سقوط اخلاقی فوتبال ایران

کدخبر: 2376068

پارتی شبانه، روابط خارج از عرف و بی‌مسئولیتی از پرتکرارترین کلیدواژه‌های فوتبال ایران در سالیان اخیر بوده است

نسیم آنلاین؛ محمد حیدررضایی: فوتبال ایران در 2 سال گذشته دوران بسیار عجیبی را سپری کرده است. برای بسیاری فوتبال، یک سبک زندگی است و تصویری که فوتبال و حاشیه‌هایش می‌سازد مستقیما بر زندگی و فرهنگ یک کشور تاثیر می‌گذارد. این تصویر در این مدت دچار خدشه‌های زیادی شده و از محور اخلاق مدارانه‌ی خود خارج شده است. جالب اینجاست که علیرغم تعدد نهادهای ناظر، هیچکس مسئولیت این فروپاشی اخلاقی را برعهده نمی‌گیرد.

در روزهای گذشته خبرهایی از دستگیری تعدادی از بازیکنان فوتبال در پارتی شبانه منتشر شد. به گفته‌ی رسانه‌ها اکثر این افراد بازیکنان فعلی و سابق تیم‌های مطرح پایتخت بوده‌اند. جالب اینجاست که این باشگاه‌ها عنوان فرهنگی را یدک می‌کشند و بودجه‌ی خود را از بیت‌المال می‌گیرند. انتظار می‌رفت بعد از درز خبرهای متعدد از حضور بازیکنان در مهمانی‌های شبانه در سالیان گذشته، باشگاه‌ها بتوانند بازیکنان خود را کنترل کنند و چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشند اما ظاهرا نظم و انضباط همچنان جایی در باشگاه‌ها ندارد.

استقلال در دبی ایرانی نبود

تیم استقلال سال گذشته و برای برگزاری بازی با الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا، راهی دبی شده بود. اما مسائل عجیبی در آن اردو رخ داد. اعضای کادر فنی استقلال مرتکب تخلفاتی شده بودند که باعث شد حتی کارکنان هتل نیز از رفتار و رفت‌و‌آمدهای آن‌ها شکایت کنند. این اتفاقات آنقدر بد بود که سجادی، وزیر ورزش اینطور آن را توصیف کرد: «این موارد رعایت نمی‌شود و وقتی این مسائل به ما گزارش می‌شود سردرد می‌گیریم و ناراحت می‌شویم که کجا نشسته‌ایم. تیم ما در ایام محرم و صفر راهی خارج از کشور شد. چه گذشت بر این تیم؟ کجا هستیم؟ مربی کجاست؟ سرپرست تیم کجاست؟ ورزشکار کجا است؟»

اتوبوس تیم ملی

حدود یک سال پیش، فایل صوتی شرم‌آوری از حسین کنعانی‌زادگان، بازیکن تیم ملی پخش شد. در این فایل کنعانی‌زادگان در شرایط کرونا و قرنطینه‌ی تیم ملی، درخواست ملاقات با یک دختر در اتوبوس تیم ملی را مطرح می‌کند. بسیاری این اتفاق را بی‌حرمتی به تیم ملی دانستند و خواهان محرومیت این بازیکن از تیم ملی شدند؛ همانطور که بازیکنانی نظیر والبوئنا و بنزما به دلایل مشابه از تیم ملی کشورشان محروم شدند. واکنش فدراسیون در این خصوص شوکه کننده بود. در ابتدا کنعانی زادگان به پرداخت 100 میلیون تومان محکوم و تنها از دو بازی رسمی محروم شد ولی بعد از آن، این محرومیت به بازی‌های دوستانه تقلیل یافت. نهایتا نیز صرفا یک جلسه از همراهی تیم ملی بازماند، نه دو جلسه! جالب آنکه سوشا مکانی، بازیکن سابق پرسپولیس اینطور می‌گوید:« اگر با آدمی که بیکار است، شغلی ندارد و دست به چنین کاری می‌زند برخورد شود، چیزی ندارد که از دست بدهد. اما در صورت برخورد با ستاره تیم ملی یا استقلال و پرسپولیس احتمالا نابود خواهد شد و شاید دیگر نتواند مثل قبل به فوتبال خود ادامه بدهد.»

غیر از این نیز افشای مکالمات شرم آور دیگر بازیکنان تیم ملی نیز باعث سرافکندگی در این مدت شده است.

ماجرای اتوبوس و کنعانی زادگان، تنها ضربه به حیثیت تیم ملی و فرهنگ این کشور نبود. رفتارهای خارج از چهارچوب سردار آزمون بازیکن تیم ملی فوتبال، اتفاق عجیب دیگری طی یکسال گذشته بود. ماجراجویی‌های سردار آزمون در روسیه باعث تولد فرزندی شد که آزمون مسئولیت آن را قبول نمی کرد اما در نهایت با حکم دادگاه پدر آن بچه شناخته شد. این رفتار که ناقض قواعد اخلاقی و عرفی ایرانیان بود واکنشی از سوی فدراسیون در پی نداشت.

 مهدی قائدی در ابتدای دوران فوتبالی خود بدون گواهی‌نامه رانندگی تصادف کرد و در این تصادف یک نفر جان باخت. این بازیکن در آن زمان به پرداخت دیه و آموزش فوتبال به کودکان محکوم شد. جالب اینجاست که قائدی به این حکم نیز اعتراض کرد و خود را محق می‌دانست. در نهایت نیز برخورد مناسبی به بهانه‌ی «نابودی فوتبال یک جوان» با وی صورت نگرفت تا امروز این بازیکن خود و فوتبالش را به دست حاشیه‌ها نابود کند.

بحران اخلاقی از مدت‌ها پیش در فوتبال ایران ریشه دوانده است اما اکنون به نظر می‌رسد به اوج خود رسیده است. بروز رفتارهای متعدد خارج از چهارچوب‌های اخلاقی در فوتبال نشان می‌دهد که بحران بی‌اخلاقی محدود به چند بازیکن نیست و فوتبال ایران با این بحران مواجه است.

ارسال نظر: