کلکسیون فساد در فوتبال ایران

کدخبر: 2375072

گزارش روزنامه جام جم از فساد در فدراسیون فوتبال

تخلفات مالی متعدد، پاداش‌های نجومی، پرداختی‌های بدون سند و مدرک، به کارگیری تعدادی از آشنایان به عنوان مشاور و کارمند، نبود شفافیت مالی، نداشتن وجاهت قانونی برای هزینه‌های انجام شده و... اگر قرار باشد از فسادی که در فدراسیون فوتبال رخ داده‌است بنویسیم، چندین و چند صفحه خواهدبود که از حوصله خارج است. تعداد آنها از دستمان در رفته‌است و هیچ‌کس هم پاسخگوی عملکردش نیست. از دروغگویی و نبود شفافیت مالی بگیرید تا حقوق‌های بالا و نجومی مشاوران و سرپرست و حتی آشپز تیم! از نایب رئیس متخلف تا سفرهای خانوادگی. اینها اما حتی نیمی از ماجرا هم نیست. آیا مقصران و متخلفان باید آزادانه در شهر بگردند و حتی منصب‌های دولتی هم داشته‌باشند؟

یکی از دلایل مطرح شده برای عزل عزیزی خادم از سوی هیات‌رئیسه، نبود شفافیت مالی رئیس فدراسیونی بود که در شروع فعالیت‌های انتخاباتی‌اش وعده درآمد ۱۰میلیون دلاری داده‌بود اما جالب است بدانید طبق اسناد عزیزی خادم از اسفند ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۴۰۰ مبلغ سه میلیارد و ۶۰ میلیون ریال (۳۰۶ میلیون تومان) به عنوان پاداش صعود به جام‌‌جهانی دریافت کرده‌است. اسناد نشان می‌دهد جمع مبالغ دریافتی عزیزی خادم از فدراسیون فوتبال به عنوان حقوق، مزایا، کارانه و همچنین پاداش صعود به جام‌جهانی ۶۶۷ میلیون و ۴۹هزار تومان بوده که دریافت چنین مبلغی در یک سال، در نوع خود جالب توجه است. از سوی دیگر به لطف حضور شهاب‌الدین عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال، اسامی و سمت‌هایی در فوتبال ایران شناخته شدند که کسی از حضور آنها خبر نداشت. 

مجتبی خورشیدی
مجتبی‌خورشیدی، سرپرست تیم‌ملی فوتبال ایران که حضورش در فدراسیون با انتقادهای زیادی همراه بود، بر اساس اسناد منتشر شده در فارس با دریافت یک میلیارد و ۱۳۰میلیون تومان، عنوان گران‌ترین سرپرست تاریخ تیم‌ملی را به نام خودش ثبت کرده‌است. او فقط ۹۱۵میلیون تومان پاداش بابت صعود به تیم‌ملی دریافت کرد. سفر عزیزی خادم به لیتوانی و بدهکار شدن فدراسیون تا خرخره، ماجرای ارتباط او با جادوگران و خوبان عالم و.. را نیز از یاد نبرید. 

پاداش‌های نجومی و غیرمصوب مشاوران
به یاد دارید که مدتی قبل، سمتی به نام دستیار فدراسیون در فوتبال ایران اختراع شد؟ این سمت‌های جدید حالا در جدیدترین اسناد منتشر شده در ایسنا، مبالغی را دریافت کرده‌اند که آن را حق قانونی خود دانسته‌اند و در ادامه به مردم ابراز ارادت کرده‌اند. علی عالی (مشاور و دستیار رئیس)، حسین شریفی (مدیر روابط‌عمومی)، حسین قهار (خبرنگار و کارمند روابط‌عمومی) و سعید زارعیان (عکاس و کارمند روابط‌عمومی) بدون دریافت مجوز شورای برون‌مرزی و به صورت غیرقانونی تیم‌ملی را در سفر به کشورهای بحرین، اردن، لبنان و امارات همراهی کردند و علاوه‌بر هزینه‌های اقامتی به ترتیب ۸۵، ۱۵۰، ۱۳۱ و ۱۴۶میلیون تومان پاداش دریافت کردند. همچنین علی عالی ۶۰۰ یورو و سایر نفرات، هر کدام ۸۵۰ یورو به عنوان حق ماموریت سفر‌های برون مرزی را تنها در سفر به بحرین دریافت کردند. نام رستم منش، مهرعلی و اسماعیلی را هم به این اسامی اضافه کنید. رستم منش به عنوان آشپز تیم ملی به منامه رفته‌بود که البته اگر از پاداش ۷۵میلیون تومانی او بگذریم، حضور او در هتل ۵‌ستاره منامه زیاد ضروری به نظر نمی‌رسد.

حضور در جلسه فدراسیون از زندان
اگر قرار باشد هر روز از اتفاقات فوتبال ایران شگفت‌زده شویم، این مورد را در صدر فهرست بگذارید. فروردین امسال بود که بالاخره دستگیری خانم نایب‌رئیس فدراسیون به جرم کلاهبرداری رسانه‌ای شد و شهره موسوی و همسرش بازداشت شدند. 
نکته جالب توجه این‌که متهم پرونده کینگ‌مانی که با شکایت بیش از ۳۰۰۰ مالباخته روانه بازداشتگاه شد، به اینترنت و لوازم ارتباطی دسترسی دارد و به صورت آنلاین در جلسه اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال شرکت کرد. 
فدراسیون فوتبال نه‌تنها با شهره‌موسوی قطع همکاری نکرده؛ بلکه گفته اتهامات او مربوط به بیرون از فدراسیون فوتبال است. با این نتیجه‌گیری، یک فرد تا هر زمانی که در فدراسیون فسادی نداشته‌باشد، می‌تواند به کار ادامه دهد و مهم نیست بیرون از این نهاد چه فعالیتی دارد. 
از سوی دیگر، اصرار عجیب شهره موسوی به ماندن در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال است. او که کارمند این نهاد محسوب می‌شود و اتفاقا حقوق ماهانه درخوری هم از فدراسیون فوتبال می‌گیرد، به اتهام کلاهبرداری از قریب به ۳۰۰۰ نفر در بازداشتگاه به سر می‌برد؛ ولی ظاهرا در بازداشتگاه هم می‌تواند از سرویس‌های خاصی استفاده کند.

پرونده، اینجا بسته نمی‌شود
عزیزی خادم و فدراسیونی که دایر کرده‌بود، هنوز صدها ابهام دارد؛ ابهاماتی که در پرونده‌های بعدی به آن اشاره خواهدشد و امیدواریم کمیته اخلاق،کمیته حسابرسی موقت و... از کنار هیچ یک از آن اتفاقات به سادگی نگذرد. دیگر حسین‌شریفی در کار نیست تا بتواند خبرنگاران را دروغگو خطاب کند یا رسانه‌هایی را که برای شفاف‌سازی تلاش می‌کردند، به روابط خاص متهم کند. اگر پول‌ها به خزانه بازنگردد یا تهدیدها ادامه داشته‌باشد، بررسی ابهامات دیگر برای خبرنگاران کاری ندارد. 

برگزاری جلسه هیات رئیسه بعد از کلی جنجال
امروز اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، گردهم جمع می‌شوند تا درباره مسائل مهم و آینده نه چندان امیدوارکننده فوتبال و فدراسیونش بحث کنند. آخرین جلسه این هیات، به دلیل غیبت سراجی، یکی از اعضا و با توضیح این‌که جلسه به حد نصاب نرسیده، لغو شد. این خبر سر و صدای زیادی در فوتبال به‌پا کرد و حتی پای کنفدراسیون فوتبال را وسط کشید. بعد از چند روز، شایعه درباره مشکلات داخلی فدراسیون، امروز قرار است اعضا دور یک میز بنشینند و جلسه‌شان را برگزار کنند. سراجی هم پذیرفته در این جلسه حاضر باشد. اعضا درباره مجمع آتی و همین‌طور بودجه مورد نیاز تیم‌ملی برای حضور موفق در جام‌جهانی، بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

ارسال نظر: