حجت‌الاسلام رستم‌نژاد: پیاده‌روی برای زیارت سیدالشهدا(ع) سنت بزرگان دین است

کدخبر: 958939

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) در گفتگو با «نسیم» ضمن اشاره به ثواب زیارت اربعین و پیاده‌روی زوار در این روز گفت: پای پیاده به زیارت سیدالشهدا(ع)رفتن، در روز اربعین سیره علما بوده است

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص)، با اشاره به ماهیت زیارت اربعین ثواب این زیارت، به خبرنگار «نسیم» گفت: به جز برای امام حسین(ع) اربعین نداریم و اربعین فقط برای امام حسین(ع) است. بر اساس روایات آمده است اولین کسی که در اربعین اول وارد کربلا شد «جابربن عبدالله انصاری» بود، او به همراه «عطیه عوفی» به کربلا می آید و بعد از چهل روز از واقعه خونین عاشورا در این سرزمین حاضر می شود و تا رسیدن به دشت کربلا گام های کوتاهی برمی دارد که برای عطیه سوال می شود و زمانی که این پرسش خود را مطرح می کند جابر از ثواب قدم به قدمی می گوید که در برابر زیارت امام حسین(ع) به زوار می دهند.

وی ادامه داد: همین امر نشان می دهد که قبل از ورود اهل بیت (ع) در روز اربعین سخن از ثواب زیارت امام حسین(ع) بوده و البته در لسان پیامبر اکرم(ص) نیز از زیارت امام حسین(ع) سخن آمده است و این امر خود حکایت از اهمیت موضوع و زیارت سیدالشهدا(ع) دارد.

این پژوهشگر در ادامه درباره زیارت اربعین تصریح کرد: زیارت نامه ای که الان از جابر باقی مانده است و عبارات و مضامین به کار رفته در آن در زیارت نامه های اهل بیت در آیند هست و این نشان می دهد که جابر از خود چنین نگفته است بلکه باید از یک منبع وحیانی گرفته باشد که این منبع جز اهل بیت نیستند.

وی در ادامه گفت: اساسا زیارت نامه ها و زیارت از اربعین شروع و برابر نقلی که شده است در آن روز اهل بیت امام حسین(ع) یعنی حضرت زینب(س) و امام سجاد به کربلا بازگشتند و سه روز در کربلا بودند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه افزود: روایات متعددی درباره زیارت اربعین و ثواب آن داریم، همچنین پای پیاده به زیارت سیدالشهدا(ع) در روز اربعین رفتن از جمله مواردی است که سیره علما بوده است به خصوص در نجف اشرف که طی سه روز به کربلا می رفتند و این مسیر را طی می کردند.

ارسال نظر: