برداشت روزانه نفت از غرب کارون به بیش از ۲۶۰ هزار بشکه رسید

کدخبر: 2073494

علی کاردر، با اشاره به برداشت کنونی نفت از میدان‎های غرب کارون شامل آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران شمالی و یادآوران که به ترتیب بیش از ۴۰ هزار بشکه، ۷۵ هزار بشکه، ۳۰ هزار بشکه و ۱۱۵ هزار بشکه در روز است، یادآور شد: در مجموع، برداشت نفت از این میدان‎ها به بیش از ۲۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در آستانه بهره برداری رسمی سه طرح توسعه‎ای بزرگ این شرکت در منطقه غرب کارون، گفت: برداشت روزانه نفت خام از میدان‎های غرب کارون به بیش از 260 هزار بشکه در روز رسیده است.

علی کاردر، با اشاره به سه طرح توسعه ای شرکت ملی نفت ایران در منطقه غرب کارون که (یکشنبه، 23 آبان ماه) با حضوررئیس جمهوری، به طور رسمی افتتاح می شود عنوان کرد: فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران با ظرفیت تولید روزانه 85 هزار بشکه نفت خام، فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی با ظرفیت تولید 75 هزار بشکه نفت خام و طرح توسعه میدان یاران شمالی با ظرفیت تولید 30 هزار بشکه نفت خام در روز به بهره برداری خواهند رسید.

وی یادآور شد: هدفگذاری تولید میدان های یادآوران و آزادگان شمالی در فاز نخست، اوایل امسال محقق شد و فردا این 2 طرح توسعه ای به طور رسمی افتتاح می شوند.

کاردر، تولید کنونی میدان یادآوران را 115 هزار بشکه در روز خواند و افزود: اگرچه مطابق با برنامه توسعه میدان آزادگان شمالی، هم اکنون روزانه 75 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود، اما ظرفیت تولید روزانه تا 85 هزار بشکه نیز در این میدان ایجاد شده است.

وی با اشاره به برداشت کنونی نفت از میدان‎های غرب کارون شامل آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یاران شمالی و یادآوران که به ترتیب بیش از 40 هزار بشکه، 75 هزار بشکه، 30 هزار بشکه و 115 هزار بشکه در روز است، یادآور شد: در مجموع، برداشت نفت از این میدان‎ها به بیش از 260 هزار بشکه در روز رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با افزایش تولید میدان آزادگان جنوبی و به مدار آمدن میدان یاران جنوبی تا پایان امسال، تولید نفت در میدان‎های مشترک غرب کارون از مرز 300 هزار بشکه در روز بگذرد. به گفته کاردر، هم اکنون حدود 24 دکل در این میدان‎ها مشغول فعالیت است.

به گفته این مقام مسئول، توسعه هر سه میدان یادآوران، آزادگان شمالی و یاران شمالی، در قالب قراردادهای بیع متقابل صورت گرفته است که در این میان، توسعه فاز نخست طرح توسعه یادآوران با سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در دستور کار شرکت ساینوپک چین قرار داشته و توسعه فاز نخست طرح توسعه آزادگان شمالی با 2 میلیارد و 550 میلیون دلار با راهبری شرکت ملی نفت چین (CNPC) به سرانجام رسیده است.

وی گفت: میدان یاران شمالی هم با کمتر از 600 میلیون دلار و از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا توسعه داده شده است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تحقق بخشی از اهداف توسعه‎ای شرکت ملی نفت ایران در غرب کارون، گفت: آنچه اکنون بیش از پیش اهمیت دارد، افزایش ضریب بازیافت از میدان های مشترک این منطقه است.

وی ضریب بازیافت فعلی برداشت نفت از لایه سروک میدان آزادگان را حدود 5.5 درصد عنوان کرد و افزود: مطالعات نشان می دهد امکان افزایش 20 درصدی ضریب بازیافت در این لایه وجود دارد و قراردادهای جدید نفتی نیز با هدف بهره مندی از فناوری های نوین برای دستیابی به ضریب بازیافت بالاتر در دستور کار قرار گرفته است.

کاردر گفت: با احتساب ذخایر نفت درجای میدان‎های غرب کارون که بالغ بر 67 میلیارد بشکه است، افزایش یک درصدی ضریب بازیافت از این میدان‎ها، به معنای افزایش 670 میلیون بشکه ای ذخایر قابل استحصال نفت است؛ این میزان نفت با درنظر گرفتن قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت به مثابه 33 میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور است.

وی به اشتغال‎زایی این سه طرح توسعه ای هم اشاره کرد و افزود: در پیک کاری میدان‎های آزادگان شمالی و یادآوران، در مجموع سه هزار و 600 نفر و در پیک کاری میدان یاران شمالی، هزار و 750 نفر مشغول به کار بوده اند.

معاون وزیر نفت با اشاره به تولید روزانه 110 میلیون فوت مکعب گاز همراه در فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران، 45 میلیون فوت مکعب گاز همراه در فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی و 50 میلیون فوت مکعب گاز همراه در طرح توسعه میدان یاران شمالی، افزود: گازهای همراه تولیدی این میدان‎ها باید به ان جی ال 3200 ارسال شوند و امیدواریم با توجه به واگذاری این ان‎جی‎ال به بخش خصوصی، تکمیل و راه اندازی آن شتاب گیرد.

ارسال نظر: