با اسکوچیچ تا جام ملتها!

کدخبر: 2350833

داستان از آنجایی شروع شد که رسانه‌ها مدعی شدند از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد مذاکراتی برای سپردن هدایت تیم ملی به کالدرون انجام شده و این مربی آرژانتینی هم ابراز رضایت کرده دوباره در ایران کار کند.

انتشار یک خبر جنجالی با محوریت تیم ملی کافی بود تا فدراسیون فوتبال ایران را وادار به پاسخگویی کند. امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره شایعه حضور گابریل کالدرون، سرمربی سابق پرسپولیس در تیم ملی فوتبال ایران گفت: «دراگان اسکوچیچ همچنان سرمربی تیم‌ ملی ایران است و بحثی درباره تغییر وی وجود ندارد. براین اساس شایعه مذاکره با مربیان دیگر تکذیب می‌شود. اسکوچیچ تا آخرین روزهای سال گذشته در ایران حضور داشت و امور مربوطه را پیش می‌برد. وی با کسب اجازه از فدراسیون و با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل بیماری کرونا راهی زاگرب شد و به محض اعلام فدراسیون برای از سرگیری برنامه‌ها به تهران مراجعت خواهد کرد.»

داستان چه بود؟

در واقع داستان از آنجایی شروع شد که رسانه‌ها مدعی شدند از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد مذاکراتی برای سپردن هدایت تیم ملی به کالدرون انجام شده و این مربی آرژانتینی هم ابراز رضایت کرده دوباره در ایران کار کند. طبق خبر منتشر شده، کالدرون اعلام کرده حاضر است با حضور مستمر در ایران هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد و از طرف دیگر مبلغ درخواستی او برای فدراسیون فوتبال معقول است، اما نکته مهم حضور مجدد این مربی در ایران بحث طلبش از باشگاه پرسپولیس است و اگر فدراسیون و کالدرون به توافق برسند، مربی آرژانتینی هم حاضر است از طلب ۵۵٠ هزار دلاری خود گذشت کند تا بدون مشکل روی نیمکت تیم ملی بنشیند. همین خبر باعث شد تا جنجال عجیبی درخصوص تیم ملی به راه بیفتد و برخی مقامات فدراسیون فوتبال را وادار به واکنش کند.

قرارداد اسکوچیچ تا کی است؟

در گزارشی که ایسنا منتشر کرده درباره قرارداد اسکوچیچ اینگونه نوشته شده است: «از قرار معلوم قرارداد دراگان اسکوچیچ با فدراسیون فوتبال تا تیر ماه سال جاری است و از طرف دیگر با توجه به انتقادهایی که به حضور این مربی کروات روی نیمکت تیم ملی شده، فدراسیون تمایلی به تمدید قراردادش ندارد.» پیگیری‌ها نشان می‌دهد قرارداد کلی دراگان با فدراسیون تا جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چین و مرحله‌به‌مرحله به صورت پلکانی بوده و در صورت موفقیت در هر مرحله، تیم ملی اتوماتیک‌وار با سرمربی کروات راهی مرحله بعدی می‌شود. در واقع مرحله اول قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بدون زمانبندی مشخص، پایان مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر عنوان شده و برای تمدید خودکار آن باید در انتظار پایان این مرحله بود.

اسکو امیدوار به آینده

پس از انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران و جانشین مارک ویلموتس بلژیکی در این تیم، اخبار زیادی درباره زمان قرارداد او با فدراسیون فوتبال منتشر شد. هرچند مسئولان فدراسیون با این مربی کروات تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین توافق کرده‌اند، اما این قرارداد به شکل مرحله‌ای تمدید می‌شود و در صورتی که تیم ملی نتواند با او راهی مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی شود؛ احتمال دارد مدت همکاری او با فدراسیون ایران در پایان همین مرحله خاتمه پیدا کند. اما نکته جالب توجه امیدواری او به آینده بود تا جایی که در اولین نشست خبری عنوان کرد: «همه ما در این جمع فوتبالی هستیم و می‌دانیم قرارداد من می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ باشد. از طرفی همه می‌دانیم اگر نتایج‌مان خوب باشد می‌مانم و اگر نتایج بد باشد قطعاً گزینه بهتری جایگزین من خواهد شد.» کالدرون شاید وقتی دیگر!

اما چرا صحبت از کالدرون مطرح شده است. در این خصوص سعی کردیم از برخی منابع ماجرا را پیگیری کنیم. ابتدا یکی از نزدیکان کالدرون که هنوز هم با او در تماس است در این باره گفت: «این موضوع که از آن صحبت می‌شود تا حدی صحت دارد، اما زمان و مکان آن به گذشته ارتباط دارد و بحث امروز و دیروز نیست! در واقع قبل از انتخاب اسکوچیچ صحبت‌هایی شده بود ولی با انتخاب سرمربی جدید بعید است در برهه زمانی فعلی بخواهد اتفاق جدیدی بیفتد.»

در ادامه با مدیر برنامه‌های ایرانی سرمربی سابق سرخ‌پوشان نیز تماس گرفتیم تا صحت و سقم خبر را از وی جویا شویم چراکه پیگیری‌ها این‌طور نشان می‌داد که انتشار خبر حضور سرمربی آرژانتینی در تیم ملی ایران بدون ارتباط با این شخص نیست. ایجنت ایرانی کالدرون نیز این‌طور عنوان کرد که سه ماهی می‌شود با این مربی در ارتباط نیست و در واقع بعد از آن بازی‌هایی که انصاری‌فرد بر سر کالدرون درآورد او هم ارتباطش را با مربی آرژانتینی قطع کرده و در جریان مذاکرات با تیم ملی نیست.

چرا اسکوچیچ ماندنی است؟

چندی پیش از برخی مشکلات اخلاقی کالدرون خبر دادیم که می‌تواند بازگشت او به ایران را با چالش مواجه کند. از سوی دیگر مطالبات میلیاردی ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران باعث شده پولی در کار نباشد که بخواهند به کالدرون بدهند چون او برخلاف اسکوچیچ مربی ارزان قیمتی محسوب نمی‌شود. همچنین باید به این نکته هم توجه کرد که اسکوچیچ طبق قراردادش تا زمانی که نتیجه بگیرد ماندنی است و این یعنی معنی ندارد در این شرایط سراغ گزینه دیگری بروند. با توجه به دلایل اشاره شده باید گفت فعلا فدراسیون به تغییر و تحول جدیدی فکر نکرده و قصد دارد با همین دست فرمان به پیش برود.

در اوضاع بی‌پولی فوتبال ایران و همچنین در روزهایی که فوتبال به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده و همه چیز حول‌وحوش محور اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال خلاصه می‌شود، به نظر نمی‌رسد مدیران فوتبال ایران قصد داشته باشند سری که درد نمی‌کند را دستمال بسته و با انتخاب‌های عجیب چالش جدیدی برای خود درست کنند.

اسکوچیچ کی برمی‌گردد؟

دراگان اسکوچیچ کارش را برای آماده‌سازی تیم ملی از همان قبل از عید آغاز کرد اما شیوع کرونا و لغو اردوها و تمرینات باعث شد تا او هم راهی کشورش شده و در خانه خود قرنطینه شود. با این حال از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد در صورت از سرگیری ادامه رقابت‌های لیگ برتر و درست با آغاز تمرینات تیم‌های لیگ برتری اسکوچیچ به ایران بازخواهد گشت تا تمرینات تیم‌ها و ملی‌پوشان را زیر نظر بگیرد.

با اعلام فیفا قرار است مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا مهرماه امسال پیگیری شود و کادرفنی حدود ۶ ماه این فرصت را خواهد داشت تا تیمی قبراق و سرحال برای این دیدارها مهیا کند.

«روزنامه فرهیختگان»

ارسال نظر: