ریخت و پاش مالی در مجموعه زیر نظر فدراسیون فوتبال

کدخبر: 2374994

مدت ها است که سازمان لیگ فوتسال به جزیره ای خود مختارتبدیل شده و این نهاد در مورد ریخت و پاش‌‌‌ها و تصمیمات غیر قانونی خود به کسی پاسخگو نیست.

بعد از استعفای علی کفاشیان از ریاست کمیته فوتسال و سازمان لیگ به دلیل دو شغله بودن و قانون بازنشستگی؛ کاظم سلیمانی تا چند ماه دبیر و امور سرپرستی سازمان لیگ را بر عهده داشت که وی هم  به دلیل این قانون مجبور به استعفا شد.در آن مقطع با دستور تاج ریاست وقت فدراسیون فوتبال آرش جابری بعنوان  سرپرست دبیری سازمان لیگ و عباس انصاری فرد بعنوان ریاست کمیته فوتسال و سازمان لیگ معرفی شدند که بعد از چند ماه انصاری فرد به دلیل اختلافاتی که با محمدرضا ساکت دبیر وقت فدراسیون پیدا کرد نتوانست بیشتر از 6 ماه در این کمیته دوام بیاورد و مجبور به استعفا شد. بعد از این استعفا  آرش جابری بعنوان سرپرست دبیری و همچنین سرپرست سازمان لیگ، تمام امور فوتسال کشور را در دست گرفت.

با رفتن تاج از ریاست فدراسیون فوتبال و آمدن عزیزی خادم و عزل وی از ریاست فدراسیون، جابری همچنان به کار خود در سازمان لیگ ادامه داده که چیزی نزدیک به 33 ماه است. در  این مدت به خصوص در سال‌‌‌های اخیر سازمان لیگ حواشی زیادی داشته است.

فدراسیون فوتبال

باتوجه به اینکه فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال تقویم فشرده و سال سختی را پیش رو دارند و تیم ملی فوتبال باید در جام جهانی قطر  و تیم ملی فوتسال برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در آسیا به میدان بروند اما  متاسفانه اختلافات و حواشی با توجه به عزل عزیزی خادم از فدراسیون و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال آنقدر زیاد شده که هر روز سند مالی جدیدی از تخلفات گسترده بر علیه یکدیگر ( میزان حقوق دستمزد، پاداش صعود به جام جهانی و...)  از سوی  رسانه‌ها منتشر می شود. اما نکته‌‌‌ مهمی که وجود دارد و کسی هم به آن توجهی ندارد دستورهای غیر قانونی و ریخت وپاش‌‌‌‌های مالی در مجموعه زیر نظر فدراسیون فوتبال با مدیران جدید فدراسیون، زیر نظر سازمان لیگ فوتسال است.

 متاسفانه فدراسیون فوتبال  به خصوص اعضای هیات رئیسه بجای اینکه جلوی این ریخت و پاش ها و دستورهای فراقانونی را در سازمان لیگ فوتسال بگیرند، ترجیح می دهند به تاخت تاز بر علیه یکدیگر بپردازنند که این اقدامات خود جای تامل دارد.

30 ماه حضور غیرقانونی در مسند سازمان لیگ فوتسال

دبیر و رئیس فعلی سازمان لیگ فوتسال ۳۳ ماه است که با حکم سرپرستی مشغول به فعالیت است که طبق اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال  و تکالیف دیگر قانونی  یک فرد نهایتا تا 6 ماه می‌‌‌تواند به عنوان سرپرست به کار خودش ادامه دهد البته اساسنامه فدراسیون فوتبال در این باره مدت ۳ ماه را مشخص کرده است و این در شرایطی است که ماندن بیش از این مدت، خلاف قانون است.

مسئولیت دبیری و ریاست یک سازمان از رکن‌‌های اصلی و تصمیم گیرنده آن سازمان به شمار می‌‌رود  اما متاسفانه هر دو مسئولیت در  سازمان لیگ فوتسال در دستان یک نفر است! که این موضوع مشکلاتی را  به وجود آورده که در ادامه به آن می پردازیم.

درآمد حدود 8 ملیارد تومانی از باشگاه ها در کجا هزینه می شود؟

 سازمان لیگ هر ساله در حال برگزاری لیگ‌های مختلف فوتسال است و طبق آماری که بدست آمده تعداد تیم‌های شرکت کننده در  لیگ برتر بزرگسالان ۱۴تیم ،دسته اول بزرگسالان 26 تیم ،دسته دوم بزرگسالان  ۴۸ تیم، مناطق بزرگسالان ۳۲ تیم ، امید برتر 11 تیم ،امید دسته اول ۱۶ تیم ، امیدمناطق ۲۷ تیم، جوانان برتر ۱۰ تیم ، جوانان  ۱۸ تیم، جوانان مناطق  ۳۶ تیم ، نوجوانان برتر۱۲ تیم ، نوجوانان  ۱۲تیم ، نونهالان ۱۲ تیم، نونهالان مناطق 37  تیم و نوجوانان مناطق 32 تیم است.  نرخ ورودی این تیم‌ها جهت حضور متفاوت است که جمعا چیزی حدود 8 ملیارد تومان به غیر از برگزاری ورودی لیگ‌‌های بانوان و جریمه های کمیته اخلاق و یا سازمان لیگ محاسبه شده است که ظاهرا این مبالغ امسال هم افزایش پیدا کرده است. متاسفانه بجای اینکه این مبالغ خرج فوتسال و باشگاه‌ها و یا کمک به ارتقای تیم ملی شود خرج هزینه‌های فدراسیون فوتبال و یا پاداش‌ها و حقوق و اجاره خانه و .....  در سازمان لیگ فوتسال می شود که جای تامل دارد.

 

فدراسیون فوتبال

در کجای قانون آمده در یک سال 2 بار باید پاداش پرداخت شود

سوالی که مطرح است وقتی فردی تمام مزایای قانونی خود را دریافت می‌کند پاداش، کارانه و...  پرداخت اجاره رهن خانه چه معنی می‌دهد؟ در کجای قانون آمده که در عرض یکسال باید دو پاداش پرداخت شود  یکی در نیم فصل لیگ و دیگری در پایان فصل ، البته کار به همین پاداش‌ها و... ختم نمی‌شود؛ این فرد هیچگاه در دفتر خود به طور مداوم حضور نداشته  و خود در شهرهای برگزاری مسابقات یا به عنوان نماینده و یا به عنوان نماینده ویژه حضور داشته است. نکته جالبی که وجود دارد حتی با حضور نماینده رسمی سازمان لیگ، باز هم خود او در برخی از مسابقات به عنوان نماینده ویژه حضور پیدا می‌‌کند!  در پایان سفر هم حق ماموریت  و یا هزینه‌‌های دیگر مسافرتی مانند هتل، غذا و.... ثبت و در نهایت هم بدون هیچ نظارتی به وی و یا دیگر اعضا پرداخت می شود.

هیات رئیسه زیر زمینی سازمان لیگ فوتسال

بارها از سوی مسئولان باشگاه‌ها و یا رسانه ها نسبت به عملکرد و شرایط حضور اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال  اطلاع رسانی شده که حضور آنها وجاهت قانونی ندارد اما متاسفانه تا به امروز فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ فوتسال در این باره سکوت اختیار کردند چرا که مهلت ۲ ساله اعضای هیات رئیسه به اتمام رسیده و حتی مهلت ۴ ساله اعضای مجمع این سازمان هم به پایان رسیده است.  با توجه به اینکه مسئولیت برگزاری مجمع و جلسات هیات رئیسه بر عهده ریاست سازمان لیگ فوتسال است‌‌ وی تا به امروز هیچ اقدام و پیگیری موثری در این خصوص انجام نداده که این موضوع خود جای هزاران سوال بی پاسخ را دارد!

تحمل هزینه 700 ملییون تومانی محل اسکان آقای سرپرست از حساب سازمان لیگ !

یکی دیگر از نکات قابل تامل اینکه درباره رهن خانه‌‌ای در منطقه غرب تهران با هزینه سازمان لیگ فوتسال است تا این فرد بتواند در آن اسکان داشته باشد که طبق بررسی‌های بعمل آمده  ماهی 21 ملییون تومان فقط اجاره خانه این مدیر است. بر اساس کدام قانون سازمانی باید برای فردی که حقوقش را با تمام آیتم‌ها، انواع کارانه ها و انواع حق ماموریت‌‌‌‌های مختلف دریافت می کند مجددا هزینه ای برای منزل وی  از حساب سازمان لیگ و باشگاه‌های  فوتسال پرداخت شود؟

تقبل هزینه 15 میلیون تومانی به یک برنامه تلویزیونی که منعفتی برای فوتسال ندارد

گفته می شود هر برنامه تخصصی که پخش می‌‌‌‌شود حدود ۱۵ ملیون تومان برای سازمان لیگ فوتسال آب می‌‌‌‌خورد که هیچ منفعتی برای فوتسال ندارد، به این دلیل که هر گونه انتقادی از عملکرد مسئولان برگزاری لیگ در این برنامه ممنوع است ، جالب اینجاست تمامی کنداکتور این برنامه از قبل مورد تایید برای پخش می گردد و همچنین اینکه چه کسانی و باشگاه‌ها به روی خط برنامه دعوت شوند باید با نظر وی همخوانی داشته باشد. 

ساختمانی که با پول باشگاه‌‌ها خریداری شده اما به فوتسال نرسید
ساختمانی که با پول باشگاه‌‌ها به نام ساختمان فوتسال خریداری شده بود، یکی از واحدهای آن را به راحتی به کمیته بازاریابی و استیناف فدراسیون فوتبال واگذار کردند که این موضوع حتی مورد اعتراض پیشکسوتان فوتسال قرار گرفت که چرا ما نباید حتی یک اتاق مستقل برای جلسات فنی و یا حضور پیشکسوتان، مربیان و...  داشته باشیم. با این حال متاسفانه ریاست سازمان لیگ  به جای مقاومت فقط با یک دستور از فدراسیون،  ساختمان را واگذار و هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداد که خود جای سوال دارد.

تصمیم‌های خود سرانه در لیگ برتر فوتسال
 در هیچ کجای دنیا امکان پذیر نیست ، یک تیم استانی (ایلام ) در هفته سوم مسابقات لیگ دسته اول  به مسابقات اضافه شود و در جدول قرار گیرد (در فصل جاری)  یا همچنین اضافه شدن تیم هیات فوتبال داراب در هفته دوم مسابقات لیگ دسته اول به جای ایمان شیراز هم جالب توجه است. البته اینگونه تصمیمات در سازمان لیگ در این چند ساله سبقه دارد که در گزارش قبلی این خبرگزاری نمونه ای از آن دستورات غیر قانونی ذکر شده است.

شبحی که برای فوتسالی‌ها تصمیات غیر قانونی می‌‌گیرد

متاسفانه در رابطه  با تصمیمات غیر قانونی در این سالها سازمان لیگ شفاف سازی نکرده و پاسخگو هم نبوده است، فقط یک حرف گفته شده که مرجع این تصمیمات غیر قانونی با مسئولان بالادستی فدراسیون بوده و ما فقط اجرا کننده دستورات هستیم اما مشخص نیست که چه کسی پشت این دستورات خلاف قانون است.  امیدواریم با ورود دستگاههای نظارتی مشخص شود فرد قدرتمندی که خلاف قانون تصمیم گیرنده بوده چه کسی است.

از بین رفتن استقلال فوتسال 
در دوره های گذشته که سازمان  لیگ فوتسال و کمیته فوتسال توسط یک شخص اداره می‌شد ما شاهد هماهنگی بیشتری بین تیم‌های ملی و باشگاهها بودیم و حتی زمانی که تیم ملی فوتسال نیاز به هزینه برای اردوها داشت، از لیگ تامین هزینه می‌شد اما متاسفانه با توجه به تفکیک سازمان لیگ فوتسال و کمیته فوتسال ، باشگاهها از پخش مستقیم لیگ و تیم ملی حتی در تامین هزینه یک بازی دوستانه هم ناکام بوده اند.

در آخر این سوال مطرح می شود چرا با توجه به این همه پرداختی‌‌هایی که از سوی باشگاه‌‌‌ها به سازمان لیگ صورت می گیرد و از طرفی این همه ریخت و پاش‌‌های مالی، پاداش‌های مختلف نامتعارف،  اجاره مسکن ، حقوق و مزایا و..... که از سوی سازمان لیگ انجام شده فدراسیون فوتبال، به این بخش ورود نکرده تا سازمان لیگ فوتسال، جزیره ای خودمختار نشود. امیدواریم فدراسیون فوتبال، که در حال حاضر دست به انتشار دریافتی های مسئولان و اعضای سابق فدراسیون زده است، به اتفاقاتی که در زیرمجموعه خودش هم رخ می دهد، حساس باشد و  یک بار برای همیشه جلوی تخلفات گسترده و همچنین حیف و میل بیت المال با بررسی اسناد مالی این سازمان از سوی  فدراسیون فوتبال و مراجع نظارتی گرفته شود.

 

منبع: فارس
ارسال نظر: