به بهانه تلاش CNN برای پرونده‌سازی علیه ایران؛

آرمیتا عباسی و جنایت رسانه‌ای علیه بشریت

کدخبر: 2375910
خبرنگار:

سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به گزارش دو فرد مجهول‌الهویه و روایتی وارونه در خصوص یکی از متهمان بازداشت‌ شده در اغتشاشات اخیر در پی پرونده‌سازی علیه ایران با اتهام نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت است

نسیم آنلاین: رسانه امریکایی سی‌ان‌ان، دوشنبه 30 آبان‌ماه با انتشار گزارشی، مدعی آزار جنسی و تجاوز دختران و پسران بازداشت شده در اغتشاشات اخیر توسط نیروهای امنیتی و انتظامی شد. مبنای این گزارش، صحبت با دختری ایرانی است که در اغتشاشات بازداشت شده و ظاهرا بعد از آزادی به کردستان عراق فرار کرده است. گزارشگر سی‌ان‌ان او را «حنا» معرفی می‌کند؛ نامی که به اذعان خود گزارشگر نام واقعی آن دختر نیست. دلیل امتناع از معرفی مشخصات واقعی مصاحبه‌شونده نیز حفظ امنیت جانی اوست. بعد از آن روی تصویر مبهم حنا صدایی پخش می‌شود که ظاهرا متعلق به مترجم شبکه سی‌ان‌ان است. مترجم که در حال صحبت از قول حناست، خطاب به خبرنگار شبکه می‌گوید «شما هنوز می‌توانید ببینید پلیس چه کار کرده است. اینجا روی گردنم نگاه کن کبود است. به همین دلیل است که آن را پوشش می‌دهم.» البته روی این صدا هیچ تصویری از گردن کبود یا حتی گردن پوشانده شده نیز نشان داده نمی‌شود، فقط تصویری مبهم و نصفه از پشت سر حنا در کادر وجود دارد.

image_2022-11-28_18-49-10

بعد از پایان قصه حنا، گزارشگر سی‌ان‌ان ادعا می‌کند فایلی صوتی به دست آن‌ها رسیده است که در آن پسری 17 ساله روایتی از تجاوز به خود در بازداشت را بازگو می‌کند. او مدعی است بعد از آن که متوجه شده است که در بازداشتگاه به مردان دیگری تجاوز شده است، توسط افسران مورد تجاوز قرار گرفته است. سی‌ان‌ان ادعا می‌کند که «براساس شهادت شاهدان»، بازداشتگاه محل وقوع تجاوز به این پسر و مردان دیگر، ستاد اطلاعات ارتش ایران است. نکته قابل توجه در خصوص ادعای تجاوز به این پسر این است که همانند حنا نه نامی از وی منتشر می‌شود و نه حتی فایل صوتی ادعایی سی‌ان‌ان پخش می‌شود؛ باز هم صدای مترجم است که به جای پسری 17 ساله روایتی در خصوص تجاوز به خود و دیگران را منتشر می‌کند.

تا اینجای کار سی‌ان‌ان با استناد به دو فرد مجهول‌الهویه که نه تنها نام و تصویر یا مدرکی برای اثبات داستان‌های آن‌ها که حتی صدایی از آنان نیز منتشر نمی‌شود، تلاش کرده تا ادعای خود در خصوص «خشونت جنسی سیستماتیک» در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران را اثبات کند.

بحث برانگیزترین بخش گزارش اما مربوط به خانم آرمیتا عباسی است. سی‌ان‌ان ادعا می‌کند که آرمیتا عباسی در بازداشتگاه مورد تجاوز قرار گرفته و در تاریخ 25 مهرماه به بیمارستان امام علی کرج منتقل شده است. گزارشگر براساس اسکرین‌شات چند پیام که مشخص نیست از جانب چه کسی ارسال شده است، ادعا می‌کند که پزشکان بیمارستان امام علی گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی از آن‌ها خواسته‌اند که در گزارش پزشکی، موضوع تجاوز به قبل از دستگیری ارتباط داده شود و بعد از لو رفتن ماجرا، سناریو را به کلی تغییر داده‌اند. احتمالا منظور از تغییر سناریو توضیحات رئیس دادگستری البرز در خصوص بیماری گوارشی عباسی است.

اما جستجوها در خصوص نحوه انتشار اخبار مربوط به تجاوز به خانم عباسی به نتایج جالبی ختم می‌شود. نخستین بار که اخباری مبنی بر بازداشت، آزار و اذیت و انتقال خانم عباسی به بیمارستان منتشر شده است مربوط به تاریخ 27 مهرماه می‌شود. توییتی که در ساعت 11 شب منتشر شد و البته هیچ بازخوردی در پی نداشت.

2

روز بعد از انتشار این توییت، توییتی از جانب شخصی که ادعا کرده با خانواده و آشنایان خانم عباسی در ارتباط است منتشر شد. 

3

4

هنوز خبری از تجاوز به آرمیتا نیست، طبق اخبار منتشر شده تا اینجا، آرمیتا عباسی به دلیل ضربات باتوم به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل شده اما بعد از آن از او هیچ خبری در دسترس نیست و از بیمارستان ربوده شده است. پس از این و در همین روز (28 مهرماه) ، توییت دیگری نیز با همین ادعا منتشر شد. ربکا قادری، بلاگر و یوتیوبر نیز متن همین توییت را عینا در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

27

در همین روز، صفحه توییتری «کانون حقوق بشر ایران» نیز مدعی شد که طبق پیامی که به دست آن‌ها رسیده است، آرمیتا عباسی به‌خاطر ضربات شدید باتوم به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل شده است.

14

بامداد روز 29 مهرماه، برای نخستین‌بار خبر انتقال خانم عباسی به بیمارستان امام علی بر اثر خون‌ریزی داخلی ناشی از تجاوز و بعد ربودن او از بیمارستان توسط مأموران امنیتی در صفحه مهدی رستم‌پور منتشر می‌شود. مهدی رستم‌پور با انتشار اسکرین‌شاتی از پیامی که به گفته او از طرف کادر درمان ارسال شده است، این خبر را منتشر کرد. تنها مدرک رستم‌پور برای اثبات این ادعا، استناد او به همین پیام مبهم است که حتی هویت فرستنده آن نیز برای مخاطب مشخص نیست. رستم‌پور در این استوری گفته است که این ادعا را «تأیید» می‌کند؛ درست مثل سی‌ان‌ان که بدون ارائه سندی دال بر اثبات ادعای خود، ادعاهای شاهدان بی‌نام و بی‌هویت خود را «تأیید» می‌کند.

20

گفتنی است رستم‌پور، سال‌ها پیش به‌عنوان خبرنگار و مجری ورزشی در ایران فعالیت می‌کرده و در سال 1388 هنگامی که به همراه تیم ملی کشتی به مسابقات قهرمانی جهان به دانمارک اعزام شد به کشور بازنگشت و از دانمارک پناهندگی دریافت کرد. رستم‌پور چندی پیش با انتشار گزارشی بدون سند و مدرک، مدعی شده بود که مهران مدیری با همکاری تیمی امنیتی قصد داشته در امارات علی کریمی را به دام اندازد و منجر به دستگیری وی شود. این ادعای آقای رستم‌پور، با انتقادات زیادی مواجه شد.

2324

2526

متن کامل گزارش مهدی رستم‌پور در خصوص برنامه مهران مدیری برای ربایش علی کریمی

چند ساعت پس از انتشار استوری توسط رستم‌پور، صفحه‌ای در توییتر خبر تجاوز به آرمیتا عباسی را منتشر می‌کند. این توییت در حالی بیش از 5000 هزاربار ریتوییت شده است که تنها حدود 8500 بار پسندیده شده است. همچنین با بررسی این صفحه در توییتر مشخص می‌شود که تقریبا تمام توییت‌های این صفحه به زبان انگلیسی است. بیشتر محتوای این صفحه ترجمه اخبار مربوط به اغتشاشات در رسانه‌های فارسی‌زبان اپوزیسیون یا اکانت‌های فارسی‌زبان است. وضعیت پسندیده شدن توییت‌های مختلف این اکانت نیز قابل توجه است؛ معمولا توییت‌های دیگر کمتر از 10 بار لایک شده‌‎اند.

19

پس از انتشار اخباری درخصوص تجاوز به آرمیتا عباسی، فردی که برای نخستین‌بار ادعای ارتباط با خانواده وی را کرده بود و نارضایتی مادر خانم عباسی از پخش شدن اخبار مربوط به بازداشت وی از صفحه او منتشر شده بود، با انتشار توییتی اخبار تجاوز به آرمیتا را شایعه خواند.

5

چند روز بعد و در تاریخ 4 آبان نیز همین اکانت با بازنشر استوری‌هایی منسوب به مادر خانم عباسی، همه اخبار مربوط به تجاوز به او را تکذیب کرد. مادر خانم عباسی در این استوری‌ها از اینکه هیچ‌کدام از صفحات منتشرکننده خبر تجاوز به دخترش از او سؤالی نپرسیده‌اند گلایه کرده است.

9

اما در همین روزهاست که روایت تجاوز به خانم عباسی غالب شده است. به‌عنوان مثال در روز دوم آبان خبرگزاری «کنگره ملی ایرانیان» وابسته به امیرعباس فخرآور، خبر تجاوز به آرمیتا عباسی را منتشر می‌کند.

28

در همین روز شلر حقانی‌فر، مجری شبکه ایران‌اینترنشنال نیز خبری درخصوص تجاوز به عباسی منتشر می‌کند.

7

روز بعد و در تاریخ 3 آبان‌ماه صفحه توییتری 1500 تصویر خبر تجاوز را منتشر می‌کند و آن را «جنایت جنگی» می‌خواند.

8

بعد از این نیز بسیاری از فعالان رسانه‌ای و صفحات ضد انقلاب خبر تجاوز به آرمیتا عباسی را پوشش دادند. صفحه توییتر توماج صالحی، علی‌حسین قاضی‌زاده- مجری ایران‌اینترنشنال-، هیلا صادقی- شاعر و فعال حقوق بشر- و حتی یکی از سرمایه‌داران صهیونیست، از جمله افرادی بودند که در خصوص تجاوز به آرمیتا عباسی توییت زدند. در نهایت و پس از گذشت یک ماه، سی‌ان‌ان نیز گزارش خود در خصوص تجاوز در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران را با تکیه بر مورد آرمیتا عباسی، منتشر کرد.

32

براساس آن‌چه بیان شد در خصوص آرمیتا عباسی دو سناریو مطرح بوده است. اولین سناریو، روایت مربوط به ضرب و شتم شدید او و انتقالش به بیمارستان شهید مدنی است. در این میان اما به‌نظر می‌رسد پس از اطلاع از اشتباه بودن روایت درخصوص انتقال عباسی به بیمارستان مدنی، سناریوی دوم که در ابتدا توسط رستم‌پور مطرح شد، ظاهرا پس از اطلاع از پرونده پزشکی عباسی در بیمارستان امام علی مطرح شده است. خون‌ریزی داخلی ناشی از تجاوز که شبیه‌ترین علائم به بیماری گوارشی عباسی را دارد و انتقال او به بیمارستان امام علی به‌جای بیمارستان مدنی که ظاهرا براساس اطلاعات نادرست بیان شده بود، قابل اعتمادترین سناریویی است که اپوزیسیون بعد از اطلاع از شکست حتمی  سناریوی اول خود می‌توانستند دنبال کنند.

36

37
تصاویر پرونده پزشکی آرمیتا عباسی در بیمارستان امام علی

سه روز پس از انتشار این گزارش توسط سی‌ان‌ان، شورای حقوق بشر سازمان ملل جلسه‌ای تشکیل داد که در آن تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب درخصوص اغتشاشات ایران به تصویب رسید. در همین ایام، حضور مسیح علی‌نژاد و حامد اسماعیلیون در نشست امنیتی هالیفکس و سخنرانی مریم رجوی در پارلمان کانادا که همگی حول محور همراه کردن دولت‌ها و سیاست‌مداران مختلف با اغتشاشات ایران و پروژه براندازی انجام شد نیز قابل توجه است.

در ابتدای آبان نیز نازنین بنیادی، بازیگر انگلستانی متولد ایران، در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل با تأکید بر نقض حقوق بشر در ایران، خواستار حمایت از پدید آمدن سازوکاری بین‌المللی برای تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در ایران شد. نکته جالب اینجاست که بنیادی نیز در ابتدای سخنرانی خود درخواستش از سازمان ملل مبنی بر دخالت در امور ایران به بهانه «جنایت علیه بشریت» را از قول یکی از بستگانِ یکی از زندانیان در ایران بیان کرد؛ کسی که به‌خاطر حفظ امنیت جانی‌اش، هویتش مخفی باقی ماند! سال گذشته نیز نشستی موسوم به «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» برگزار شد که با شیوه‌ای مشابه به شیوه سی‌ان‌ان از جهت سطح استنادات و کیفیت مدارک، برخی مسئولان نظام را به جنایت علیه بشریت متهم کرد. نسیم‌آنلاین در گزارشی نحوه برگزاری این رویداد و میزان شباهت آن به یک دادگاه را بررسی کرده است. 

به‌نظر می‌رسد انتشار گزارش دروغ سی‌ان‌ان پس از یک کمپین رسانه‌ای طولانی‌مدت و آماده‌سازی افکار عمومی، ملاقات‌های بین‌المللی علی‌نژاد، اسماعیلیون و رجوی، سخنرانی بنیادی در شورای امنیت و در نهایت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر، همگی در راستای عملیات بین‌المللی برای فشار به ایران به بهانه نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت است که با فروکش کردن نسبی اغتشاشات، آغاز شده است.

ارسال نظر: