آب، برق، گاز رایگان نشد!

کدخبر: 2374625

وزارتخانه‌های نفت و نیرو، کمیته امداد و سازمان بهزیستی، بخشنامه رایگان شدن تعرفه‌های آب و برق و گاز مددجویان تحت پوشش این دو سازمان را به ادارات خود ابلاغ نکرده‌اند.

امسال پس از گذشت ۶ سال، با مصوبه هیئت وزیران، تعرفه‌های گاز تغییر کرد و مطابق با مدل پلکانی، مقرر شد تا سه پله اول گازبهای یارانه‌ای بپردازند و از پله سوم تا دوازدهم، هر پله نسبت به پله قبل، ۴۰ درصد افزایش قیمت گازبها داشته باشد.

در کشور پنج اقلیم بندی در نظر گرفته شده که بر اساس آن، در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان‌تر در نظر گرفته شده؛ به طوری که در اقلیم یک، مشترکان تا ۵۰۰ متر مکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند.

تعرفه گاز در اقلیم دو، تا ۴۵۰ مترمکعب مصرف و در اقلیم سه، تا ۴۰۰ متر مکعب مصرف، بدون تغییر خواهد ماند. در پله دوازدهم، مبلغ هر مترمکعب گاز به ۱۹۹۵ تومان رسیده که نسبت به پله اول با قیمت ۴۸۳ تومان، حدود چهار برابر تفاوت دارد.

به گفته نورموسوی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، این تغییر تعرفه‌ها از سوی دولت، با استناد به ماده یک قانون هدفمندی یارانه‌ها و با هدف کاهش دادن مصرف گاز مشترکان پرمصرف، انجام شده است.

اوجی، وزیر نفت نیز گفته است: این سیاست قیمتی، سبب کاهش مصرف از سوی مشترکان پرمصرف تا حد ۲۵ میلیون مترمکعب شده که معادل تولید گاز از یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است.

این مدل پلکانی تغییر تعرفه‌ها، برای آب نیز از ابتدای اردیبهشت و برای برق هم، از ابتدای بهمن اعمال شده و قرار بود بر اساس بند(ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، با درآمد ناشی از آن، قبوض گاز و برق و آب مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، با تعرفه صفر یعنی رایگان محاسبه شود.

مدیران این دو نهاد مانند ملکشاهی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد و محرابی، معاون فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی نیز، از اقدام سازمان‌های مذکور برای معرفی مددجویان به وزارتخانه‌های نفت و نیرو خبر داده بودند.

در ادارات مجری قانون چه خبر است؟

به منظور بررسی روند اجرای این بخش از قانون، در قالب یک مددجو، سری به چند اداره آب، برق، گاز، کمیته امداد و بهزیستی زدیم.

در کمیته امداد خبری از ابلاغ بخشنامه رایگان شدن تعرفه‌های مددجویان نبود؛ یک کارمند بهزیستی نیز، بیان کرد که اگر بخشنامه ابلاغ شود، مددکاران خودشان اطلاعات و مدارک لازم را ارسال می‌کنند؛ اما هنوز دستورالعملی ابلاغ نشده است. یکی دیگر از کارمندان بهزیستی هم گفت: گاهی در تلویزیون مطالبی مطرح می‌شود که صحت ندارد.

وزارتخانه‌های نفت و نیرو اعلام کرده بودند که برای اجرای این قانون نیاز به دریافت اطلاعات از این دو نهاد حمایتی هستند؛ اما در ادارات زیرمجموعه خودشان نیز، خبری از ابلاغ بخشنامه نبود.

کارمندان ادارات آب و فاضلاب، توزیع برق و گاز، اعلام کردند که آن‌ها نیز فقط اخبار این موضوع را شنیده‌اند؛ اما هنوز دستوری برای اجرای قانون به آن‌ها داده نشده است.

در نهایت، آب پاکی را مدیر امور مشترکان گاز یکی از مناطق تهران روی دست ما ریخت و گفت: «بزن توی دهنش هر کی اینو گفته؛ گازبها و پول آب و برق رو تا قرون آخر می‌گیرن»!

۱۱ ماه از ابتدای سال ۱۴۰۰ گذشته؛ اما هنوز این بخش از قانون بودجه امسال اجرایی نشده و رئیس فراکسیون خیرین و امور خیریه مجلس شورای اسلامی گفته، معافیت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه آب و برق و گاز، در بودجه سال آینده نیز تمدید خواهد شد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر: