آیت‌الله صافی گلپایگانی: شناخت امام علی(ع) محور شناخت دین و اهلبیت است

کدخبر: 900979

این مرجع تقلید در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حکومت علوی اظهار كرد: اصل وصایت رسول گرامی اسلام از آن امیرالمؤمنین علی (ع) بود /نباید خلافت را منهای امامت دانست

به گزارش خبرگزاری «نسیم»، این مرجع تقلید ابراز كرد: حقیر از شما عزیزان که برای احیای امر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اهتمام دارید، تشکر می‌کنم. البته باید دانست که اگر تمام بشریت غیر از وجود مقدس حضرت رسول اکرم(ص) هم بخواهند با همکاری و همراهی هم حضرت امیر المؤمنین علیه‌السلام را معرّفی کنند، این امکان و قابلیت نیست.

وی با اشاره به اهمیت معرفت حضرت علی (ع) بیان کرد: شناختن امیرالمؤمنین (ع) در عقاید اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر آن حضرت را شناختیم، همه را شناخته‌ایم و حضرت ولی عصر (عج) را شناخته‌ایم و اگر در شناخت حضرت مهدی علیه السلام مشکل داریم، به خاطر این است که امیرالمؤمنین علی(ع) را نشناخته‌ایم. معرفت امیرالمؤمنین(ع) از این نظر که محور معرفت دین و ائمه علیهم‌السلام است بسیار مهم است.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود، با بی نظیر خواندن نهج‌البلاغه در بیان معارف والای اسلامی افزود: یکی از معجزات و فضائل مهم امیرالمؤمنین علی علیه السلام کلماتی است که از آن حضرت صادر شده است. شما نهج‌البلاغه را ببینید؛ پر است از معارف و علوم مختلف اسلامی. همین است که ابن ابی‌الحدید اعتراف می‌کند که غیر از امیرالمؤمنین(ع) کسی اینها را نمی‌دانست و نمی‌توانست بگوید؛ البته مقام حضرت رسول (ص) جداست، مطالب ایشان، مطالب نبوی بود.

آیت الله صافی ولایت الهی امیرالمؤمنین علی(ع) را به عنوان جانشین پیامبر و از زمان رحلت آن حضرت دانست و بیان کرد: تمام مواضع علی(ع) بعد از پیامبر اکرم (ص) باید حقایق آن بیان شود. خیال نکنیم کسی دیگر در ولایت و وصایت برای پیامبر شریک امیرالمؤمنین علی(ع) بود. نه، این طور نیست. شما هم اگر می‌خواهید با این عنوان، این همایش را برگزار کنید، متوجه باشید و بگویید که ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام همیشه بود اگر چه به ظاهر دیگران آمدند و غصب کردند؛ ولی اصل وصایت رسول گرامی اسلام از آن امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود و کسی را نمی‌توان هم ردیف و در کنار او قرار داد و گفت سهمی از آن داشتند. نه، فقط این جانشینی ویژه علی علیه السلام بود و این طور نیست که بگوییم تا مدتی دیگران بودند و بعد ایشان آمدند؛ بلکه همه امامت علی علیه السلام بود. نمی‌شود امامت را از خلافت جدا دانست. اصلاً نباید خلافت را منهای امامت دانست. امام مؤمنین از ابتدا تا آخر همان خلیفه به حق بود و خلیفه و جانشین رسول الله (ص) همان امیرالمؤمنین(ع) بود.

وی در ادامه این دیدار ضمن اشاراتی به اعتراف غیر مسلمانان به مقام والای امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیان کرد: راجع به مقام امیرالمؤمنین و فضائل آن حضرت همه گفته‌اند؛ چه مسلمان و چه کافر. مثلاً جبران خلیل جبران دانشمند مسیحی می‌گوید «فی عَقیدَتی انَّ عَلی بْنَ ابی طالِبٍ اوَّلُ عَرَبِی جاوَرَ الرّوحَ الْکلِّیةَ وَ سامَرَها؛ به عقیده من علی بن ابیطالب اول شخصی است از عنصر عرب که همیشه در کنار روح کلی عالم است.»

این مرجع تقلید ادامه داد: یا جرج جرداق که یک مسیحی ولی اهل انصاف است وقتی نامه ای را با کتاب «الإمام علی صوت العدالة الإنسانیة» خودش برای استاد ما حضرت آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه فرستاد و در آن نوشته بود که من در زندگی امام علی علیه السلام مطالعات زیادی داشتم که حتی شیعیان هم به آن مقامات علی علیه السلام نرسیدند و بسیاری از خاورشناسان هم نخواستند اعتراف کنند که یک چنین شخصیتی در شرق و عالم اسلام وجود دارد اما چون من یک مسیحی هستم آنها را بیان می‌کنم و مرا نمی‌توانند رمی به تعصّب کنند.

وی بیان کرد: این نویسنده در ادامه آن نامه نوشته بود که «انی انصفت الامام بعض الانصاف». آقا نامه را به بنده دادند تا مطالعه کنم و بعد وقتی کتاب هم به دست ایشان رسید امر به مطالعه آن کردند و حقیر هم برای اینکه ایشان می‌خواستند اظهار رأی بکنند و جواب بدهند همه را از اول تا آخر دقیق مطالعه کردم و اشکالاتی که بود را نوشتم و خدمت ایشان دادم. این دانشمند بزرگ در این کتاب در‌باره‌ عهد‌نامه‌ مالک اشتر و تفاوت آن با اعلامیه‌ حقوق بشر مطالب بسیار جالبی دارد که چقدر از عهدنامه تمجید و تعریف کرده‌اند و لازم است آقایان مطالعه کنند.

استاد حوزه علمیه در پایان این دیدار ضمن قدردانی مجدّد از برگزار کنندگان این همایش، برای آنها از خداوند متعال توفیق خدمت به ترویج مقامات و فضایل حضرت علی علیه السلام مسئلت کرد.

ارسال نظر: