کلانی: انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی فوتبال حاشیه ساز می شود/ مربی خارجی باید به ایران بیاید که کارگر ما باشد نه کارفرما

کدخبر: 2308843

عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت: جو خاصی در فوتبال ایران حاکم شده است و انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی در این وضعیت حاشیه ساز می‌شود.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، بحث انتخاب جانشین کارلوس کی روش ، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران این روزها به سوژه داغی تبدیل شده است و گزینه های ایرانی و خارجی مطرحی در روزهای اخیر برای برعهده گرفتن سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران مطرح شده اند. در این میان مهدی تاج ، رئیس فدراسیون فوتبال از نقش تاثیرگذار کمیته فنی این فدراسیون در انتخاب سرمربی جدید تیم ملی خبر داده و اعلام کرده است فریدون معینی، مرتضی محصص، حمید استیلی، حسین کلانی، حشمت مهاجرانی و میرشاد ماجدی اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال هستند که باید درباره انتخاب جانشین کارلوس کی روش نظر بدهند.

برای پیگیری بحث انتخاب سرمربی جدید تیم ملی با حسین کلانی ، یکی از اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت و گویی انجام دادیم.

جلسه کمیته فنی فدراسیون فوتبال برای بررسی گزینه های مدنظر جانشینی کارلوس کی روش چه زمانی برگزار می شود؟

پس از اتمام تعطیلات پیش رو باید جلسه کمیته فنی فدراسیون فوتبال را تشکیل داده و طبق هماهنگی با مهدی تاج و اعضای کمیته فنی افرادی که می توانند سرمربیگری تیم ملی را برعهده بگیرند بررسی کنیم. با توجه به تجاربی که حشمت مهاجرانی دارد بی شک حضور او در کمیته فنی روی این بحث بسیار تاثیرگذار است و افرادی مانند معینی، محصص، استیلی و ماجدی هم می توانند در راه انتخاب گزینه برای سرمربیگری تیم ملی نظرات خوبی ارائه دهند. پس از چندین سال برای اولین بار است که کمیته فنی درباره گزینه های سرمربیگری تیم ملی تصمیم گیری می کند و به دلیل اینکه تمام اعضا صاحب رای هستند بی شک خروجی جلسه کمیته فنی به سود فوتبال ایران است.

در روزهای اخیر گزینه های مختلفی ماند زین الدین زیدان، ژوزه مورینیو، یورگن کلینزمن، برت فن مارویک، هروه رنار و جواد نکونام برای سرمربیگری تیم ملی مطرح شده اند. به نظرتان آیا فدراسیون فوتبال از لحاظ مالی توانایی جذب این مربیان سرشناس را دارد و مذاکره با این گزینه ها تا چه اندازه جدی شده است؟

تا جایی که من اطلاع دارم فدراسیون فوتبال تا زمانی که نظر اعضای کمیته فنی را نگیرد با هیچ مربی مذاکره نمی کند و تاکنون هم با هیچ یک از این گزینه ها مذاکره نشده است. اگر فدراسیون فوتبال بخواهد سرمربی سرشناس خارجی جذب کند باید بودجه این کار هم بدون اینکه نگاهی به کمک دولت داشته باشد از طریق حامیان مالی برآورد شود. باید امکانات لازم هم در اختیار سرمربی بعدی تیم ملی قرار بگیرد. خروجی جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی امید با انتخاب زلاتکو کرانچار مثبت بود و این مربی تاکنون عملکرد خوبی داشته است. بی شک با دقت و وسواس خاصی بحث انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان را هم پیگیری می کنیم.

خودتان روی گزینه ایرانی برای سرمربیگری تیم ملی نظر دارید یا گزینه خارجی؟

همیشه مخالف این بودم که یک سرمربی خارجی به فوتبال ایران بیاید و در تمام حوزه ها حتی مسائل مدیریتی دخالت کند. سرمربی خارجی که به ایران می آید باید مربیان جوانمان را تربیت کند. اکنون در شرایطی هستیم که زمانمان برای تربیت مربی ایرانی که بتواند با اشراف کامل هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد محدود است و دست کم این مربیان برای موفقیت در عرصه بین المللی باید یک تا ۲ سال کسب تجربه کنند. مربیان ایرانی با وجود توانایی هایشان، باید ابتدا زیرنظر سرمربیان بزرگ خارجی به عنوان دستیار کار کنند، چراکه جو خاصی در فوتبال ایران حکم فرما شده است و به دلیل اینکه احتمال دارد حواشی مختلفی پس از انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی ایجاد شود اکنون نباید سرمربی ایرانی را برای تیم ملی انتخاب کنیم. با این وجود اگر قرار باشد بازهم سرمربی خارجی برای تیم ملی ایران انتخاب شود سعی خواهد شد در متن قراردادش مواردی بیاید که شان فدراسیون فوتبال به عنوان کارفرمای این مربی در نظر گرفته شود و دیگر شاهد برخی مسائلی که در زمان کارلوس کی روش رخ داد نباشیم. دیگر نباید به هر تصمیمی که سرمربی خارجی می گیرد بله بگوییم و او باید کارگر ما باشد.

با در نظر گرفتن اینکه نظر تمام اعضای کمیته فنی روی انتخاب گزینه خارجی باشد باید سراغ انتخاب گزینه های اروپایی برویم یا مربیان اهل آمریکای جنوبی هم می توانند مدنظر قرار بگیرند؟

سرمربیان اهل آمریکای جنوبی معمولا گزینه های مطمئنی نیستند و در این وضعیت چاره ای نداریم جز اینکه مربیان اروپایی را برای سرمربیگری تیم ملی مدنظر قرار بدهیم. نکته مهم اینست که به جز من تمام اعضای کمیته فنی اشراف خوبی روی فوتبال جهان دارند و بی شک می توانند گزینه های مطمئنی را ارائه دهند. در نهایت از بین بررسی و بحث اعضای این کمیته گزینه اصلی مشخص خواهد شد.

تحلیل شما از دوران هشت ساله حضور کارلوس کی روش در تیم ملی فوتبال ایران چیست؟

فوتبال ایران مقابل ژاپن از لحاظ اخلاقی شکست خورد و اگر ما حرفه ای گری بلد بودیم به این تیم نمی باختیم. در همین تورنمنت اخیری که تیم ملی امید ایران شرکت کرد به راحتی قطر را بردیم که برخی بازیکنانش به بازیکنان تیم بزرگسالان قطر اضافه می شوند تا برای موفقیت این تیم در جام جهانی ۲۰۲۲ تلاش کنند.

تیم ملی قطر در سال های اخیر همواره مقابل ایران مغلوب شده است اما بی شک بازیکنان این تیم در کنار مسائل فنی از لحاظ اخلاقی هم به سطحی رسیده اند که با وجود تمام کارشکنی هایی که علیه آنها انجام شد با اقتدار قهرمان جام ملت ها شدند. نکته ای که کی روش در این هشت سال به آن توجه نکرد این بود او هیچگاه به بازیکنانش یاد نداد نباید با هر سوت به داور اعتراض کنند. بازیکن حرفه ای نباید با داور، مربی حریف، تماشاگران بحث و جدل کند. نمی دانم بازیکنان ایران چرا یاد نگرفته اند با اعتراضشان نمی توانند تصمیم داور را تغییر بدهند و با اعتراض کردن تنها روی تمرکز خود و هم تیمی شان اثر مخرب می گذارند. زمانیکه هم تمرکز بازیکن از بین برود نمی تواند کارش را به درستی انجام بدهد. شاید اگر کی روش روی این مسائل کار می کرد و اجازه نمی داد تنش هایی که همواره با آنها درگیر بود به بازیکنانش منتقل شود تیم ما قهرمان جام ملت ها می شد. مربی کاردانی مانند کی روش با آن همه تجربه باید به تیمش آرامش بدهد اما متاسفانه او هیچگاه این کار را انجام نداد و در نهایت این امر در حساس ترین زمان ممکن به ضرر تیم ملی تمام شد. با این وجود کی روش برای فوتبال ایران زحمات زیادی کشید و تیم ملی را در مسیر مناسبی قرار داد. چشم انداز تیم ملی ایران روشن است. البته کی روش تابع فرهنگ خاصی بود و همین امر سبب شد با بسیاری از اهالی فوتبال ایران دچار چالش و مشکل شود. امیدوارم مسیری که تیم ملی با کی روش شروع کرد با تقویت جنبه های فنی ادامه یابد. یکی دیگر از نکات منفی زمان کی روش اینست که او به جز مارکار آقاجانیان نتوانست مربیان ایرانی را پرورش بدهد و هرکسی در کنار او قرار می گرفت پس از مدتی از کادرفنی جدا می شد. این امر نشان می دهد کی روش یا نخواسته یا نتوانسته دانش خود را به مربیان ایرانی انتقال دهد تا آنها در آینده به فوتبال ایران کمک کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: