نماینده‌ها به جام جهانی 2022 می‌روند؟

کدخبر: 2375811
خبرنگار:

همچون جام‌های جهانی برزیل و روسیه، بار دیگر مساله حضور نمایندگان مجلس در مسابقات جام‌جهانی 2022 قطر مطرح شده است

نسیم‌ آنلاین: در آستانه برگزاری جام‌جهانی فوتبال در کشور قطر، سفر به قطر و تماشای نزدیک مسابقات نیز هر روز پررنگ‌تر می‌شود. در این میان، همچون ادوار گذشته جام‌جهانی، بحث حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این رویداد نیز به گوش می‌رسد.

محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به این موضوع در گفتگویی اعلام کرد: ممکن است با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان یک یا دو نفر از نمایندگان برای انجام وظایف نظارتی مجلس، به همراه تیم ملی به مسابقات جام جهانی فوتبال اعزام شوند.

احمد راستینه سخنگو و رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره برنامه کمیسیون فرهنگی مجلس برای اعزام نماینده به عنوان ناظر همراه تیم ملی به مسابقات جام‌ جهانی فوتبال قطر گفت: تاکنون در کمیسیون نظر خاصی درباره اعزام نمایندگان به عنوان ناظر به جام جهانی ارائه نشده است.

چهارشنبه هفته پیش بود که سجادی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیئت وزیران از تخصیص تعدادی بلیط برای تعدادی از مدیران، همکاران و افرادی دیگر خبر داد و گفت که هزینه این بلیط‌ها رایگان بوده اما هزینه ایاب ذهاب با خود این افراد است.

حضور نمایندگان مجلس برای تماشای مسابقات جام‌جهانی فوتبال در سال‌های گذشته بحث برانگیز شد. در جام جهانی 2018 روسیه اخبار متفاوتی از حضور نمایندگان مجلس برای تماشای فوتبال و البته نظارت در روسیه منتشر شد. محمد علی وکیلی و فاطمه حسینی، دو نماینده وقت مجلس بودند که در فضای مجازی مطالبی در این خصوص بیان کردند. حسینی گفته بود اعزام نمایندگان مجلس به جام جهانی تاکنون چه دست‌اورد نظارتی و اصلاحی داشته که امسال هم 11 نماینده به روسیه اعزام کنیم؟

در این خصوص، امیرآبادی فراهانی، عضو وقت هیئت رئیسه مجلس به خبر حضور نمایندگان مجلس در جام‌جهانی واکنش نشان داد و گفت: مجلس مجوز سفر ۶ نماینده به جام‌جهانی روسیه را صادر نکرده است. مساله‌ای که آن زمان در خبرگزاری‌ها مطرح شد و گفته می‌شد 6 یا 7 نفر از نمایندگان مجلس به روسیه سفر خواهند کرد.

پیش از آن نیز در جام‌جهانی 2014 برزیل هم بحث حضور نمایندگان مجلس در برزیل برای نظارت داغ شد. در آن زمان محمدعلی پورمختار، رئیس وقت کمیسیون اصل 90 مجلس، از سفر حمید رسایی رئیس کمیته مبارزه با فساد این کمیسیون به کشور برزیل، همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال خبر داد و گفت: آقای رسایی به عنوان رئیس کمیته مبارزه با مفاسد و همچنین مسئول پرونده فساد در فوتبال توسط کمیسیون اصل 90 و مجلس به برزیل سفر می‌کند. در بررسی‌های کمیسیون، مجموعه گزارشاتی مربوط به جام جهانی نیز داشتیم که به همین دلیل تصمیم گرفته شد آقای رسایی برای بررسی مسائل به برزیل اعزام شود.

مساله‌ای که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد تا درنهایت رسایی از این سفر منصرف شد و بجای او حسین آذین، رئیس وقت کمیته فرهنگی کمیسیون اصل 90 به همراه دو کارشناس کمیسیون به برزیل عازم شوند.

پس از آن نیز، حضور جمعی از نمایندگان مجلس در بازی‌های پارالمپیک 2016 برزیل جنجالی شد. در آن زمان، رییس وقت فراکسیون ورزش مجلس از سفر خود و جمعی از نمایندگان به برزیل برای حضور در مسابقات پارالمپیک خبر داد. سفری که گفته شد مجلس، نقشی در تأمین هزینه‌هایش نداشته و همه هزینه‌ها برعهده کمیته پارالمپیک بوده است. کمیته‌ای که به‌دلیل کمبود بودجه ابتدا از اعزام مربی تیم پینگ‌پنگ بانوان خودداری کرده بود.

حال در آستانه جام‌جهانی 2022 قطر، بار دیگر مساله حضور نمایندگان مجلس برای دیدن بازی‌ها و البته نظارت مطرح شده است. مساله‌ای که با توجه به مسائل روز کشور و مساله اقتصاد مقاومتی و جراحی اقتصادی و اوضاع معیشتی مردم، مشخص نیست چقدر لازم و ضروری است.

هرچند برخی نمایندگان همچون راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد هستند الزامی برای اعزام نماینده از سوی مجلس وجود ندارد و وزارت ورزش در جریان سفر تیم ملی فوتبال به جام‌جهانی کار نظارتی در این حوزه را انجام خواهد داد، اما باید منتظر ماند و دید در نهایت مسافری از سوی مجلس به قطر سفر خواهد کرد یا خیر.

ارسال نظر: