سهم اقتصاد ایران از جام‌جهانی قطر، تقریبا صفر

کدخبر: 2375841

برخلاف تصور کیش نتوانست از برگزاری جام جهانی در قطر بهره‌برداری ویژه‌ای داشته باشد.

نسیم آنلاین: با اعلام رسمی میزبانی کشور قطر از جام‌جهانی فوتبال و همسایگی این کشور با ایران، بسیاری تصور می‌کردند ایران از این رویداد استفاده ویژه‌ای خواهد داشت. بصورتی که اوایل به دلیل کوچکی کشور قطر، حتی صحبت از برگزاری برخی بازی‌های تدارکاتی و اردوهای کشورهای راه‌یافته به جام‌جهانی در جزیره کیش نیز به زبان می‌آمد.

همچنین نزدیکی جزیره کیش به کشور قطر و شرایط آب و هوایی مشابه با آن کشور، برنامه‌های پیشنهادی و سفرهای مقامات ایران به قطر، این تصور را به وجود آورد که ایران از این فرصت به خوبی استفاده خواهد نمود. اسکان هوادران، پرواز هوایی و دریایی و جذب گردشگر برخی از برنامه‌هایی بود که تصور می‌شد در زمان برپایی جام‌جهانی نصیب جزیره کیش و شهرهای جنوبی ایران شود. برنامه‌هایی که سفرهای حجت الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور و رستم قاسمی، وزیر راه و امضای تفاهم‌نامه‌ها، امید بر تحقق آنها را افزایش می‌داد.

اما حالا در آستانه برگزاری جام‌جهانی و چند روز مانده تا شروع رقابت‌ها، خبری از برنامه‌های اعلام شده قبلی و وعده‌ها و تفاهم‌ها نیست.

ماه قبل بود که رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران در مصاحبه‌ای اعلام کرد حتی یک رزور هم برای میزبانی کیش در جام‌جهانی قطر نداشته‌ایم. هفته پیش نیز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد کیش از برنامه پروازی مستقیم به قطر حذف شده، اما همچنان امکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا در صورت تقاضا به‌صورت محدود با ۱۵۰ مسافر، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود. البته در حال حاضر ترمینال خارجی این جزیره هم پاسخگوی دو هواپیمای همزمان نیست و امکانات زیرساخت‌هایش آماده نشده است.

اما در جدیدترین اخبار پیرامون لغو برنامه‌های ایران برای بهره‌برداری از فرصت جام‌جهانی، مرتضی رمضانی، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در گفت و گویی اظهار کرد سفرهای دریایی از سمت کیش به قطر نیز لغو شده است. وی علت این امر را اینگونه بیان کرد: دولت قطر اعلام کرد به علت حجم کاری و مشکلات تردد و حمل و نقل ترنسفر بین بندرگاه الحمر تا استادیوم، آمادگی لازم برای حضور این تعداد مسافر از طریق دریا را ندارد.

با این تفاسیر، مشخص نیست نتیجه سفرهای مقامات ایران به کشور قطر و امضا تفاهم‌نامه‌ها به کجا خواهد رسید و در نهایت ایران از این فرصت همسایگی چه بهره‌ای خواهد برد.

ارسال نظر: