رحمت امینی: حمایت از گروه‌های نمایشی با تفکرات انقلابی، در صدر اولویت‌های ما است

کدخبر: 957877

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با «نسیم» افزود: ما اقدام به شناسایی و حمایت از گروه‌های نمایشی با تفکرات انقلابی کردیم که این امر گامی در مسیر مطالبات رهبری از حوزه فرهنگ است

یکی از جدی ترین و مهم ترین دغدغه های چند سال اخیر در کشور، کم توجهی و غفلت از حوزه " فرهنگ " است. کار در عرصه فرهنگ نیازمند مشارکت و همراهی مردم است در غیر این صورت نه تنها در مقوله فرهنگ بلکه در سایر بخش ها، نتیجه ای نخواهد داشت. حال نه چندان خوش این روزهای عرصه فرهنگ موجب شده تا پس از تذکرات و رهنمودهای مکرر، مقام معظم رهبری سال جاری را به نام سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری نمایند. این نامگذاری بنا به عقیده صاحب نظران و کارشناسان، نشان از اهمیت عرصه فرهنگ و گفتمان سازی دارد. عرصه ای که طی سال های اخیر مورد کم توجهی قرار گرفته و این امر موجب شده تا سبک زندگی اسلامی ایرانی جایش را به فرهنگ و سبک زندگی غربی بدهد و چالش ها و ناهنجاری های اجتماعی زیادی ایجاد شود. انتظار می رود با تشکیل اتاق فکر در حوزه های مختلف فرهنگی، پاسخ مناسبی به دغدغه های مقام معظم رهبری که همان خواسته های عمومی است، داده شود.

همچنین بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با شورای عالی انقلاب فرهنگی، حاکی از دغدغه‌ها و مطالبات خاص ایشان از متولیان امر و مسئولان اجرایی در حوزه فرهنگ بود. روشن است که با توجه به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و رویکردهای کلان ارزشی نظام اسلامی مسئله فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی همواره در صدر مسائل اصلی کشور بوده و هست.

خبرنگار «نسیم»، در گفتگویی با رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، به این مسئله مهم و غفلت مسئولین مریوطه در حوزه فرهنگ پرداخته و از امینی خواستیم راجع به فعالیت های حوزه هنری در خصوص مطالبات رهبری توضیح دهند که در این باره چه کارهایی انجام داده اند.

رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص عملکرد حوزه هنری در زمینه حمایت از گروه های متعهد تئاتری، گفت: شما اگر رصدی بر فعالیت های نمایشی حوزه هنری داشته باشید می بینید که ما تمام تلاشمان را برای این منظور اختصاص داده ایم در بحث هنر و حوزه نمایش ، البته این حاصل یک برنامه دو سه ساله است و البته امسال ما این تلاش را به خاطر این کلیدواژه مقام معظم رهبری بیشتر کرده ایم. و علاوه بر انجام دادن کارهای روتین خود از قبیل برگزاری نمایش و جشنواره، در کنار آنها به برگزاری سلسله نشست هایی به منظور تبیین این مفاهیم دینی مذهبی و آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری بوده، سعی کرده در این میزگردها و نشست ها بدان بپردازیم. به عنوان مثال در همین برنامه سوگ نامه ها و سوگ چامه ها که امسال دومین دوره آن برگزار شد، دو نشست تخصصی با حضور اساتید به نام، با همان محوریت موضوعات فرهنگی که مد نظر رهبری بوده، با شور و اهتمام ویژه ای برگزار شد که اتفاقا بحث های خیلی داغی نیز صورت گرفت.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه افزود: ما در حوزه هنری سعی می کنیم علاوه بر اینکه برنامه های نمایشی ما مرتب اجرا گردند، این برنامه ها از سر دغدغه باشند نه از سر کمیت و پر کردن و بیشتر ما به دلیل همین نام گذاری امسال به نام فرهنگ ، بیشتر این کارها را انجام داده ایم. و همین الان ما نمایشی در تماشاخانه ماه حوزه هنری در حال اجرا داریم که با این ایام نزدیکی شهادت حضرت رضا (ع) نیز تناسب دارد و بلافاصله بعد از آن در اجرای سوگواره نمایشی آئین های مذهبی خمسه مشارکت کرده ایم و درواقع رصد می کنیم تا ببینیم چه نهادهایی در حال اجرای برنامه در راستای اهداف ما می باشند، تا حمایت خود را از آنها انجام دهیم.

امینی تئکید کرد: ما تنها نهادی هستیم که در بخش تئاتر و کمک هزینه مالی ورود کرده ایم چون شما الان می بینید، مرکز هنرهای نمایشی ارشاد، نه تنها کمک هزینه نمی دهد بلکه از گروه های نمایشی مبلغی نیز به عنوان مالیات می گیرد. بنابراین ما سعی کرده ایم از گروه هایی که در راستای اهداف حوزه هنری فعالیت می کنند تا جای ممکن، کمک مالی نیز به این گروه ها بپردازیم. ضمن اینکه به هر کار ضعیفی نیز حتی در راستای اهداف ما، امکان اجرا نمی دهیم . ممکن است از گروه های جوان حمایت کنیم ولی وقتی قرار بر تولید اثری توسط خود ما باشد، تمام سعی خود را انجام می دهیم که علاوه بر موضوعات مربوطه، جنبه هنری و فنی کار نیز رعایت گردد.

امینی راجع به شناسایی افراد مستعد باتفکرات مسجدی گفت: ما امسال در جشنواره تئاتر سوره ماه بخشی به عنوان بچه های مسجد به جشنواره اضافه کردیم و در واقع گام اول را برداشته ایم. و به نوعی این مسئله مورد غفلت را احیا کرده ایم. و البته هنوز در گام های آغازین کار هستیم. و کارهایمان در این زمینه ادامه دارد و از طرف حوزه هنری، شخصی را موظف کرده ایم تا به دنبال گروه های کوچک جوان با تفکرات بچه های مسجدی بگردد و انشا الله برنامه هایی نیز برای آن گروه ها از قبیل کارگاه های آموزشی و هنری در نظر داریم و در حال حاضر نیز یک کاری حاصل همان کارگاه های آموزشی در حال تمرین برای اجرا می باشد. چون رهبری نیز در جایی فرموده بودند که اگر ما به عنوان مثال 50 گروه هنری نمایشی با تفکرات انقلابی داشته باشیم، بحث حمایت از این گروه ها مهم و ضروری است و کار بزرگی می باشد. و ما هم ان شالله در همین مسیر داریم گام برمی داریم.

رحمت امینی خاطر نشان کرد: ما در این راه ابتدا اقدام به شناسایی گروه های همسو با اهداف حوزه هنری و تفکرات مسجدی نموده ایم که این خودش خیلی مهم است، و بعد شناسایی نهادهایی که به این حرکت به صورت جانانه کمک می کنند و بعد از پیدا کردن گروه ها و نهادهای همسو برای مشارکت، برگزاری کارگاه های متعدد آموزشی، تولیدی است و در نهایت امر نشان دادن این فرایند است.

ارسال نظر: