تاثیرگذاری رسانه‌ها بر تصویب طرح شفافیت

کدخبر: 2373758

دفعه قبل که طرح شفافیت به مجلس آمد رأی خوبی آورد. متاسفانه‌ تنها چند رأی کم آورد تا تصویب شود. با این وجود که طرح در آن جلسه مصوب نشد، ولی تعداد قابل توجهی از نمایندگان، بلافاصله تقاضا کردند که این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود تا به‌طور کامل نواقص آن برطرف شود. منتها مسائل مختلفی از جمله بررسی لایحه بودجه و مساله بررسی کابینه پیشنهادی، ازجمله کارهایی بود که وقت زیادی از نمایندگان گرفت و باعث شد، نهایی کردن طرح شفافیت به تعویق بیفتد.

محمدتقی نقدعلی معتقد است تصویب طرح شفافیت در مجلس، می‌تواند به الگوی خوبی برای سایر دستگاه‌های نظام در حرکت به سمت شفاف‌تر شدن تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره و مطرح کردن پرسش‌هایی حول سرنوشت طرح شفافیت آرای نمایندگان، گفت‌وگویی با این نماینده موافق شفافیت داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه بیش از یک سال از شروع به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و افکار عمومی، همچنان در انتظار تحقق یکی از اصلی‌ترین وعده‌های نمایندگان مبنی‌بر به اجرا درآوردن شفافیت آرای نمایندگان هستند، شما به‌عنوان یکی از نمایندگان موافق با این طرح، اصلی‌ترین موانع برقراری شفافیت در مجلس را چه می‌دانید؟

همان‌طور که مطلع هستید، دفعه قبل که طرح شفافیت به مجلس آمد رأی خوبی آورد. متاسفانه‌ تنها چند رأی کم آورد تا تصویب شود. با این وجود که طرح در آن جلسه مصوب نشد، ولی تعداد قابل توجهی از نمایندگان، بلافاصله تقاضا کردند که این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود تا به‌طور کامل نواقص آن برطرف شود. منتها مسائل مختلفی از جمله بررسی لایحه بودجه و مساله بررسی کابینه پیشنهادی، ازجمله کارهایی بود که وقت زیادی از نمایندگان گرفت و باعث شد، نهایی کردن طرح شفافیت به تعویق بیفتد. البته در همین بازه زمانی نیز، بنده و تعدادی از نمایندگان به ریاست محترم و هیات‌رئیسه مجلس دراین‌باره تذکر دادیم و درخواست کردیم تا این طرح، هر چه زودتر در دستورکار مجلس قرار بگیرد. با همه اینها، چیزی که سرعت کار را کند کرد، سازوکارهای مربوط به قانون‌گذاری و قانون آیین‌نامه داخلی مجلس بود که به‌طور کلی، سازوکار کندی است و این یک ضعف ساختاری است. به جرأت می‌توانم بگویم اغلب طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شود، در چهار سال عمر مجالس به نتیجه نمی‌رسند. برای مثال، در مجلس گذشته اگر حدود 400 طرح و لایحه مطرح شده است، تنها حدود 100 تای آن به نتیجه رسیده و تبدیل به قانون شده است. با همه این مسائل، هیات‌رئیسه محترم و ریاست محترم مجلس در باب طرح شفافیت اعلام کرده‌اند که کار در کمیسیون روبه اتمام است و این طرح، به‌زودی در دستورکار قرار می‌گیرد. اینها آخرین وعده‌ای است که هیات‌رئیسه داده است. من از جانب خودم عرض می‌کنم هر زمانی که این طرح به صحن مجلس بیاید، جزء موافقان آن هستم و به این طرح، رأی مثبت خواهم داد.

با توجه به شرایط حال حاضر حاکم بر مجلس شورای اسلامی، به نظر شما مطرح شدن طرح شفافیت و تلاش برای رأی آوردن آن، بین اولویت‌های نمایندگان مردم دیده می‌شود؟

در میان آن ۱۵۳ نفری که سری قبل، رأی موافق دادند بله. این نمایندگان، همچنان به شفافیت معتقد هستند اما در این ماجرا، فضای مطالبه‌گری مردم از طریق رسانه‌ها هم خیلی تعیین‌کننده است. یعنی اگر این مساله، تبدیل به یک مطالبه عمومی شود، مسلما روی تصمیم نهایی نمایندگان نیز اثرگذار خواهد بود.

پیش‌بینی شما درباره زمان نهایی مطرح شدن این طرح، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی چیست؟ آیا تا ماه آینده شاهد این اتفاق خواهیم بود؟

اخیرا تاریخ دقیق مطرح شدن طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را، از هیات‌رئیسه پیگیری نکرده‌ام. قولی که آقای قالیباف یکی دو هفته قبل دادند، این بود که این طرح، در اولین فرصت در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و ظاهرا این ورود به دستور کار هم خیلی طول نخواهد کشید.

 

منبع: فرهیختگان
ارسال نظر: