مقاله روزنامه الاخبار از اعتمادسازی حماس؛

ائتلاف دفاعی مشترک با سایر طرفهای محور مقاومت

کدخبر: 2330225

روزنامه الاخبار لبنان نوشت: درحالیکه ایران و حماس بار دیگر اعتمادسازی کردند، زمان پیوستن این جنبش به یک ائتلاف دفاعی مشترک با سایر طرفهای محور مقاومت نزدیک شده است.

جنبش حماس از سفر هیئت این جنبش به ایران و مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران خرسند است و زمان پیوستن جنبش به یک ائتلاف دفاعی مشترک با سایر طرفهای محور نزدیک شده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به قلم هانی ابراهیم نوشت: در حالیکه جمهوری اسلامی ایران و جنبش «حماس» بار دیگر اعتماد سازی کردند و حماس نیز طی دو سال اخیر به موضع خود به محور مقاومت بازگشته است برخی گزارشها حاکی است « زمان پیوستن جنبش به یک ائتلاف دفاعی مشترک با سایر طرفهای محور نزدیک شده است».

منابع آگاه می گویند سفر دو روز قبل هیئت بلندپایه جنبش به تهران و دیدارش با حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برای نخستین بار پس از خروج جنبش «حماس» از دمشق در سال 2012, در پاسخ به دعوت ایران از اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس انجام گرفت. هنیه چند بار تلاش کرد از نوار غزه خارج شود اما مخالفت مصر مانعش شد و تصمیم گرفت این سفر را برخی اعضاء دفتر در خارج و در صدر آنها صالح العاروری معاون هنیه انجام دهند. برخی شخصیتهای رهبری از غزه که به هنیه نزدیک هستند و مهمترین آنها اسماعیل رضوان است توانستند در این هیئت حضور یابند. یادآور می شود که مصر به رضوان اجازه می دهد برخی سفرهای خارجی داشته باشد.

مقامات مصر در دو سال گذشته چهار بار درخواست هنیه را برای سفرهای خارجی به چند کشور رد کردند. در مهمترین موارد مصر با خروج هنیه برای سفر به روسیه در مارس گذشته برای بررسی مسأله مصالحه فلسطینی مخالفت کرد.

البته پاسخهای مصر درباره سفرهای خارجی جز در یک مورد در ماه مه گذشته بطور مستقیم نبود و در بیشتر موارد در قالب تاخیر در دادن پاسخها انجام شد. با این وجود هنیه تلاش کرد در آغاز امسال با تصمیمش برای چهار هفته حضور در قاهره بر مصری ها اعمال فشار کند اما این روش موفقیت آمیز نبود و مجبور شد به غزه باز گردد.

این منابع درباره دیدار هیئت حماس با مقامات ایران گفتند جنبش «حماس» برای تقویت روابط با همه طرفهای محور مقاومت ابراز تمایل کرد تا جائیکه به توافق رسیدند بر سر تشکیل « ائتلاف دفاعی مشترک» که این طرفها بتوانند از طریق هماهنگی جمعی با تجاوزات مقابله کنند. العاروری نامه رسمی هنیه برای تشکر از جمهوری اسلامی را به خاطر « تلاشهای ایران در حمایت از مسأله فلسطین» به طرف ایرانی تقدیم کرد.

وی تمایل جنبش را برای تقویت روابط با ایران ابراز داشت و درخواست کرد جمهوری اسلامی حمایت بیشتری « برای مقابله با محاصره کُشنده نوار غزه توسط اسرائیل » به عمل آورد. وی همچنین بر « همبستگی حماس با ایران برای مقابله با سیاستهای آمریکا و اسرائیل» تاکید کرد.

با این وجود جنبش «حماس» از سطح بیانات مقامات ایران در این دیدارها ابراز خرسندی کرد به ویژه اینکه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای گفت: «حماس در قلب فلسطین و فلسطین در قلب جهان اسلام جای دارد» و از مواضع مهم رئیس دفتر سیاسی جنبش در مقابله با اسرائیل اشغالگر تجلیل و تأکید کرد ایران « با هیچ کشوری در جهان بر سر مسأله فلسطین تعارف نداریم. ما همیشه مواضعمان را درباره فلسطین صریح و شفاف اعلام می کنیم و در جامعه بین المللی کشورهای دوست ما که درباره فلسطین با ما اختلاف نظر دارند, می دانند جمهوری اسلامی در حمایت از فلسطین جدی است».

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: