عبدالملکی:‌ تهدید طرف تقاضا توسط ائتلاف روسیه ایران و ونزوئلا سقوط قیمت نفت را متوقف می‌کند

کدخبر: 969023

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با «نسیم»، انفعال دستگاه دیپلماسی و وزارت نفت در مقابل سقوط نفت در بازار جهانی را سؤال برانگیز دانست

یک استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با ارایه تحلیلی از وضعیت بازار نفت گفت که طرف تقاضا نقش چندانی در افت قیمت نداشته و بیشتر مشکلات مربوط به طرف عرضه است.

حجت‌الله عبدالملکی تاکید کرد که شوک قیمتی رو پایین در بازار بیشتر معطوف به نقش عرضه کنندگان نفت است تا مصرف کنندگان.

وی، عرضه کنندگان نفت در دنیای انرژی را به سه دسته تقسیم کرد و گفت که دسته نخست،گروه‌هایی هستند که منافع ملی برای آنها از اولویت بالایی برخوردار بوده و حاضر نیستند از منافع خود کوتاه بیایند که بر این اساس، کشورهایی چون ایران، روسیه ونزوئلا در این گروه جای می‌گیرند.

عبدالملکی، دسته دوم را شامل کشورهایی دانست که به دلایل سیاسی حاضرند بخشی از منافع ملی خود را کنار بگذارند که عربستان، امارات متحده عربی و کویت مصداق بارز این گروهند.

به گفته این استاد دانشگاه، دسته سوم، اما شامل کشورهایی شده که خوی ماجراجویی داشته و فقط دنبال کسب منافع و تامین اهداف خود هستند که در این دسته فقط آمریکا جای می گیرد.

وی، هرسه دسته مذکور را از جمله عوامل تاثیر گذار بر افت قیمت نفت در بازار بین‌المللی برشمرد و افزود که آمریکا، با اغراض سیاسی که شامل زمین زدن ایران و درعین حال ضربه زدن به اقتصاد روسیه است، به دنبال دستیابی هدف خود، حاضر است در این راستا هزینه هم بپردازد.

عبدالملکی افزود که در کشاکش افت شدید قیمت نفت، البته اقتصاد ملی آمریکا سود هم خواهد برد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، عربستان، کویت و امارات متحده عربی را به عنوان نمایندگان گروهی برشمرد که دنباله رو سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه بوده و آنها منافع بلندمدت خویش را با سیاست آمریکا گره زده‌اند و به بهانه همراهی حاضرند از افت 50 درصدی قیمت نفت و کاهش درآمد نفتی خود را به نظاره بنشینند.

عبدالملکی، دسته آخر، یعنی ایران، روسیه و ونزوئلا را درگروهی جای دادکه از قضا توان اداره بازار نفت را با انجام اقدامات توامان سیاسی و اقتصادی دارا هستند.

وی، از علاقه زیاد مصرف‌کنندگان انرژی به ایجاد ثبات و امنیت در این بازار خبر داد و گفت که مصرف‌کنندگان با ایجاد ارزش افزوده درنفت خریداری شده، سودی معادل 9 برابر کشور تولیدکننده نفت می‌برند، بنابراین عرضه‌کنندگان نفت، با تهدید آنها خواهند توانست بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید برایجاد ائتلاف سیاسی و اقتصادی بین ایران، ونزوئلا و روسیه اظهار داشت که مقامات نفتی هرسه کشور، با تهدید طرف تقاضا، توان تحت فشارگذاردن خریداران نفت را خواهند داشت که در این فرایند تاکید بر اصلاح قیمت نفت به رقم حداقل 75 دلار باید ملاک عمل باشد.

وی، احتمال داد که با شکل گیری این ائتلاف، کشور عراق نیز به آن بپیوندد که در این صورت توان بیشتری برای اداره بازار انرژی و مقابله با کاهش قیمت نفت محقق خواهد شد.

عبدالملکی به سفر نیکلاس مادورا رئیس‌جمهوری ونزوئلا به ایران به عنوان آغاز کننده دیپلماسی هماهنگ بین کشورها اشاره کرد و با انتقاد و ابراز تعجب از انفعال دستگاه دیپلماسی و وزارت نفت، نتیجه گیری کرد وزرای نفت و خارجه و رئیس جمهوری با وجود خیانت معنوی عربستان هیچ اقدام خاصی را در راستای منافع کشور صورت نداده‌اند که البته حرکت رئیس‌جمهوری ونزوئلا در راستای تامین منافع ملی کشور ، بسیار آموزنده است.

ارسال نظر: