مولدسازی دارایی به تشدید تمرکز سرمایه در تهران می‌انجامد

کدخبر: 2376185

این واگذاری‌ها منجر به تشدید تمرکز سرمایه در تهران بالاخص در شمال تهران خواهد شد و در نهایت نتیجه ای جز افزایش مشکلات کشور و تهران نخواهد داشت.

نسیم‌آنلاین؛ فرهاد بیضایی : فروش و واگذاری اموال و دارایی های دولت که در مصوبه شورای سران قوا مولد سازی دارایی های دولت نامیده شده است دارای اشکالات فراوانی است:

کلیه امور واگذاری و قیمت گذاری بر عهده هیات ۷ نفره قرار داده شده که متشکل از ۵ دولتمرد و دونفر از دیگر قواست از آنجا که این هیات فاقد توان کارشناسی برای قیمت گذاری و انجام فنی امور است و زمان و تسلط کافی برای قیمت گذاری را ندارد، عملا کار توسط دبیرخانه که در وزارت اقتصاد تشکیل خواهد شد، اتفاق خواهد افتاد. این هیات و در اصل دبیرخانه‌ای که در وزارت اقتصاد است امکان تعیین قیمت پایه و حتی قیمت نهایی و شرایط واگذاری را دارد خارج از قیمت گذاری و کشف قیمت شفاف توسط بازار یا کارشناسان رسمی کشور.

اول؛ پسندیده است که دولت با ایجاد سامانه شفاف واگذاری که در آن شبکه ای از کارشناسان در یک روند شفاف تعیین قیمت پایه می‌کنند و بعد از آن از طریق سامانه و به صورت شفاف مزایده برگزار خواهد شد، اقدام به واگذاری و فروش اموال دولتی نماید. امروزه کوچکترین شرکت ها و نهادهای دولتی و عمومی امور مربوط به تشریفات مزایده و مناقصه خود را جهت حذف شائبه فساد و شفافیت از طریق سامانه های معاملات انجام می‌دهند. این امر می‌تواند روند واگذاری املاک را فارغ از تصمیمات سلیقه‌ای اشخاص به صورت شفاف و سیستماتیک در اختیار عموم قرار دهد و شائبه های بعدی را مرتفع سازد. این عدم شفافیت هم افراد و هم دولت را در مظان اتهام قرار خواهد داد حتی اگر همه امور درست انجام شود.

دوم؛ آقایان عموما املاک تفریحی در اختیار بانک ها، وزارت خانه و نهادها را مثال می‌زنند که چرا باید در اختیار یک سری مدیر و کارمند باشد.. اگر دغدغه عدالت وجود دارد راهکار آن تبدیل  استفاده اختصاصی به استفاده عمومی است نه اینکه همین اندک سرانه های فضای سبز رو از بین ببریم.

سوم ؛ بحث کمیسیون ماده ۵ و سلب اختیار از شورای عالی شهرسازی است. در حال حاضر تراکم ساختمانی و جمعیتی شهرهای ما به خصوص تهران بالاست و طرح جامع شهر تهران با توجه به املاک دولتی که تامین کننده فضای سبز شهری و ... بوده تراکم موجود رو پیشنهاد داده‌ است. تغییر کاربری این املاک باعث خواهد شد که وضع بد موجود، بدتر هم شود.

چهارم؛ منابع در این طرح مشخص است اما مصارف و عایدی حاصل از فروش اموال و دارایی های دولت خیر! مولد سازی تنها چوب حراج زدن به اموال عمومی نیست بلکه باید عنوان شود منابع حاصل از این فروش در کدام بخش های کشور سرمایه گذاری و منجر به توسعه و رشد اقتصادی کدام بخش ها خواهد شد.

پنجم؛ تغییر در نظام برنامه ریزی و املاک باید با سیاست های کلان و برنامه ریزی کالبدی کشور هماهنگ باشد. این واگذاری‌ها منجر به تشدید تمرکز سرمایه در تهران بالاخص در شمال تهران خواهد شد و در نهایت نتیجه ای جز افزایش مشکلات کشور و تهران نخواهد داشت.

ارسال نظر: