حاشیه‌ای بر فیش‌های نجومی مدیران و قراردادهای میلیاردی فوتبالیست‌ها از حساب دولت

صفرهایی که به قرارداد فوتبالیست‌ها اضافه می‌شود، دست‌کمی از فیش‌های نجومی ندارد

کدخبر: 2046026

در روزهایی که برخورد با مدیران دارای فیش‌های حقوقی نجومی شدت گرفته، قطع ید باشگاه‌های فوتبال دولتی از دست‌اندازی به بودجه دولت و برخورد با عقد قراردادهای میلیاردی ضرورت پیدا کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حقوق‌های نجومی مدیران دولتی با صفرهایی بی‌شمار، موضوع داغ این روزهای کشورمان است، مدیرانی که با دریافت حقوق‌های چندصد میلیونی دولت روحانی را در مخمصه‌ای دشوار قرار داده‌اند و سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه بسیج شده‌اند تا به این وضعیت سامانی دهند و با مدیران متخلف برخورد کنند. در شرایطی فیش‌های حقوقی نجومی جنجال‌های زیادی به پا کرده است که هزینه‌هایی که در فوتبال کشورمان از جیب دولت می‌شود هم دست‌کمی از فیش‌های نجومی ندارد و در برخی موارد فوتبالیست‌های کشورمان دریافتی‌هایی چندده برابر از مدیران دولتی آن هم از حساب دولت دارند که این مسئله در سال‌های اخیر رو به گسترش و برخلاف مشکلات اقتصادی و بحران‌هایی که قشرهای مختلف در سال‌های اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند، دستمزد فوتبالیست‌ها از جیب دولت نه تنها کاهش نداشته است، بلکه افزایش سرسام‌آوری را تجربه کرده است. طوری که در عرض کمتر از سه سال، دریافتی یک فوتبالیست از 300 میلیون به بالای یک میلیارد رسیده است و حتی قرارداد برخی از فوتبالیست‌ها در لیگ امسال و سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد آن هم برای یک سال بوده است، مسئله‌ای که نارضایتی افکارعمومی و هواداران فوتبال را به همراه داشته که معتقدند این فوتبالیست‌ها ارزش یک صدم و حتی یک‌هزارم مبلغی را که دریافت می‌کنند هم ندارند و نباید چنین هزینه‌هایی برای فوتبال صورت بگیرد.

سال‌هاست پرداخت‌های میلیاردی و بی‌ضابطه از جیب دولت و بیت‌المال در فوتبال ایران بیداد می‌کند، پرداخت‌هایی که منتقدان زیادی دارد، منتقدانی که می‌گویند در حالی که در جامعه مشکلات اقتصادی بیداد می‌کند، پول و بودجه دولت باید نه در فوتبال، بلکه باید در جاهایی هزینه شود که اولویت‌های به مراتب بیشتری نسبت به فوتبالیست‌ها دارند. صحبت‌های محمد دادکان شاید به خوبی نشان‌دهنده وضعیت حاکم بر فوتبال کشورمان باشد، فوتبالی که مدیران آن ابایی از پرداخت‌های بی‌ضابطه و ناحق از بیت‌المال برای اهالی فوتبال ندارند. محمد دادکان سال 92 در مصاحبه‌ای در انتقاد به رقم بالای قراردادهای فوتبالیست‌های ایرانی صحبت‌هایی را مطرح کرده بود که بازخوانی دوباره آن می‌تواند قابل تأمل باشد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفته بود: «چند روز قبل اصفهان بودم، رفته بودم نجف‌آباد. بچه‌های اصفهان متوجه حضورم شدند و دعوتم کردند. یکی از مدیران سپاهان به من گفت: فصل قبل به یک بازیکن 230 میلیون تومان پیشنهاد دادیم و کار تمام شده بود اما بازیکن آمد و گفت پرسپولیس به من 900 میلیون تومان پیشنهاد داده، اگر اجازه بدهید بروم پرسپولیس. ما هم گفتیم چه چیزی از این بهتر! بله همین آقای رویانیان به بازیکنان 900 میلیون و یک میلیارد و 400 میلیون پول داد. نرخ‌ها را بردند بالا، سه باشگاه هم این کار را انجام دادند، استقلال، سپاهان و پرسپولیس. پول‌ها را ریختند در شکم این فوتبالیست‌هایی که می‌بینید. همین‌ها را که می‌گویم از قول من تیتر کنید، الان می‌گویم بهترین مربی ایران بیشتر از 40 میلیون تومان نمی‌ارزد، به بهترین بازیکن ایران هم نباید بیشتر از سالی 100 میلیون تومان پول داد. غیر از این باشد، باید لیگ را تعطیل کرد. بروند ببینیم به غیر از تیم‌های ایران، کجای دنیا می‌توانند مربی‌گری کنند یا فوتبال بازی کنند؟» این تنها صحبت‌های دادکان نیست و چرخی در بین اهالی فوتبال و سطح جامعه نشان می‌دهد که کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که موافق بستن قراردادهای میلیاردی آن هم از سوی باشگاه‌های دولتی با بازیکنان فوتبال کشورمان باشد.

در حالی در کشورمان بیشتر قراردادهای میلیاردی فوتبالیست‌های ایرانی از سوی دولت و بودجه کشور پرداخت می‌شود که در کشورهای دیگر باشگاه‌ها به صورت خصوصی اداره و درآمدها و هزینه‌هایشان به صورت شفاف اعلام می‌شود و پولی از سوی دولت به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود. در ایران اما اکثر باشگاه‌ها دولتی هستند، بودجه این تیم‌ها از سوی دولت تأمین می‌شود و همین مسئله سبب شده در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن صفرهای قراردادهای بازیکنان، مدیران این تیم‌ها هم با توجه به اینکه برای حیف و میل‌هایی که در فوتبال می‌کنند، مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند، به یک رقابت ناسالم برای جذب بازیکن روی بیاورند، رقابتی که به گفته محمد دادکان رقم قرارداد یک بازیکن را از 200 میلیون به بالای یک میلیارد می‌رساند! ریخت و پاش‌های میلیاردی سال‌های اخیر در فوتبال در شرایطی است که تحریم‌ها سبب شده بود تا مردم در سطوح مختلف با مشکلات عدیده‌ای و حتی کاهش درآمد مواجه شوند، با این حال باشگاه‌های دولتی بدون توجه به این مصائب و با توجه به اینکه دغدغه‌ای برای هزینه‌های کلان آن هم از حساب بیت‌المال ندارند، هر سال صفرهای قراردادهای فوتبالیست‌ها را افزایش می‌دادند. البته در این گزارش حساب باشگاه‌های خصوصی و تیم‌هایی که وابستگی مالی به بودجه‌های دولتی ندارند، جداست و مخاطب باشگاه‌های دولتی هستند که به صورت مستقیم از بیت‌المال هزینه می‌کنند.

حالا در روزهایی که فیش‌های حقوقی نجومی مدیران دولتی سروصدا کرده است و رهبر معظم انقلاب، این‌گونه پرداخت‌ها را «نامشروع» و «خیانت»، «برداشت‌های ظالمانه از بیت‌المال» عنوان کرده‌اند، بدیهی است که دولت در بخش‌های دیگر نیز باید برخورد با پرداخت‌های بی‌ضابطه را آغاز کند. فوتبال یکی از این بخش‌هاست که متأسفانه با غفلت نهادهای نظارتی و قضایی و با گردش سالانه چندهزار میلیاردی، تبدیل به محملی برای سوءاستفاده‌کنندگان از بیت‌المال شده است، امری که نارضایتی عمومی را در سطح جامعه به وجود آورده و ضرورت دارد دولت در این بخش هم باید با یک جراحی، از پرداخت‌های میلیاردی از بیت‌المال به فوتبالیست‌ها جلوگیری کند.

منبع: جوان آنلاین

ارسال نظر: