وزیر انرژی ترکیه: تهران و آنکارا امسال بر سر قیمت گاز توافق می‌کنند

کدخبر: 926721

تانر ییلدیز افزود: ایران و ترکیه تاکنون به توافق نهایی در باره قیمت نفت دست نیافته‌اند اما طبق پیشنهاد جدید، قیمت گاز می‌تواند کاهش یابد

به گزارش «نسیم»، توافقنامه کنونی صادرات گاز ایران به ترکیه در سال 1996 به امضا دو طرف رسید که ترکیه معتقد است خرید گاز ایران برای این کشور بیشتر از خرید گازاز آذربایجان هزینه دارد .

قیمت فروش نفت ایران به ترکیه بطور رسمی اعلام نشده اما رسانه‌های ترکیه ادعا می‌کنند که این کشور گاز را به قیمت 490 دلار برای هر هزار متر مکعب از ایران خریداری می‌کند در حالیکه ترکیه هر هزار متر مکعب گاز آذربایجان را با قیمت 335 دلار از طریق خط لوله گاز قفقاز جنوبی وارد می‌کند .

واردات هر هزار متر مکعب گاز از روسیه نیز برای ترکیه 425 دلار هزینه دارد .

طبق قرارداد میان تهران و آنکارا، سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران به ترکیه صادر می‌شود. ترکیه همچنین سالانه بیست میلیارد متر کعب گاز از روسیه و 6.6 میلیارد متر مکعب از آذربایجان وارد می‌کند .

این کشور همچنین توافقنامه‌هایی را برای خرید به ترتیب 4.4 و 1.2 میلیارد متر مکعب ال ان جی از الجزایر و نیجریه امضا کرده است .

ترکیه مارس 2012 با طرح شکایتی در دادگاه بین‌المللی داوری خواستار کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور شد که به گفته وزیر انرژی ترکیه این شکایت تا پایان سال 2014 مورد بررسی قرار می گیرد .

ارسال نظر: