گزارشی کوتاه از حق اعتراض در روز جهانی کارگر

کدخبر: 2376547
خبرنگار:

روایتی کوتاه از حضور کارگران جلوی وزارت کار در روز جهانی کارگر

نسیم‌آنلاین:

پرده اول؛ سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران شنبه 9 اردیبهشت

البتّه یک اعتراض­‌هایی در محیط کارگری وجود داشته، بعضی از این اعتراضات  تا آنجایی که حالا بنده خبر دارم، اعتراض­‌های به‌جایی بوده؛ اعتراض به تأخیر حقوق، اعتراض به واگذاری غلط. گاهی یک محلّی را، یک مجمع مهمّ کاری را به صورت غلط، به صورت فاسد و مُفسد واگذار می‌­کنند، کارگر آنجا است، از نزدیک دارد می­‌بیند، معترض است؛ این کمک به دولت است، این کمک به نظام است، این آگاه کردن نظام است. هر جا هم در این‌چنین موارد، دستگاه‌های مسئول مثل قوّه‌ِی قضائیّه و غیره دنبال قضیّه رفتند، دیدند حق با اینها است؛ منتها در همین قضایا بنده در جریان تعدادی از این قضایا از دور و نزدیک قرار داشته‌ام. جامعه‌ی کارگری با دشمن مرزبندی کردند، نگذاشتند از این اعتراض در فلان قضیّه و در فلان مجتمع که اعتراض کردند، دشمن استفاده کند؛ [گفتند] به این کار اعتراض داریم، امّا از دشمن هم بیزاریم، با نظام هم رفیقیم، همراهیم. حرکت کارگری این است.

پرده دوم؛ دوشنبه 11 اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر

طبق قانون کار هر ساله روز جهانی کارگر برای کارگران روزی تعطیل به حساب می­‌آید. از این رو هر ساله از سمت تشکل‌های کارگری رسمی موجود فراخوانی برای تجمع در برابر اداره کار و در تهران در برابر وزارت کار داده می‌­شود. در این تجمعات مسائل و مطالبات جامعه کارگری عمده مسائلی است که مطرح می‌­شود.

تعداد زیادی پلیس و نیروهای امنیتی روبروی وزارت کار حاضرند. ماموران نیروی انتظامی همه فضای روبروی وزارت کار را اشغال کرده­‌اند و جمعیت کارگران در بین آن­ها گم شده است. شعاری داده نمی‌­شود، پلاکاردی موجود نیست و حق اعتراض در لابلای ماموران نیروی انتظامی دیده نمی‌­شود.  

به نظر می­‌رسد علی­رغم تاکید رهبر انقلاب بر حق اعتراض همچنان نگاه­‌های منفی نسبت به حق اعتراض کارگران در بین مسئولان اجرایی وجود دارد. باید دید این ریل‌­گذاری رهبر انقلاب چه زمانی به مسئولان اجرایی کشور می­‌رسد و حق اعتراض مردم طبق  قانون اساسی توسط آن­ها به رسمیت شناخته می‌­شود.

ارسال نظر: