فوتبال جهان| جنگ میان یوفا و فیفا بر سر برنامه‌های اینفانتینو/ تهدید اروپایی‌ها به ترک جلسه شواری فدراسیون جهانی

کدخبر: 2278531

فوتبال جهان - پافشاری رئیس فیفا برای اجرای ایده‌های جدیدش، نارضایتی گسترده مدیران فوتبال اروپا را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از ESPN، نه نماینده اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) تهدید کرده اند در صورتی که جانی اینفانتینو، رئیس فیفا بخواهد حرف خود را برای برگزاری تورنمنت های جدید مورد نظرش به کرسی بنشاند، جلسه امروز (جمعه) شورای فیفا را ترک خواهند کرد.

اینفانتینو بعد از 48 تیمی کردن جام جهانی فوتبال، اکنون در نظر دارد جام جهانی باشگاه ها را بسط و گسترش دهد و آن را در قالب یک تورنمنت بزرگ در طول تابستان برگزار کند. او همچنین برنامه هایی برای ایجاد یک تورنمنت جهانی جدید در قالب لیگ ملت های جهان به شکل و شمایل تورنمنتی تازه تأسیس با همین نام در اروپا ایجاد کند که برنامه هایش به مذاق اروپایی ها خوش نیامده است.

طبق اعلام منابع خبری نزدیک به شبکه ESPN، آخرین تلاش ها برای رفع اختلافات میان طرفین در مذاکراتی که آنها شب گذشته داشتند ناموفق بوده است و صحبت های اینفانتینو با رؤسای شش کنفدراسیون فوتبال جهان در کیگالی رواندا نتوانسته نظر رئیس اتحادیه فوتبال اروپا را جلب کند.

ورود فیفا و یوفا به ماجرای درگیری 2 بازیکن روسیه با کارمند ارشد دولتی

یوفا از برنامه های اینفانتینو ناراضی است و معتقد است که او درباره این برنامه ها به اندازه کافی به سهامداران فیفا مشورت نکرده است و اینکه هنوز حامیان مالی که بتواند برای برگزاری چنین تورنمنت هایی سرمایه گذاری و از آن حمایت مالی کنند، شناسایی نشده اند. این در حالی است که فیفا می گوید، حامیان مالی که به اینفانتینو معرفی شده اند، مشخص هستند، اما هنوز توافق های صورت گرفته به عنوان بخشی از قرارداد فی مابین طرفین فاش نشد است، قراردادی که به موجب آن طی بازه زمانی 12 ساله، سرمایه ای معادل 25 میلیارد دلار را برای برگزاری هر دو تورنمنت مد نظر اینفانتینو تضمین می کند.

برخی گزارش ها حاکی از آن هستند که کنسرسیومی متشکل از سرمایه گذاران چینی، آمریکایی و سعودی با فعالیت از طریق سافت بانک ژاپن آمادگی خود را برای حمایت مالی از برگزاری تورنمنت های جدید فیفا اعلام کرده اند و تا کنون نه فیفا نه سافت بانک این خبر را تکذیب نکرده اند.

اینفانتینو در مصاحبه ای که اخیر با دو رسانه آسوشیتدپرس و نیویورک تایمز داشته است، گفت: «ما باید از برخی قید و بندها رها شویم تا بتوانیم به ارائه مدل هایی جدید برای حفاظت از فوتبال و رابطه فوتبال و ساختار فوتبال فکر کنیم».

در همین حال یوفا از انتشار یک خبر ناراحت است که در آن حامیان مالی تورنمنت های جدید مورد نظر اینفانتینو گفته اند اگر پیشنهاد اینفانتینو در جلسه امروز شورای فیفا رأی اعتماد نگیرد، از پیشنهاد خود منصرف می شوند و به نوعی از این تهدید به عنوان سلاحی قدرتمند برای تحت فشار گذاشتن اعضای شورای فیفا جهت تن دادن به خواسته اینفانتینو استفاده شده است.

اینفانتینو ادامه داد: شاید برخی سؤ تفاهم ها وجود دارد. من نمی دانم که دلایلش چیست، اما من هنوز اطمینان دارم که ما می توانیم راه حلی مناسب پیدا کنیم.

برنامه اینفانتینو این است که از سال 2021 با حذف جام کنفدراسیون ها - تورنمنتی که هر چهار سال یک بار در سال قبل از برگزاری جام جهانی با حضور قهرمانان هر کنفدراسیون، قهرمان جهان و نماینده کشور میزبان برگزار می شود - یک تورنمنت بزرگتر و 24 تیمی را در قالب لیگ ملت های جهان برگزار کند. علاوه بر این، رئیس سوئیسی فیفا پیشنهاد برگزاری یک جام جهانی کوچک را که هر دو سال برگزار می شود ارائه کرده است که در آن هشت تیم از کنفدراسیون ها مختلف حضور خواهند داشت را ارائه کرده است.

اتحادیه باشگاه های اروپایی (ECA) که نماینده باشگاه های مطرح قاره اروپا و محافظ حقوق آنهاست، با پیشنهاد های اینفانتینو مخالفت کرده است. علاوه بر این مجمع لیگ های جهان - نهادی که نماینده لیگ های فوتبال سراسر جهان هم هست - در نامه ای به اینفانتینو، مراتب مخالفت شدید خود را با پیشنهادهای او اعلام کرده است که این نامه به امضای ریچارد اسکودامور، رئیس لیگ برتر انگلیس، کریتسین سیفرت رئیس بوندس لیگای آلمان و انریکه بونیا، رئیس لیگ مکزیک هم رسیده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: