غروب دولت و حاکمیت ملی در کمیته ملی المپیک

کدخبر: 2375579

حمایت‌ها و پروژه‌ها تمام می‌شوند و می‌روند آن چه باقی می‌ماند رویه‌ها و قوانین است که زیر ساخت و ریل تحولات آینده است.

نسیم‌آنلاین: دکتر سینا کلهر، معاون امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد، به موضوع اساسنامه کمیته ملی المپیک پرداخت. متن این یادداشت را بخوانید:

دولت‌زدایی و کاهش قدرت حاکمیت ملی به نفع تقویت قدرت کمیته بین‌اللملی المپیک در حکمرانی ورزش مهم‌ترین اتفاقی است که در دوره ریاست دکتر صالحی امیری بر کمیته ملی المپیک رخ داد.

آن کاری بزرگی که در این دوره رخ داد نه موزه ورزش بود، نه تاریخ شفاهی و نه پروژه‌های عمرانی و نه حمایت‌های ویژه از فدراسیون‌ها (که همه این موارد اهمیت دارد)، بلکه اصلاح و تصویب اساسنامه کمیته ملی المپیک است که در سکوت خبری و بدون هر گونه جار و جنجال انجام شد.

برخلاف بیشتر اقدامات و پروژه‌های کمیته ملی المپیک که همراه با اطلاع‌رسانی‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده‌ای بود، تصویب و ابلاغ اساسنامه در سکوت کامل انجام شد.

چرا؟ در اساسنامه چه چیزی وجود دارد؟ و چه تغییراتی ایجاد شده است که نباید توجهات به آن جلب می‌شد؟

اساسنامه در یک کلمه دست دولت و حاکمیت ملی را (به نام سیاسی نبودن ورزش) کوتاه و به شکل غیرمستقیم کمیته بین‌اللملی المپیک را تقویت کرده است. قرار بود درختی که در اساسنامه کاشته شده بود در انتخابات کمیته ثمر بدهد اما یک رای کمتر باعث شد تا پروژه به نتیجه مطلوب نرسد.

پروژه دولت‌زدایی از ورزش در دولت اول محمد خاتمی شروع و در دولت دوم حسن روحانی با دو اساسنامه کمیته ملی المپیک و اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که یکی در آخرین روزهای دولت قبل و دیگری در اولین روزهای دولت جدید ابلاغ شده است، به نقطه نهایی خود نزدیک شد هر چند برخلاف انتظار نظر طراحان اساسنامه ثمر مورد نظر را نداد.

حمایت‌ها و پروژه‌ها تمام می‌شوند و می‌روند آن چه باقی می‌ماند رویه‌ها و قوانین است که زیر ساخت و ریل تحولات آینده است.

ارسال نظر: