"زیرساخت لازم برای صادرات گاز به اروپا فراهم می‌شود"

کدخبر: 924222

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: اجرای ۲۳۰ کیلومتر خط لوله نهم سراسری، علاوه بر افزایش پایداری انتقال گاز در مرکز، غرب و شمال غرب کشور، زیرساخت لازم برای صادرات گاز به اروپا را فراهم می‌کند

به گزارش «نسیم»، علیرضا غریبی اظهار کرد: در حال حاضر ورقهای 230 کیلومتر از خط 56 اینچ نهم سراسری، حدفاصل میاندوآب تا دهکلان تامین شده و پس از تبدیل به لوله، عملیات اجرایی نصب آن آغاز می شود .

وی افزود: با تکمیل خط نهم سراسری، 110 میلیون متر مکعب به ظرفیت انتقال گاز کشور افزوده می شود .

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: این خط لوله سراسری، 17 ایستگاه تقویت فشار دارد و مقدمات قانونی برای مناقصه 5 ایستگاه تقویت فشار گاز آن نیز انجام شده است .

وی با بیان این که خط نهم سراسری ماهیت صادراتی دارد، خاطرنشان کرد: این خط لوله هزار و 800 کیلومتری از عسلویه آغاز می شود و پس از گذر از مرکز، غرب و شمال غرب تا مرز بازرگان امتداد می یابد و ماهیت آن افزایش توان صادرات گاز کشور است .

غریبی ادامه داد: یک انشعاب 200 کیلومتری نیز از بیدبلند به پتاوه احداث می شود .

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، در حال حاضر طراحیهای اولیه خط نهم سراسری انجام شده و طراحی مهندسی آن نیز در دست اجرا بوده و احداث 230 کیلومتر از آن در دستور کار قرار گرفته است که عملیات اجرایی آن تا پایان سال 94 به اتمام می رسد .

غریبی تاکید کرد: به دلیل این که این خط از مرکز، غرب و شمال غرب کشور عبور می کند، علاوه بر ماهیت افزایش توان صادرات در پایداری انتقال گاز مرکز کشور نیز تاثیر دارد .

خط نهم سراسری که در غرب کشور و موازی با خط ششم سراسری گاز قرار دارد، گاز را از منطقه عسلویه دریافت و پس از گذر از استان خوزستان آن را به مرز بازرگان می رساند و شرایط را برای صادرات گاز از خاک ترکیه به اروپا فراهم می کند .

بر پایه این گزارش، برای این خط لوله سراسری، ١٧ ایستگاه تقویت فشار در نظر گرفته شده است تا انتقال گاز با پایداری هرچه بیشتر انجام شود

ارسال نظر: