نمادهای شقاوت در کربلا؛

امام حسین (ع) جمله «هیهات من الذله» را خطاب به چه کسی گفت؟

کدخبر: 2265056

رجبی دوانی کارشناس و محقق تاریخ اسلام، بخشی از زندگی «قیس بن اشعث بن کندی» یکی از دشمنان امام حسین (ع) را تشریح کرد.

محمد حسین رجبی دوانی کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با موضوع نماد شقاوت و معرفی دشمنان امام حسین (ع)، به زندگی «قیس بن اشعث بن کندی» یکی از دشمنان و خائنان به اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: یکی از چهره های شقی در واقعه کربلا «قیس بن اشعث بن کندی» لعنت الله بود.

او که از رجال سرشناس کوفه و از بزرگان قبیله کِنده به شمار می آمد، همراه شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و عمر بن حجاج آخرین نامه به امام حسین (ع) را نوشته و آن وجود مقدس را به کوفه دعوت کرده بودند.

اما او از خاندانی پلید بود و پدرش اشعث بن قیس، به امیر مومنان علی علیه السلام خیانت ها کرده بود و باعث متوقف شدن جنگ صفین به نفع معاویه شده بود. همچنین خواهر او همسر امام حسن مجتبی علیه السلام بود و باعث مسموم شدن آن حضرت و شهادت ایشان شده بود. او و کوفیان دنیاپرست امام حسین علیه السلام را به سوی خود دعوت کرده بودند؛ اما جزو نخستین کسانی بودند که با آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه به سرعت مسلم بن عقیل را رها می کند و به یزیدیان می پیوندد.

قیس بن اشعث از فرماندهان اصلی لشکر عمر بن سعد لعنت الله علیه در واقعه کربلا بود و در روز عاشورا امام حسین (ع) او را به نام صدا زد و نامه نگاری های او را یادآور شد. اما او گستاخانه پاسخ داد که من نمی فهمم شما از چه سخن می گویی و توصیه می کنم به امر عبیدالله بن زیاد درآیید و او را اطاعت کنید تا در امان باشید. در این لحظه امام در پاسخ این مرد پلید جمله «هیهات من الذله» را می گویند.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

قیس بن اشعث بنا بر نقلی در قیام مختار در تعقیب نیرو های او به دام افتاد و به سزای اعمال خود در واقعه عاشورا رسید و به طور ننگینی به درک واصل شد. این خبیث کسی است که بعد از شهادت امام حسین (ع) قطیفه (جامعه پشمین) امام را ربود و به قیس قطیفه نیز مشهور شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: