با بازنشستگان صادق باشید

کدخبر: 2375354

با گذشت بیش از 3 ماه از سال، بحث درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان همچنان ادامه دارد و بازنشستگان در بلاتکلیفی قرار دارند.

نسیم‌آنلاین: سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه با ایرنا اعلام کرد که میزان افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسیده و این مصوبه تصمیم شخصی نبوده است. این یعنی دولت همچنان از مصوبه خود درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان دفاع می‌کند. 
بلاتکلیفی بازنشستگان پیش از شروع سال 1401 آغاز شد. جایی که دولت تصمیم گرفت براساس قانون کار حداقل حقوق را 57 درصد و حقوق دیگر طبقه‌های درآمدی را حدود 38 درصد افزایش دهد، اما خبری از تصمیم گیری درخصوص حقوق بازنشستگان نبود. تا اینکه دولت کف 5.7 میلیونی برای حداقل بگیران، افزایش 10 درصدی و چند تبصره دیگر برای مستمری بگیران را اعلام کرد.

تصمیم اعلامی توسط دولت برخلاف چیزی بود که دولت در قالب شورای عالی کار دنبال کرد. اینطور به نظر رسید که بدنه‌ی دولت با تصمیمی که نمایندگان دولت در شورای عالی کار گرفته بودند مخالفند. به همین خاطر پیشنهاد تامین اجتماعی درخصوص افزایش حقوق مستمری بگیران، مورد پذیرش هیات دولت قرار نگرفت و با اصلاحاتی به تصویب رسید.

اعتراضات به این تصمیم ادامه یافت تا اینکه مصوبه هیات وزیران توسط هیات بررسی و تطبیق قوانین  بررسی و رد شد. این یعنی هیات وزیران باید این مصوبه را اصلاح کند.

از طرف دیگر اختلاف بین دولت و وزیر کار درخصوص تصمیم حقوق و دستمزدی او و تبعات آن بالا گرفت و عبدالملکی از سمت خود استعفا داد. بلاتکلیفی بازنشستگان با کنار رفتن عبدالملکی بیشتر شد.

در جدیرترین اظهارنظر، زاهدی وفا سرپرست این وزارتخانه از تصمیم هیات وزیران دفاع کرد و راه حل خود برای این مسئله را ارائه کرد. ترمیم حقوق توسط تامین اجتماعی با اختیاراتی که دارد. مشابه اظهارنظری که عبدالملکی پیش از کنار رفتن انجام داده بود.

به نظر می‌رسد دولت با اطلاع از وضعیت نابسامان سازمان تامین اجتماعی نمیخواهد زیربار افزایش حقوق بازنشستگان برود؛ اما به خاطر قوانین موجود در گرفتن این تصمیم ناتوان است. 

دولت تا به اینجا در اعلام عمومی این تصمیم و توضیح علت آن به بازنشستگان  محافظه کار عمل کرده است. ادامه‌ی این رویه توسط دولت و بلاتکلیف ماندن مستمری بگیران تامین اجتماعی خلاف صداقتی است که بارها مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفته است. 

ارسال نظر: