احمدی نژاد در زمین سوخته روحانی؟!

کدخبر: 2355706

طرح مذاکره با آمریکا آن هم در شرایطی که ترامپ تمامی ابزارهای خود را بکار گرفته تا ولو شده یک عکس یادگاری با مقامات ایرانی بگیرد، چیزی جز پاس گل به ترامپ در انتخابات 2020 نخواهد بود.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: یکسال تا زمان انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و این روزها شاهد هستیم بسیاری از افرادی که تمایل به حضور در انتخابات 1400 را دارند یا در فکر طراحی برای گزینه های دیگری هستند، مواضع شفاف تر و جدی تری می گیرند تا زمینه های حضورشان را فراهم کنند.

محمود احمدی نژاد که در انتخابات سال 96 علی رغم نهی صریح رهبرانقلاب کاندیدا شد و با عدم تایید صلاحیت شورای نگهبان مواجه شد، یکی از افرادی است که گهگاهی در رسانه ها از حضور وی در انتخابات 1400 گفته می شود. بخصوص در شرایطی که محبوبیت دولت روحانی که با نفی دولت احمدی نژاد روی کارآمد به کمترین حدممکن رسیده و طی ماه های اخیر دولت روحانی به سمت احیا کارهای دولت گذشته چون مسکن مهر، توسعه روابط با ونزوئلا، سهام عدالت و...رفته است، عده ای این فضا را بهترین فرصت برای حضور احمدی نژاد در انتخابات 1400 تلقی می کنند.

اما از آن سو احمدی نژاد که تاکنون هیچ موضعی نسبت به انتخابات 1400 نداشته بود، اخیرا در گفتگویی با شبکه «یو.اس.ایران.تی‌وی» در پاسخ به حضورش در انتخابات آتی با بیان اینکه آماده فداکاری در راه ایران هستم، پالس روشنی مبنی بر احتمال حضور در انتخابات 1400 داد. احمدی نژاد در این گفتگو گفت: «من هنوز هیچ فکری نکرده ام به مسئله انتخابات و شخصا هم تمایلی به این کار ندارم. گرچه من هم مانند همه ایرانیان آماده فداکاری در راه ایران هستم . »

هنوز بسیار زود است که در مورد حضور قطعی احمدی نژاد و ایده کلان او برای انتخابات حرف بزنیم، اما احمدی نژاد در این گفتگو راجع مذاکره با آمریکا آن هم در دوره ترامپ اظهاراتی داشته که تعجب هر انسان عاقل و منصفی را برمی انگیزد. در شرایطی که آمریکا راهبرد فشار حداکثری علیه ایران را اعمال کرده، از توافق برجام بصورت کاملا غیرقانونی و قلدرمآبانه خارج شده، تمامی تحریم ها را بازگردانده و تحریم های جدیدی نیز وضع کرده، با دستور رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ فرمانده ارشد سپاه قدس شهید سلیمانی را ترور کرده، این روزها در حال فشار به شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اروپایی علیه ایران است تا مانع انقضا تحریم های تسلیحاتی گردد و در یک جمله دست به هر اقدام ممکنی علیه ملت ایران زده است، دم زدن از مذاکره با چنین کشور سلطه گر و چنین شخصیت خبیثی جز خیانت نخواهد بود.

احمدی نژاد در این گفتگو به خبرنگار شبکه «یو.اس.ایران.تی‌وی» با خوش خیالی تمام می گوید: «انتظار از آقای ترامپ این است که یک تغییری در مشی دولت آمریکا بدهد. بیاید و بنشیند و گفتگو کند. دولت ایران هم همین طور...من فکر می کنم ایران و آمریکا می توانند محور وحدت در دنیا باشند. از همه دعوت کنند. تا الان با یک مدل در دنیا جلو آمدیم، نتیجه ای نگرفتیم و این وضع دنیا شده است. از این به بعد می خواهیم همه مشارکت کنند، مشارکت واقعی. همه با هم صداقت داشته باشند. همه دوستدار و خیرخواه هم باشیم. بیاییم کنار هم بنشینیم و مسائل دنیا را به اتفاق هم حل کنیم . من فکر می کنم ایران و آمریکا می توانند پیشتاز باشند . »

این روزها که نسخه مذاکره و تنش زدایی با آمریکا نخ نما شده، و طرفداران مذاکره با آمریکا نیز دیگر آبرویی ندارند که از ادعاهای شکست خورده خود دفاع کنند و هر روز یکی از آنها به پوچ بودن این مسیر اعتراف می کند، معلوم نیست احمدی نژاد با چه پشتوانه و مبنایی مجددا این خط سوخته را علنی طرح می کند. خطی که رهبرانقلاب نیز رسما مذاکره در هر سطحی و در هر موضوعی با آمریکا را ممنوع اعلام کردند.

طرح مذاکره با آمریکا آن هم در شرایطی که ترامپ تمامی ابزارهای خود را بکار گرفته تا ولو شده یک عکس یادگاری با مقامات ایرانی بگیرد، چیزی جز پاس گل به ترامپ در انتخابات 2020 نخواهد بود. از طرفی مذاکره با فرد مذبذبی چون ترامپ که بدون هیچ استدلالی ناگهان پشت پا بر یک توافق می زند و یکطرفه از آن خارج می شود و حتی با کشورهای شریک خود در اروپا نیز همین گونه عمل می کند، جدای از قضاوت ارزشی، خارج از عقل سیاسی نیز خواهد بود.

احمدی نژاد و دیگر کاندیدهای احتمالی انتخابات 1400 باید بدانند، راه حل مشکلات کشور از تعامل و مذاکره با آمریکا نخواهد گذشت و در زمین سوخته حسن روحانی نخواهند توانست توفیقی کسب کنند.

ارسال نظر: