حجت‌الاسلام اختری: کنگره سبط‌النبی(ص) خدمت ناچیزی به ساحت امام مجتبی(ع) است

کدخبر: 897975

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما و حتی در میان مومنین شناخت ائمه و آگاهی به حقایق امامت در حد مطلوبی نیست

به گزارش «نسیم»، آیت الله محمدحسن اختری در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت بقیه‌الله‌(عج) اظهار کرد: این همایش، قبل از ماه مبارک رمضان و در روزهای اول و دوم تیرماه برگزار می‌شود و علت برگزاری این همایش قبل از ماه رمضان، این است که برگزاری چنین همایشی در این ماه مشکلاتی مخصوصا برای مهمانان خارجی را به همراه خواهد داشت.
ایت الله اختری ادامه داد: همچنان که برخی از متفکرین و موسسات عنوان کرده‌اند، تاکنون کمتر به زندگانی امام حسن مجتبی(ع) پرداخته شده است؛ با وجود اینکه به فرموده روایات، ایشان از جایگاه بسیار باعظمتی برخوردا بوده و هستند؛ لذا تصمیم گرفتیم همایش درخوری را درباره ایشان برگزار کنیم.
وی افزود: همان گونه که در کتاب «انسان دویست‌وپنجاه ساله» به قلم مقام معظم رهبری آمده است: ائمه اطهار(ع)، همگی یک وجود مقدس و یک نور واحد بوده و از یکدیگر متمایز نیستند اما از نظر شرایط زمانی و مکانی، نوع حرکت و حمایت و انتشار اسلام توسط آنان شکل‌های گوناگونی به خود گرفته است اما به این نکته درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع) کمتر پرداخته شده است.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: روایتی از پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که هم کتب اهل تشیع و تسنن آن را نقل کرده‌اند و من آن را تکرار می‌کنم که فرمودند: « الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة» و اینگونه روایتی از زبان ایشان برای نشان دادن جایگاه رفیع امام حسن مجتبی(ع) است. پیامبر اسلام(ص) در جای دیگری می‌فرمایند: «خدایا من حسن و حسین را دوست دارم و تو هم آنها را دوست داشته باش و دوست داشته باش کسانی که آنها را دوست دارند».
وی افزود: علامه مجلسی نقل می‌کند که امام حسن مجتبی در ذیل آیه «أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنَآ آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَآتَیْنَاهُم مُّلْکًا عَظِیمًا؛ بلکه به مردم براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده رشک مى‏ورزند در حقیقت ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنان ملکى بزرگ بخشیدیم» (النساء/54) می‌فرمایند: ای مردم در آنچه که از خداوند به شما رسیده است تعقل کنید و خداوند متعال، حضرت آدم، آل ابراهیم و آل عمران را آفرید و ذریه قرار داد و ما هم ذریه آنان و خاندان محمد(ص) هستیم و می‌فرمایند: این جایگاه ما در میان شماست.
وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: ما در میان شما همانند آسمانِ بلند و زمین گسترده و مانند خورشید درخشان هستیم. و همچنین می‌فرمایند: ما همانند درخت زیتون قرآن هستیم که خداوند روغن آن را مبارک قرار داد و پیامبر اسلام(ص) اساس و ریشه این درخت و علی(ع) فَرق و شاخه آن و به خدا سوگند ما میوه‌های آن هستیم و هرکس به شاخه‌ای از شاخه‌های این درخت متوسل شود نجات پیدا خواهد کرد.
اختری تاکید کرد: این جایگاه امام حسن مجتبی(ع) است اما متاسفانه در جامعه ما و حتی در میان مومنین شناخت ائمه و آگاهی به حقایق امامت در حد مطلوبی نیست. البته معتقد نیستم که کم‌کاری شده است بلکه معتقدم عمق شناخت، بسیار عمیق نیست و ما در این زمینه نیازمند کارهای علمی و گروهی هستیم.
در جامعه ما حتی در میان مومنان و افراد متدین ، آگاهی به شیوه زندگی ائمه و حقایق امامت کم است و کمتر به حقایق زندگی آنان پرداخته شده است .
وی افزود: البته این به آن معنا نیست که کارهای انجام شده در این زمینه کم بوده است بلکه شناخت ائمه نیاز به نگاه بسیار عمیق دارد زیرا جایگاه امامان بسیار رفیع است و برای رسیدن به آن نیاز به کارهای گروهی و علمی در جامعه است .
آیت الله اختری یکی از اقدامات برای تبیین این موضوع را برگزاری همایش بین المللی سبط النبی (ع) عنوان کرد و افزود: کنگره سبط النبی(ع) خدمت ناچیزی به ساحت مقدس امام مجتبی است. این همایش در روزهای یکم و دوم تیرماه با هدف افزایش شناخت امام حسن مجتبی (ع) و با حضور جمعی از مهمانان خارجی برگزار می شود.
وی ادامه داد: حدود یک سال پیش فراخوان شرکت در این همایش منتشر شد و براین اساس 120 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد و از این تعداد حدود 70 مقاله برای ارایه در این همایش انتخاب شده است .
آیت الله اختری افزود: ما چند کمیسیون تخصصی درباره تاریخ و سیره امام حسن مجتبی(ع)، نقش سیاسی و سیاست امام حسن مجتبی و مسائل و اجتماعی و به خصوص توطئه‌های بنی‌امیه برای ضربه زدن به اسلام، کمیسیون معارف علمی و فرهنگی که از ایشان به ما رسیده است و کمیسیون پاسخگویی به شبهات و تبیین ابهاماتی که در زندگی ایشان برای برخی به وجود آمده است را تاسیس کردیم تا نشان دهیم این شبهات ناشی از توطئه بنی امیه و مخصوصا جعل حدیث از جانب آنان است تا مقام ایشان در میان جامعه کاسته شود اما امامان و بخصوص امام حسن مجتبی(ع) حرکتی را آغاز کردند که امروز اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت(ع) در جهان می‌درخشد. همچنین کمیسیون شعر و ادب را تاسیس کردیم تا اشعاری که درباره ایشان ارائه می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: انشاء‌الله مباحث مطرح شده در این همایش و مقالات به صورت کتاب چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و به دیگر زبان‌های دنیا هم ترجمه خواهد شد و امیدواریم همه مردم در این راه ما را یاری دهند تا بتوانیم مودت خود را به اهل بیت(ع) نشان داده و وظیفه خود را در معرفی مکتب عقلانی و منطقی اهل بیت(ع) انجام دهیم.
ارسال نظر: