چگونه ایران، عربستان نشد؟

کدخبر: 2375876
خبرنگار:

هروه رنار، سرمربی تیم ملی عربستان می‌توانست اکنون سرمربی ایران باشد، اما این اتفاق رخ نداد.

نسیم آنلاین: بازی‌ اول تیم ملی ایران و عربستان در جام‌جهانی 2020 قطر برای هر دو تیم متفاوت رقم خورد. هر دو مقابل قدرت‌های برتر جهان قرار گرفتند اما یکی باختی سنگین را تجربه کرد ولی دیگری یک بازگشت فوق‌العاده داشت و باخت را با پیروزی تعویض کرد.

برای مقایسه عملکرد هر دو تیم بسیار زود است، اما عملکرد خوب عربستان فقط به این مسابقه محدود نمی‌شود. تیمی که با در اختیار داشتن یک سرمربی قوی، یکی از بهترین دوران فوتبالی را طی می‌کند. فردی که می‌توانست بجای عربستان، اکنون روی نیمکت ایران باشد.

هروه‌رنار مربی فرانسوی نام خود را در قاره آفریقا بر سر زبان‌ها آورد. جایی که در سال 2012 در کمال تعجب با تیم کمتر شناخته شده زامبیا قهرمان آفریقا شد. او سپس به تیم دیگر قاره آفریقا، یعنی ساحل عاج رفت و در دور بعدی جام ملت‌های آفریقا با این تیم قهرمان شد و تبدیل به نخستین مربی شود که با دو تیم مختلف قهرمان آفریقا می‌شود.

رنار سپس به مراکش رفت و توانست پس از سال‌ها، این تیم را به جام‌جهانی 2018 روسیه ببرد. مراکش در آن دوره جام جهانی همگروه ایران بود و در بازی نخست با گل به خودی، نتیجه را به ایران واگذار کرد.

پیش از جام‌ملت‌های آسیا در سال 2019 کارلوس کی‌روش سرمربی ایران با تیم کلمبیا به توافق رسید و مشخص شد در پایان این رقابت‌ها، ایران باید به دنبال یک مربی دیگر باشد. نام‌های مختلفی برای نشستن بر نیمکت تیم ملی ایران شنیده می‌شد که جدی‌ترین آنها هروه رنار بود. با رنار مذاکره شد، در خصوص دستیاران و مبلغ قرارداد نیز توافقاتی حاصل شد و حتی او بازی ایران و ژاپن در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها را نیز از نزدیک و در کنار مسئولین فدراسیون دید تا مشخص شود همه چیز نهایی شده است. اما یک اتفاق مانع این کار شد.

رنار در آن زمان سرمربی مراکش بود و 2 ماه از زمان قرارداد او باقی مانده بود. به همین خاطر از مسئولین فدراسیون فوتبال ایران مهلتی 2 ماهه خواسته بود. اما این خواسته با مخالفت مدیران وقت فوتبال ایران روبرو شد و گفته شد برای انتخاب مربی عجله داریم.

مساله‌ای که باعث شد هروه‌رنار از مربی‌گری ایران دور شود و به جای او ویلموتس روی نیمکت ایران بنشیند و رنار به عربستان برود. تغییری که روزهای متفاوتی را برای هر دو تیم رقم زد.

در روزهایی که ایران با ویلموتس بدترین نتایج را کسب می‌کرد و خطر حذف از راهیابی به جام‌جهانی را در یک قدمی خود می‌دید، عربستان به همراه رنار مقتدرانه رقبا را شکست دادT تا جایی که در مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی و قرارگیری در گروهی با حضور قدرت‌هایی همچون ژاپن و استرالیا، به عنوان تیم نخست گروه به جام‌جهانی راه پیدا کرد و توانست در بازی اول خود در مقابل آرژانتینی که به عنوان یکی از شانس‌های قهرمانی شناخته می‌شود، بازی یک بر صفر باخته را با پیروزی 2 بر 1 عوض کند.

سرنوشت برای عربستان و ایران در ادامه جام‌جهانی می‌تواند متفاوت باشد. شاید ایران در ادامه 2 برد دلچسب کسب کند و عربستان 2 باخت سنگین را تجربه کند، اما مرور سرگذشت 4 ساله فوتبال ایران و عربستان نشان می‌دهد اگر تنها 2 ماه صبر می‌شد و عطش معرفی هرچه زودتر مربی جدید در میان مسئولان وقت کشته می‌شد، شاید اکنون تیم فوتبال ایران روزهای بهتری را تجربه می‌کرد و جهان به جای تمجید از فوتبال عربستان، نام ایران را بر زبان می‌آوردند.

ارسال نظر: