نشست آزاداندیشی؛ ضرورت، راهبردها و آسیب‌شناسی برگزار می شود

کدخبر: 2176829

نشست آزاداندیشی؛ ضرورت، راهبردها و آسیب‌شناسی در موسسه‌ پژوهشی، فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست آزاداندیشی؛ ضرورت، راهبردها و آسیب شناسی با حضور حجت الاسلام علی ذوعلم، محمدرضا مجیدی، محمدمهدی اسماعیلی، محمدصادق کوشکی برگزار میشود.

رسالت اساسی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، پژوهش در زمینۀ معارف انقلاب اسلامی، چالش ها و مسائل حال و آینده انقلاب اسلامی و نیز تبیین اندیشه، سیره و الگوی حاکمیت ولایت مطلقه فقیه، به ویژه در دوران ولایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی است. در راستای تحقق این امر، کارگروه های پژوهشی موسسه به عنوان محملی برای بهره گیری از ظرفیت علمی نخبگان و اندیشمندان در رشته های مختلف علمی، در کنار بهره گیری از قالب های مختلف، سلسله نشست های تخصصی را با حضور کارشناسان و متخصصین حوزه های مختلف برگزار می نمایند.

شکل گیری محفل علمی به منظور هم اندیشی، بحث و تبادل نظر نخبگان و صاحب نظران حوزه های مختلف علمی پیرامون اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایجاد کنش علمی پویا میان دیدگاه های موافق و مخالف در گفتمان انقلاب اسلامی به منظور کشف مسائل و چالش های نظری و عملی فراروی این گفتمان در نیل به آرمان های مقدس انقلاب اسلامی و نیز ارائه نتایج پژوهش های علمی کارگروه ها به صاحب نظران به منظور بهره گیری از دیدگاه ها و نقادی های متخصصین امر جهت غنی سازی طرح ها و تحقیقات پژوهشی و هم اندیشی در خصوص شیوه های کاربست نتایج طرح های پژوهشی موسسه، از اهداف اصلی برگزاری نشست های تخصصی کارگروه های پژوهشی موسسه انقلاب اسلامی است.

نشست های علمی کارگروه های شورای پژوهش موسسه انقلاب اسلامی، محفلی علمی و تخصصی است در راستای تبیین، تولید محتوای علمی و ترویج موضوعات حائز اولویت پژوهشی در هر کارگروه. هر نشست علمی با حضور اندیشمندان و صاحب نظران در حوزه علمی خاصی به منظور ارائه دیدگاه ها، ارائه نتایج پژوهش های علمی، نقادی، بحث و تبادل نظر در باره آن برگزار می شود. مخاطبان نشست های علمی کارگروه ها نیز نخبگان و صاحب نظران علمی، پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجویان و نیز فعالان تشکل های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است.

آسیب شناسی انقلاب به عنوان یک مقوله ی حیاتی به صورت نوبه نو، توسط نخبگان و خواص، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که آسیب شناسی، اگر درست صورت گیرد، می تواند مقدمه ی آسیب زدایی باشد. این مقوله در صورتی که توسط رهبر انقلاب به مثابه دیده بان دقیق و کلان نگرِ انقلاب انجام گیرد، دارای ارزش مضاعف خواهد بود. همواره رهبران و آگاهانِ بیدارِ جوامع، در مقام آسیب شناسی انقلاب ها، داد سخن سرداده اند. «ارتجاع» خطری است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آسیب شناسی انقلاب نبوی، در خطبه ی فدکیه، متعرض آن می شود، «فأنی حرتم بعد البیان ونکصتم بعد الاقدام وأسررتم بعد الإعلان[۱]».

رهبرمعظم انقلاب، در دیدار با مردم آذربایجان شرقی ضمن تبیین معنای ارتجاع، یکی از آسیب های انقلاب را ارتجاع دانستند:

«یکی از مهم ترین آفت های همه ی انقلاب ها ارتجاع است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همه ی انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را می شناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلاب هایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد- تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچ کدام از این انقلابها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقه ی ضعیف، دل سپرده ی طبقات مرفّه و زیاده خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیه ی به مردم به خارجی ها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانه ها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق می افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کرده اند، راه را عوض کرده اند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدفها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست». ۹۶/۱۱/۲۹

کارگروه انقلاب اسلامیِ موسسه ی پژوهشی، فرهنگی انقلاب اسلامی، با توجه به اهمیت مسئله، در نظر دارد نشستی را با عنوان «انقلاب و ارتجاع» با ارائه ی؛ حجت الاسلام علی ذوعلم، محمد صادق کوشکی، محمد مهدی اسماعیلی، در تاریخ ۹۶/۱۲/۲۰ روز یکشنبه از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن همایش های ساختمان هلالی پ ۳۱ با حضور رسانه ها، خبرگزاری ها، پژوهشگران و دانشجویان علاقمند، برگزار نماید.

اهم عناوین قابل طرح در این نشست:

۱- مفهوم شناسی ارتجاع و مفاهیم مرتبط مانند ارتداد

۲- زمینه ها و علل ارتجاع در انقلاب

۳- بررسی تطبیقی سیر ارتجاعی انقلاب های بزرگ دنیا

۴- احصاء علائم و حرکت های ارتجاعی در دورن انقلاب

۵ تبیین خطر ارتجاع و پیامدهای آن

[۱] . ابن طیفور، بلاغات النساء، ج۱ ص۲۲

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: