عضو ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه:

شعار و حرف زدن دریاچه ارومیه را احیاء نمی‌کند/ صدای خشکی ارومیه باید به دنیا برسد

کدخبر: 2068347

سخنگوی شورای شهر ارومیه و عضو ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: برنامه‌های ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه بدون عمل بی‌فایده است و باید صدای این خشکسالی باید به دنیا برسد.

میرعلی محمدی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی «نسیم آنلاین» در توضیح آخرین اقدامات احیای دریاچه ارومیه گفت: زندگی و کشاورزی مردم منطقه موجب برخی از مشکلات وضعیت دریاچه ارومیه بوده که مدیریت شهری ارومیه هم اکنون حول این موضوع است و هم اکنون احیای دریاچه ارومیه از سیاست‌های اولیه شهر ارومیه است.

وی که نماینده و عضو ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه است، افزود: برنامه‌های مدون این ستاد در بخشی اجرایی و در بخش دیگری مطالعاتی بوده و راهکارهای مطرح شده از طریق رسانه‌ها به اطلاع عمومی رسید.

محمدی طرح بهکاشت را از جمله راهکارهای اولیه احیای دریاچه ارومیه و مرتبط با حوضه آبریز این منطقه عنوان و اظهار کرد: با اجرای این طرح محصولات مهمی چون انگور مناسب اقلیم و موجب کاهش مصرف آب کشاورزی است به نحوی که تولید انگور نسبت به سایر محصولات باغی و کشاورزی میزان آب کمتری نیاز دارد.

نماینده مردم ارومیه در ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: شهر ارومیه جزء سه شهر مطرح تولید انگور بوده است و نمی‌خواهیم این مهم را برای شهر ارومیه از دست دهیم و تلاش ما این است که این مهم را همچنان برای شهر خود حفظ کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: در طی یک دوره آبیاری انگور از زمان آنکه تاک به مرحله انگور دهی برسد دو تا سه بار نیازمند آبیاری است و این با دیگر محصولات باغی که نیازمند آبیاری بالاست، قابل مقایسه نیست و سایر محصولات برای منطقه و اقلیم کم آب ارومیه مناسب نیست.

محمدی تصریح کرد: هم اکنون مصرف آب برای شهر ارومیه اهمیت خاصی یافته و باید در این شرایط به مردم و کشاورزان منطقه کمک کنیم به شغل خود به روش درستی ادامه دهند و از سویی اکثر مردم ارومیه به کشاورزی اشتغال دارند و اجرای طرح بهکاشت می‌تواند کمک بزرگی به میزان آب مصرفی در منطقه و کمک به دریاچه ارومیه داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر ارومیه همچنین به برگزاری جلسات متعددی با حضور نمایندگان ارگان‌های دیگر در رابطه با دریاچه ارومیه اشاره کرد و ادامه داد: سازمان محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی و دیگر ارگان‌هایی که مرتبط با مصرف و انتقال آب فعالیت دارند در جلسات استانی ارومیه پیرامون احیای دریاچه شرکت فعال دارند.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی ارومیه بر اساس قانون تشکیلاتی شورا‌ها اجازه ورود به تمامی امور مردم شهر را دارند از جمله امور آموزشی، اقتصادی و اجتماعی و تمام این امور به شهروندان و شهر ارتباط دارد و دریاچه ارومیه نیز یکی از موارد مبتلاٌ به مهم در این شهر است.

این استاد دانشگاه که متخصص آب و دریاست، گفت: طرح‌های تحقیقاتی متعددی در رابطه با تأمین آب دریاچه ارومیه انجام شده و به این نتیجه رسیدیم که کمبود آب دریاچه ارومیه باید از داخل حوضه آبریز تأمین شود و نه خارج از آن، اگر چه در خارج از این سیستم حوضه‌های آبریزی چون ارس و دریاچه مازندران وجود دارد.

محمدی حوضه آبریز دریاچه ارومیه را در وسعت منطقه‌ای آذربایجان غربی و شرقی و سهم کوچکی هم در استان کردستان معرفی کرد و ادامه داد: ۵۲ درصد این سهم به آذربایجان غربی، ۳۶ درصد در آذربایجان شرقی و ۱۲ درصد در استان کردستان اختصاص دارد و جمعیت ساکن در این حوضه آبریز حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که اگر بتوانیم این جمعیت را در کاهش مصرف آب اقناع کنیم، گام موثری در حفظ آب مورد نیاز دریاچه انجام دادیم.

وی مکانیزه کرده کشاورزی و بازچرخانی آب در صنایع را از موارد مهم در کاهش آب مصرفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواند و تأکید کرد: وقتی محصولی به صورت مکانیزه تولید شود و به روش‌های نوین آبیاری شود به صورت قابل توجهی مصرف آب کاهش می‌یابد. البته تغییر اقلیم خود نقش قابل توجهی در کاهش آب دریاچه ارومیه داشته و در ۱۰ سال گذشته تا کنون دمای محیط ۲ درجه گرم‌تر شده و با تبخیر بیشتر همراه بوده و روز به روز بر کمبود آب دریاچه ارومیه بیشتر می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دریاچه ارومیه کم عمق است و به محض تابش خورشید با سرعت بیشتری ملکول‌های آب خود را از دست می‌دهد، علی رغم آنکه آب نمک تبخیر دیرتری نسبت به آب عادی دارد به دلیل عمق کم تبخیر بالایی دارد و اگر دریاچه ارومیه شور نبود خیلی زود‌تر از این‌ها محو شده و دیگر دریچه‌ای وجود نداشت.

محمدی در ادامه عنوان کرد: بزرگ‌ترین دریاچه ایران، ارومیه است و تنها دریاچه است که غالب حوضه آبریز آن در داخل کشور است و بزرگ‌ترین دریاچه شور دنیاست که در آن آرتمیا رشد وجود دارد موجود سخت پوست و تنها موجود زنده در دریاچه ارومیه و مشابه آن در دریاچه یوتا آمریکا وجود دارد که خواهر خوانده دریاچه ارومیه معرفی شده است.

وی دریاچه ارومیه را مطابق کنوانسیون ۱۹۷۷ در رامسر تالاب بین المللی معرفی کرد و افزود: این کنوانسیون در سال ۱۳۷۵ اجرایی شد و مطابق این کنوانسیون کشورهای مختلف در صدد کمک و احیای این دریاچه هستند و کمک‌های مطالعاتی و مالی به این منطقه دارند.

سخنگوی شورای شهر ارومیه در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود اهمیت و خطیر بودن وضعیت دریاچه ارومیه عزم ملی برای بهبود آن شکل جدی دارد یا خیر؟ گفت: در دومین جلسه دولت تصمیم بر احیای دریاچه ارومیه گرفته شد و ستادی در این موضوع تشکیل شد در حالیکه احیای دریاچه ارومیه شاخصی برای احیای آب در سایر مناطق کشور است به نحوی که با احیای این دریاچه تأمین آب برای تالاب بسیار مهمی مدیریت می‌شود و با به کار گیری این تجربه در مناطق دیگر هم موفق خواهیم بود.

محمدی آثار منفی خشکسالی ارومیه را محدود به شهر و منطقه آذربایجان ندانست و گفت: شهرهای اطراف و حتی کشورهای منطقه نیز از این تغییر زیستی آسیب خواهند دید و تا کنون انجمن‌های بسیاری برای کمک اقدام کردند و کارهای مختلفی انجام شده و با رساندن اطلاعات درست از این اقلیم به دور دست‌ترین کشور‌ها، کمک‌های مهمی دریافت خواهیم کرد و اقدام مناسب در این رابطه این است که صدای خشکسالی ارومیه را به دنیا برسانیم و در این رابطه کم کاری می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی‌های نظری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه تا کنون به صورت اقدام عملی و دقیق عملیاتی نبوده و لازم است تا حدودی از شعار‌ها بیرون آمد ه و به سمت عمل پیش رفت تا به دریاچه ارومیه کمک شود که در غیر این صورت برای دریاچه ارومیه در ‌‌نهایت اثری نخواهد داشت و رمز موفقیت همراهی سازمان‌های دست اندرکار موثر در مدیریت آب منطقه است و در غیر این صورت صرفا باید چشم به راه بارش باران بود.

ارسال نظر: