دولت مقصر بی تشکلی کارگران

کدخبر: 2373857
خبرنگار:

یک فعال کارگری گفت: تنها ۲۰ درصد کارگران عضو تشکل‌های کارگری هستند و ۸۰ درصد رغبتی برای تشکل‌یابی ندارند.

به گزارش نسیم‌آنلاین، به نقل از قدس آنلاین؛ فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار، درباره دلایل عدم کارآمدی تشکل‌های کارگری گفت: به دلیل این که اوایل انقلاب نگاه و نگرش اسلامی بود، اما بعد بحث‌هایی بر سر قانون کار اتفاق افتاد که با رفت و آمدهای زیادی که انجام شد مجلس آن را تصویب نکرد و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب کرد.

رئیس کمیته دستمزد بیان کرد: نگرش این بود که این موضوع یک تفکر کمونیستی است که البته کاملا هم غلط بود نگاهی که ما بر روی سندیکا و نمایندگان کارگری داشتیم تخصصی محور نبود و متاسفانه اندیشه‌هایی که وجود داشت از هم پاشید.

توفیقی با بیان این‌که در قانون اساسی از تشکلات و شورای اسلامی نام برده شده است تصریح کرد: با مرور زمان و اتفاقاتی که برای شورای اسلامی کار در اوایل انقلاب افتاد آن‌ها از اهداف خود بسیار دور شدند و اتفاقاتی در کارخانه‌ها افتاد که باعث شد آن‌ها افسار گسیخته شوند.

وی افزود:به عبارت بهتری برای فرایند کار در نگرش کارفرما محور ذره ذره آمدیم فکر کردیم انجمن صنفی را به جای سندیکا درست کنیم تا مشکلاتمان را حل کند که دیدیم این انجمن نمی‌تواند خوب شکل بگیرد.

این فعال کارگری با اشاره به دلیل خوب شکل نگرفتن این انجمن ادامه داد: تعریف درستی برای انجمن صنفی ننوشتیم و یک چیزی به نام نماینده کارگری از آب درآمد و مجمع عالی نمایندگان کارگران را شکل دادیم.

توفیقی اظهار کرد: جلوتر آمدیم احساس کردیم در شورای اسلامی کار زیر پوشش خانه کارگر تفکر سیاسی محور حاکم شده و آمدیم یک حزب اسلامی کار را تاسیس کردیم.

وی با بیان این‌که کارگران ما با صاحب بی صاحب هستند گفت: اگر سر جمع کارگرانی که عضو تشکلات هستند را با هم بخواهیم حساب کنیم ۲۰ درصد از کارگران هستند و ۸۰ درصد کارگران رغبتی برای داشتن تشکل ندارند البته کارفرمایان هم همین طور هستند.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با بیان این که خلاء تشکل وجود دارد تصریح کرد:بر اساس قانونی که تعریف شده من کارگر اگر بخواهم نماینده داشتم یا بخواهم برای نمایندگی در هر تشکل و سندیکایی کاندید شوم ابتدا باید صلاحیت من را نهاد قانون‌گذار که قرار است من بروم مطالبه گرایانه از آن سوال کنم که چرا برخی ماده‌های قانون کار مثل ماده ۷ را اجرا نمی‌کنید باید تایید کند!

توفیقی بیان کرد: وقتی قرار است همان نهادی که می‌خواهم از او مطالبه کنم صلاحیت من را تایید کند می‌شود دخالت مستقیم دولت در تعیین تشکلات یعنی تشکلات مستقیما توسط دولت دارند مهره‌چینی می‌شوند.

وی افزود: این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا قدرت کافی و کامل برای چانه‌زنی، حق مطالب‌گری، حق کارگر برای داشتن فضای دموکراتیک تعیین نماینده کارگر را بگیرند.

این فعال کارگری با اشاره به جلسه‌ی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکل ها ادامه داد: وزیر به نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان گفت اگر جای من بودید چه کاری برای حل مشکلاتتان انجام می‌دادید در صورتی که تشکلات اگر قدرت داشتند و نگران نبودند بر سر تریبون و صحبت کردن چند دقیقه‌ای دعوا نمی‌کردند.

توفیقی اظهار کرد: در جلسه‌ی وزیر و تشکلات نمایندگان کارگران باید از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه کاری مطالبه می‌کردند و برنامه‌ی کار و اهداف و زمان‌بندی اهداف را می‌خواستند.

وی افزود: تشکل های کارگری زمانی می‌توانند شکل درستی بگیرند که ما طراحی جدیدی در روش، رویه انتخاب تشکلات و نمایندگان تشکل های کارگری داشته باشیم و ارتباط بهتر و مناسب‌تر بین تشکلات با دو ضلع دیگر این مثلث یعنی کارفرما و دولت ایجاد کنیم و داشته باشیم مادامی که این ارتباط ایجاد نشود قطعا این مشکل را هم خواهیم داشت.

 

منبع: قدس آنلاین
ارسال نظر: