از گذشته درس نمی‌گیریم؛ داستانی تکراری از علم‌الهدی تا زاکانی و یونسی

عزیزان، کمی دقیق‌تر لطفا! «فلسطین» و «یمن» جزو ایران نیست

کدخبر: 2335216

متاسفانه بسیاری از موضع گیری‌ها بدون پیوست فرهنگی و بدون توجه به ادبیات ضد ایرانی در فضای رسانه‌های منطقه‌ای و حساسیت‌های اذهان جامعه عربی و اسلامی اتخاذ می‌شود؛ سخنانی که تکمیل کننده اتهامات رسانه‌های ضد ایران و مقاومت با تاکید بر کلیدواژه «نفوذ» و «امپراطوری فارسی» است.

نسیم انلاین ؛ محمد محسن فایضی: همواره ادبیات و سخنان برخی از مسئولین و اشخاص حکومتی(اعم از دولتی و نظامی) و غیر حکومتی در خصوص سیاست‌ها وراهبردهای منطقه ای ایران با چالش و هزینه هایی همراه بوده است. متاسفانه بسیاری از موضع گیری‌ها بدون پیوست فرهنگی و بدون توجه به ادبیات ضد ایرانی در فضای رسانه‌های منطقه‌ای و حساسیت‌های اذهان جامعه عربی و اسلامی اتخاذ می‌شود؛ سخنانی که تکمیل کننده اتهامات رسانه‌های ضد ایران و مقاومت با تاکید بر کلیدواژه «نفوذ» و «امپراطوری فارسی» است.

آخرین سوژه و بهانه در دست رسانه‌ها، سخنان آیت الله علم الهدی است. ایشان در بخشی از خطبه های اخیر خود در نماز جمعه مشهد گفته‌اند: «امروز دیگر مساله ایران مساله یک کشور در محدوده حدود و مرزهای جغرافیایی نیست؛ امروز حشدالشعبی، انصارالله، حزب‌الله و جهاداسلامی، ایران است.»

هرچند با کمی دقت می‌شود متوجه شد که منظور ایشان از این سخنان تاکید بر آرمان جمهوری اسلامی بر حمایت از جنبش های آزادی خواه و ضد اسرائیلی است و نباید اسیر شعارهای ملی گرایی شد. اما تاکید چند باره ایشان بر لفظ «ایران» با ادبیاتی که بر مفهوم «سلطه» و «نفوذ» استوار است، در اذهان عمومی جامعه عربی تاثیرمطلوبی ندارد.

واکنش جالب یک کاربر فلسطینی به سخنان علم الهدی را میبینید:

متاسفانه این سخنان با واکنش های زیادی در رسانه های عربی و عبری روبرو شده است. به طور نمونه سفارت اسرائیل در آلمان بخشی از سخنان آیت الله علم الهدی که در خطبه نماز جمعه اخیر در توصیف گستره ایران بیان کرده بود را با زیرنویس آلمانی منتشر کرد. در ادامه برخی واکنش ها را می‌بینیم:

داستانی تکراری از زاکانی تا یونسی

متاسفانه سخنان آیت الله علم الهدی جدید نیست و سابقه ای نه چندان مطلوب در اذهان عمومی منطقه ای از این سخنان وجود دارد. و مع الاسف با درس نگرفتن از گذشته با تکرار این اشتباه اذهان و اتهاماتی که علیه ایران در پس زمینه ذهن های جوامع عربی و منطقه ای وجود دارد تنها مستحکم تر و پایدارتر میشود.

به طور نمونه یونسی در سال ۹۳ در سخنانی جنجالی گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم یا یکی شویم.»

سخنان یونسی با واکنش های جدیدی از سوی مردم و مسئولین عراقی همراه شد. به طور نمونه ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط به سخنان یونسی اعتراض کرد و گفته بود: «عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند». انتخاب یک روزنامه سعودی و ضد ایرانی برای اعلام موضع نشان دهنده آن است که سخنان یونسی تا چه حد هزینه زا بوده است.

نمونه دیگر این سخنان پر حاشیه به اظهارات زاکانی در سال ۹۲ بر میگردد. وی در سخنانی جنجالی گفته بود: ایران هم اکنون بر ۴ پایتخت عربی یعنی بغداد و دمشق و بیروت و صنعا حکومت می‌کند و افزوده بود: «هم اکنون ۴ پایتخت عربی در دست ایران و وابسته به انقلاب اسلامی ایران است.»

سخنان جنجالی زاکانی نه تنها در آن زمان بلکه هنوز هم خریدار دارد. به طور مثال می توان سخنان سال گذشته پمپئو را مثال زد.

به امید آنکه مسئولین سیاسی، نظامی، دینی و حتی سلبریتی های فعال در حوزه منطقه ای کمی در خصوص هزینه صحبت‌هایشان بیاندیشند.

ارسال نظر: