وزیر نیرو: برای رفع مشکل کم‌آبی باید آب باران را جمع کنیم

کدخبر: 1006497

چیت‌چیان گفت: مشکل آب برای کشور موضوعی زودگذر نیست بلکه این مساله همیشه با ما همراه هست/ میانگین هزینه پرداختی آب مصرفی ۷۲ درصد جامعه کمتر از ۱۰ هزار تومان است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، چیت‌چیان در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه و جشنواره فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست در مصلای تهران افزود: رفع مشکل آب و منابع آبی برای کشور یک موضوع زودگذر نیست بلکه این موضوع همیشه با ما همراه هست بلکه باید برای رفع آن به فناوران رجوع کنیم.

وی اضافه کرد: در سال 1335 میزان آب تجدید شوند برای هر نفر در ایران 6900 متر مکعب بود اما این میزان در سال‌های کاهش پیدا کرده است و به طور میانگین به 1500 متر مکعب رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم تجدید نظر در چگونگی مصرف آب گفت: اگر شیوه مصرف آب در زمینه صنعت کشاورزی و شرب بازنگری شود قادر خواهیم بود بخش بسیاری از مشکلات آبی کشور را برطرف کنیم و یکی از راه‌ها غلبه بر مشکل آب این است که آب مفت باید در کشور ممنوع شود.

چیت‌چیان بیان کرد: در حال حاضر میانگین هزینه پرداختی آب مصرفی 72 درصد جامعه کمتر از 10 هزار تومان است. اگر اقتصاد آب در کشور درست شود بازار جدی برای فناوری در این حوزه به وجود می‌آید و قادر خواهیم بود در مصرف آب تعادل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: باید مدیریت هوشمند شبکه ایجاد کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم جمع‌آوری آب باران تأکید کرد: در استرالیا هیچ خانه‌ جدیدی ساخته نمی‌شود مگر اینکه دارای مخزن جمع آوری آب باران باشد و از این آب برای مصارفی مانند آبیاری استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه 600 سد کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد افزود: در سدها با مشکل تبخیر آب رو به رو هستیم اما این در حالی است که دنیا به فناوری‌هایی دست یافته که می‌تواند میزان تبخیر آب سدها را کاهش دهد.

وزیر نیرو بیان داشت: در عمق بیشتر از هزار متر زیر زمین منابع آبی خوبی وجود دارد که باید با فناوری به این منابع دست یابیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شیرین‌سازی آب دریا باید از دیگر برنامه‌های کشور باشد و در مناطق شمالی و جنوبی آب دریا را با راندمان بالا و هزینه کم شیرین سازی کنیم.

ارسال نظر: