جنتی: سیاست اصلی وزارت ارشاد حمایت از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است

کدخبر: 1022816

وزیر ارشاد در برنامه "نگاه یک" گفت: نظارت بر چاپ کتاب در همه دنیا وجود دارد/ متاسفانه برخی فیلمسازان ما نگاه‌شان به جشنواره‌های غربی است/ فیلم محمد رسول الله (ص) در سطح جهان هم قابل عرضه است

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی جنتی، وزیر ارشاد امشب در برنامه "نگاه یک" در خصوص عملکرد دو ساله وزارت ارشاد در دو سال گذشته گفت: در طول سه دهه گذشته همه کسانی که مسئولیت داشتند، گام هایی رابرای این وزارتخانه با توجه به هدایت های مقام معظم رهبری برداشتند.

وی ادامه داد: در این دو سال آنچه که سرلوحه ما بوده است رهنمودهای مقام معظم رهبری است، دو نکته مهمی که در مورد توجه ایشان بوده بحث تقویت جبهه فرهنگی انقلاب بوده است. البته ما در حوزه فرهنگ با سلیقه های مختلف روبه رو هستیم، ما عناصری داریم که دل در گرو انقلاب دارند و یکی از وظایف وزارت ارشاد تقویت این جبهه و این عناصر است.

وزیر ارشاد اظهار داشت: گروه دیگری هم هستند که شاید آنقدر علاقه مند به حوزه انقلاب نباشند مانند گروه اول، ولی ما در برخورد با این افراد در چارچوب قانون عمل می کنیم. ما سعی کردیم فضا را برای عقاید مختلف باز کنیم؛ چرا که فرهنگ در این فضای باز رشد می کند.

جنتی افزود: باید تلاش کنیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان را رشد دهیم؛ چرا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است و یک تحول بنیادین با انقلاب اسلامی رخ داده است.

وی در خصوص بحث مقاوم سازی فرهنگی گفت: وزارت ارشاد به عنوان یکی از دستگاه های فرهنگی کشور مجوز برنامه های فرهنگی را صادر می کند و کار ما در این زمینه اینگونه بود که غذای سالم را به جامعه دهیم. در سال گذشته 72 هزار کتاب مجوز گرفت، در حوزه سینما نیز برای فیلم ها دقت می شود که فیلم ها تقویت کننده فضای فرهنگی جامعه باشند؛ البته باید این مسئله را در نظر گرفت که تنها وزارت ارشاد مسئول فرهنگی در کشور نیست.

وزیر ارشاد در خصوص مشکلات فرهنگی گفت: ما در کشور با ناهنجاری های زیادی روبه رو هستیم، ما در دنیایی زندگی می کنیم که دنیای گسترش ارتباطات است، این دنیای مدرن یکسری نکات منفی هم دارد که خانواده ها را با چالش هایی مواجه می کند؛ البته در شورای فرهنگ عمومی بسیاری از مسائل را در مورد تحکیم خانواده مورد بررسی قرار دادیم، ما با مشکلاتی مثل ازدواج سفید روبه رو هستیم و این دنیای ارتباطات در حال عوض کردن سبک زندگی ما است.

جنتی تصریح کرد: شاید همیشه منکر را پوشیدن لبانس نامناسب ببینیم، اما دروغگویی در جامعه رواج پیدا کند و یا اتفاق های دیگر از این دست رخ دهد، مسئله بدتری خواهد بود؛ چرا که انحطاط اخلاقی خطرناک تر است؛ از این رو باید در حوزه برنامه سازی به گونه ای عمل کنیم که اطلاعات صحیح رابه جوانان بدهیم تا بتوانند غذای سالم فکری داشته باشند.

وی در خصوص تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: وقت رئیس جمهور محدود است اما باز هم ایشان جلسات را برگزار کرد و تصمیمات خوبی هم در این زمینه گرفته شده است.

وزیر ارشاد در خصوص نظارت بر تولیدات فرهنگی گفت: من اعتقاد دارم که ما باید اعمال مدیریت فرهنگی داشته باشیم و این مهم در همه دنیا وجود دارد، حتی در امریکا هم اینگونه است. نظارات هم به طور جدی صورت می گیرد، در حوزه های مختلف برای چاپ کتاب نظارت اعمال می شود، 21 نفر به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند که چاپ کتاب ها با نظر این افراد صورت می گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به حوزه سینما گفت: دو شورای پروانه ساخت و نمایش نظارت کافی را در این حوزه دارند.

جنتی ادامه داد: یک بخشی از تولیدات که به آنها اعتراض می شود مجوز ساخت شان در دول گذشته داده شده است، گاهی هم در همین دوره مجوزهایی داده شده اما مثلا دیدیم که فیلم در طول ساخت دچار مشکل شده است.

وی همچنین در خصوص فیلم رستاخیز گفت: این فیلم، یک فیلم ارزشی است و اصلاحات زیادی نیز روی آن انجام شده است. البته با توجه به اینکه در رابطه با نشان دادن چهره غیر معصومین نظرات مختلفی وجود دارد، ما هم نمی توانیم نسبت به نظر مراجع بی تفاوت باشیم؛ از این رو به کارگردان پیشنهاد کردیم که با هاله ای از نور چهره معصومین در این فیلم پوشانده شود.

وزیر ارشاد در خصوص نظرات قبل از اکران گفت: کار تولید این فیلم از سال 85 شروع شده است؛ ساخت این اثر نیز از سال 88 آغاز شده است، این فیلم با کمک بخش غیردولتی ساخته شده و البته در سریال مختار چهره حضرت ابوالفضل حذف شد.

وی در خصوص قهر مردم با سینما تصریح کرد: من این را تا سال 92 قبول دارم اما از سال 93 تعدادذ کسانی که به سینما رفتند دو برابر کسانی بوده است که در سال 92 به سینماها رفتند.

جنتی در خصوص برنامه ها برای ساخت سالن های سینمایی در کشور افزود: پردیس های سینایی که ساخته شده است با همکاری شهرداری ها بوده و علاوه بر آن قرار گرفتن مراکز خرید با سالن های سینما خودش باعث رشد سالن های باکیفیت سینما شده است.

وزیر ارشاد درباره جشنواره فیلم فجر و جدایی آن از بخش بین الملل تصریح کرد: در گذشته مجموع فعالیت های فجر در کنار هم قرار می گرفت و بخش بین الملل به حاشیه میرفت؛ البته در خصوص نامگذاری جشنواره شخصا نظرم این است که فجر کلمه افتخارآمیزی است، فجر، فجر انقلاب است، اما این به زمان دیگری موکول شده است.

وی درباره برخی فیلم ها که با خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی فاصله دارند نیز گفت: بله اینطور است؛ برخی فیلمسازان ما نگاه شان به جشنواره های غربی است؛ ما نیز نگاه حمایتی مان به فیلم های دفاع مقدسی و یا فیلم هایی که نگاه شان به سبک زندگی ایرانی و اسلامی است، بوده و خواهد بود؛ اما فیلم هایی در این حد در این دو سال ساخته نشده، ولی کسانی که وارد این سبک می شوند مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت.

جنتی اظهار داشت: فیلم محمد (ص) در سطح جهان هم قابل عرضه است و این مسئله بسیار مهمی به شمار می رود.

وزیر ارشاد با اشاره به فیلم های اجتماعی گفت: این فیلم ها هم بسیار مهم هستند و باید باز مورد حمایت قرار گیرند، ولی گاهی این فیلم ها نیز نگاه شان به جشنواره های خارج از کشور است.

وی درباره کم توجهی وزارت ارشاد به برخی جشنواره ها بیان داشت: یکسری جشنواره ها هستند که وزارت ارشاد خود آنها را برگزار می کند اما یکسری جشنواره ها نیز از سوی ما برگزار نمی شود، اما از آنها حمایت می کنیم.

جنتی در خصوص برخی فیلم ها که به جشنواره فجر می آیند گفت: در سال اولی که ما آمدیم فیلم ها از دولت گذشته ساخته شده بودند، اما در جشنواره سال گذشته فیلم هایی که جایزه گرفتند فیلم های ارزشی بودند، البته صرف حضور یک فیلم در جشنواره نشان از حمایت وزارت ارشاد از آن فیلم نیست.

وزیر ارشاد درباره تئاتر نیز گفت: برخلاف سینما در حوزه تئاتر ما سرمایه زیادی داریم، باید بگویم در بین مجموع هنرهایی که داریم تئاتر هنری مظلومی است؛ البته از ابتدای سال عنوان کردم که امسال، سال تئاتر است تا بتوانیم با همین شعار امکانات لازم را برای این هنر فراهم کنیم. قطعا هنرمندان تئاتر هنرمندان ارزشی هستند.

وی درباره کتبی که محتوای مناسب ندارد و مستهجن هستند و کتب قاچاق افزود: منکر این نیستیم که در بین مجموع مجوزهایی که برای کتاب ها داده می شود، کتابی از زیر دست مان در برود، حتی در نمایشگاه کتاب هم داشتیم کتاب هایی که از سطح نمایشگاه جمع آوری شد.

وی اظهار داشت: با توجه به ارتباطات گسترده ای که وجود دارد، برخی از کتاب ها در دخل کشور به صورت غیرقانونی چاپ می شود، البته با جاهایی که اقدام به چاپ کتاب غیرقانونی کنند، برخورد می شود؛ برخی کتاب هایی هم از خارج وارد می شوند که تعداد نسخه هایی که از این طریق به کشور می آید، زیاد نیست؛ البته با این آثار نیز برخورد می شود.

جنتی تصریح کرد: ارشاد به هر حوزه ای با توجه به تخصص اش صیانت می دهد.

وزیر ارشاد درباره ممیزی بیان داشت: از ابتدای حضورم در ارشاد عنوان کردم برای ارائه تسهیلات به ناشران، ممیزی با خود ناشران باشد، بعد کتاب که منتشر شد ما هم نظارت خواهیم کرد؛ اما ناشران خودشان قبول نکردند و از روز اول تا به امروز روال ممیزی مثل گذشته بوده است؛ از سوی دیگر فرآیند بررسی و پاسخ را بسیار کوتاه کرده ایم.

وزیر ارشاد در خصوص تعالی مطبوعات و فعالیت های وزارت ارشاد گفت: قریب به 6 هزار نشریه داریم که مجوز دارند؛ شاید این تعداد به طور منظم چاپ نمی شوند ولی یکی از ابزارهای حمایتی ما یارانه ای است که ما به آنها می پردازیم. از سوی دیگر با کمک خود اصحاب رسانه ضوابطی را برای پرداخت یارانه در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: هر مقدار یارانه به روزنامه یا نشریه پرداخت شده آن را با شفاف سازی اعلام کرده ایم.

جنتی درباره برخورد با تخلفات مطبوعاتی اظهار داشت: این موضوع تنها بر عهده وزارت ارشاد نیست، بلکه ای مسئله بر عهده هیئت نظارت بر مطبوعات است که این وزارتخانه یکی از اعضای این شورا است و تصمیمات در این شورا با نظر اکثریت اعضا گرفته می شود. توقیف برخی از روزنامه ها نیز به این دلیل بود که به مقدسات توهین کرده بودند.

وزیر ارشاد در پاسخ به اینکه آیا اگر کسی نقدی به دولت داشته باشد توقیف می شود، افزود: ما به قانون عمل می کنیم. کسانی که مصبوات شورای عالی امنیت ملی را زیرپا بگذارند، تخلف کرده اند.

وی گفت: امسال سال ریاضت است، ما هنوز تحریم هستیم و با توجه به تنگناها ما انتظاری نداریم که بتوانیم یارانه مطبوعات را افزایش دهیم.

ارسال نظر: