جدیدترین اثر آیت‌الله جوادی آملی رونمایی شد

کدخبر: 906320

مراسم رونمایی از کتاب "تحریر رساله الولایه لامه طباطبایی" تألیف آیت الله جوادی آملی  عصر روز گذشته با حضور رئیس مجلس و رئیس كتابخانه ملی در محل این کتابخانه برگزار شد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مراسم رونمایی از کتاب "تحریر رساله الولایه لامه طباطبایی" تألیف آیت الله جوادی آملی شب گذشته در ساختمان آرشیو کتابخانه ملی برگزار شد.

فرزند آیت‌الله جوادی آملی: عرفان نزدیك‌ترین دانش به سطح قرآن است

حجت الاسلام مرتضی واعظ جوادی فرزند آیت الله جوادی آملی نیز در بخش‌هایی از این مراسم با اشاره به اثر رونمایی شده گفت: عنوان این رساله شریف به عنوان الولایه از سوی مولف بزرگوار،حکیم،عارف عصر حاضر علامه طباطبایی گرفته شده است .ولایت باطن رسالت نبوت و قرآن است و راهیابی به حقیقت ولایت کار آسانی نیست .علوم مدرسه ای،حوزوی و دانشگاهی دون آنند که بتوانند از حقیقت ولایت سخن بگویند.تنها دانشی که می تواند از این حقیقت سخن بگوید حقیقت وحی است.

فرزند آیت‌الله جوادی آملی در ادامه افزود: عرفان دانش باطنی است و سایر دانش ها دانش ظاهرند ،عرفان نزدیکترین دانشی است که می تواند خود را به سطح قرآن نزدیک کند.عمق قرآن بالاتر از آن است که حتی دانش عرفان بتواند حقیقت آن را دریابد. دانش عرفان اگر بخواهد در یک مسیر مستقیم و بی شائبه و بدون اشکال قرار بگیرد باید به دست انسانهایی باشد که خود مستقیم اند و براساس میزان الهی و قرآن خود معیار شده اند.

حجت‌الاسلام واعظ جوای همچنین گفت: عرفانهای ناصواب زیادی در دنیا و کشورما وجود دارند که مدعی اند اما چیزی از عرفان حقیقی برخوردار نیستند و یکی از دلایل آن این است که جای چنین کتابهایی مثل تحریر الرساله الولایه خالی است. این کتاب می تواند منبع علمی برای حوزه ها و دانشگاهها و مراکز علمی پژوهشی باشد.

وی در پایان اظهارات خود گفت: برخی از کتابها قیوداتی دارند که فضای بازی را برای محقق و پژوهشگر ایجاد نمی کند. هنر آیت الله جوادی آملی این است که مباحث کتاب باز شده و تحریرشده و فضای معرفتی عرفان ناب است. عنوان شمس الوحی را که برای علامه طباطبایی انتخاب کرده اند نشان از آن است ،که کسی که از ولایت سخن می گوید ریشه در وحی و قرآن دارد.

لاریجانی: آیت‌الله جوادی آملی فهم كتاب علامه را راحت كرد

علی لاریجانی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با اشاره به اینكه اقدام آیت الله جوادی آملی فهم عرفان علامه طباطبایی را برای افراد آسان کرده و جزء موارد استثنایی است، گفت: شاید شبیه چنین کاری را شهید مطهری در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم آن هم در مورد اثر علامه طباطبایی انجام داد و با شرح خود فهم کتاب استاد را راحت تر کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: کتاب رساله الولایه علامه طباطبایی از موارد نادری بود که شخص ایشان به آن می نازید.البته همه آثار علامه ارزشمند است اما دلیل ارزشمند بودن این کتاب برای شخص علامه این است که برهانی که در این کتاب در بحث ولایت ذکر شده از مواهب الهی است که در نوشته های دیگر نیست.این حکایت از عظمت محتوای این رساله می کند

لاریجانی با اشاره به آثار آیت الله جوادی آملی گفت: این آثار شرایط جدیدی برای کشور ایجاد کرده است.کسانی که با آثار ایشان محشور می شوند به عالم جدیدی از معرفت دینی دسترسی پیدا می کنند. آیت الله جوادی آملی تعبیری دارند که می فرمایند این زندگینامه علامه نیست بلکه سفرنامه ایشان است. کسانی که این مسیر حق را طی کردند عرفای زیادی هستند اما مثل ایشان ننوشته اند یا نتوانستند یا نخواستند که توضیح بدهند که برخی را آیت الله جوادی ذکر کرده اند بر خی نخواستند و برخی نتوانستند تبحر نداشتند که بنویسند و بیان کنند ولی علامه طباطبایی توانستند و اراده کردند بیان کردند.

صالحی امیری رئیس كتابخانه ملی نیز در ابتدای نشست ضمن خوش آمدگویی از همه فرهیختگان و نخبگان حوزه و دفاتر مراجع دعوت كرد جلسات رونمایی و نقد آثار و نشست های دینی را در اندیشگاه كتابخانه ملی برگزار کنند.

ارسال نظر: