آینده‌ی هفت‌تپه در خطر است

کدخبر: 2373232

نسیم‌آنلاین در مصاحبه با دو نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه درخصوص بحران این روزها هفت‌تپه کسب اطلاع کرده است.

 

نسیم‌آنلاین؛ رضامیثمی: این روزها خبر تشنگی مزارع نیشکر هفت‌تپه دل دغدغه‌مندان تولید و فعالین کارگری را به درد آورده است. ادعای مسئولین سازمان آب این است که خشکسالی مخصوصا در خوزستان باعث معضل آب این شرکت است. در مصاحبه با دو تن از کارگران بخش‌های مرتبط شرکت هفت‌تپه ادعای ارتباط کاهش تخصیص آب به هفت‌تپه با خشکسالی در خوزستان مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌‌های میدانی شائبه‌ی سیاسی بودن این تصمیم برای فشار به هفت‌تپه را تایید می‌کند.

 

فقط یک سوم از آب مورد نیاز را به شرکت هفت تپه می‌دهند

یکی از کارگران هفت تپه در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم‌آنلاین گفت: هر ساله میزان آبی که شرکت نیشکر نیاز دارد طبق یک درخواست ارائه می‌شود. آب مورد نیاز از شبکه دز تامین می‌شود. هر ساله این درخواست اسفندماه ارائه می‌شود. بعد از ارسال درخواست در اسفند سال گذشته، هیچگونه هشداری نسبت به خشکسالی یا کم‌آبی داده نشد. اما تامین آب هفت‌تپه از ابتدای اردیبهشت شروع به نوسان کرد و تا الان این تغییرات به سمتی رفته است که فقط یک سوم نیاز شرکت تامین می‌شود. یعنی ما فقط یک سوم مزارع را می‌توانیم آبیاری کنیم. با ادامه‌ی این روند اگر سطح داشت 7200 هکتاری شرکت، یک سوم بشود منابع مالی برای حقوق کارگران تامین نخواهد شد و مسائل اجتماعی بعدی را در شرکت پی خواهد داشت. علاوه بر این کشت هم به مشکل می‌خورد.

سال 97 هم خشکسالی بوده و تراز آب سد دز مشابه 1400 بوده اما 2 برابر امسال به شرکت آب دادند. از نهادهای مختلفی هم درخواست شده، از مسئولین شهری و استانی. جلسات مختلفی هم برگزار شده و قول همکاری دادند اما تا الان همکاری‌ای در عمل صورت نگرفته و فقط 10متر آب از شبکه به شرکت داده شده که یک سوم نیاز شرکت است.

مالک آینده چه دولت باشد چه بخش خصوصی باید هزینه سنگینی برای جبران خسارات معضل آب بپردازد

وی افزود: مسئولین شهری از امام جمعه شوش تا نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان شهر و استان همه تلاش‌هایی کردند اما تا الان هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند. نیشکر مثل کشاورزی‌های دیگر نیست بلکه یک محصول دائم است و خواسته ما از مسئولین این است که نگاه ویژه به این محصول کنند. اگر نیشکر از دست برود 4 سال باید تلاش شود که برگردیم به نقطه صفر امسال! آینده‌ی مالکیت هفت تپه مشخص نیست اما اگر به بخش خصوصی برسد بخش خصوصی باید تا چند سال هزینه کند برای جبران خسارات ‌کم‌آبی و اگر هم برود دست دولت، دولت باید این هزینه را بکند تا دوباره به محصول برسد. اگر نیشکر امسال از بین برود تا چند سال دچار چالش خواهیم بود.

از وقتی خلع ید اعلام شد آب را بر هفت تپه بستند

 خبرنگار ما در گفت‌وگو با کارگر دیگری جویای علت این چالش شد. وی در پاسخ گفت: از زمانی که خلع ید اعلام شد آب کاهش پیدا کرد. مدیران و کارگران شرکت پیگیر شدند و مسئولین منطقه هم پیگیر این مسئله بودند. شنید شد که بنابر مصوبه‌ی شورای تامین استان قرار شد که حق‌آبه شرکت را به سازمان آب، ذیل وزارت نیرو بدهند. اما مصوبه شورای تامین هم اجرایی نشد. خروجی سد دز از دبی 60 به 80 رسید. اما آب که به مرزهای هفت تپه رسید، به هفت‌تپه ندادند. این یک انتقام سیاسی است که دولت کنونی می‌خواهد به خاطر خلع ید از شرکت و کارگران بگیرد.

مزارع خشک شده‌اند، آب نیست و میزان زیادی از نیشکرها از بین رفته و دیگر قابل استفاده نیست. فعالین کارگری برای پیگیری معضل آب حتی به تهران رفتند، از مجلس تا قوه قضاییه جلسه رفتند. با نمایندگان مجلس، آقایان ایزدخواه، احمد نادری، کعب عمیر  مطرح شد و قول پیگیری و مساعدت دادند. پیگیری از وزارت نیرو و نهادهای مربوطه صورت گرفت اما به نظر می‌رسد دولت فعلی به هیچ عنوان قصد دادن آب مورد نیاز به هفت تپه ندارد.

ندادن حقابه هفت تپه، انتقام دولت روحانی از کارگران و آینده‌ی شرکت است

می‌گویند خشکسال کلی است ولی الان شرکت‌های همجوار هفت تپه مثل شرکت کارون و امیرکبیر آب دارند. اگر خشکسالی هست پس چطور روستای بالادست هفت تپه آب دارد اما اینجا نه. آمارها نشان می‌دهد که عمد در این کار وجود دارد. الان برای کشت جدید که آب نیست، فقط مدیران بخش‌ها می‌خواهند که همین مقدار نیشکری که وجود دارد را حفظ کنند. اینها هم اگر آب نباشد، از بین خواهند رفت و هفت‌تپه چیزی برای تولید شکر ندارد؛ یعنی کارخانه هم اگر دوباره راه‌اندازی بشود نیشکری نیست که بخواهد تولید کند و آینده شرکت نابود می‌شود. کاش صدای ما را برسانید و کسی پیدا بشود برای این فاجعه کاری بکند.

ارسال نظر: