یک دامدار: کمک نمی‌خواهیم؛ دولت قانونی که خودش تصویب کرده را اجرا کند

کدخبر: 1004788

رئیس اتحادیه شرکت‌های کشاورزی دامداران اصفهان در گفتگو با «نسیم» افزود: دامدار شیرخام را به قیمت سه سال پیش می‌فروشد اما کارخانه شیر را چند بار گران کرده

سید موسی رهنما، رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: افزایش هزینه‌های انرژی بعد از هدفمندی یارانه‌ها و در پی آن بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل، همچنین بالا رفتن نرخ جهانی علوفه و بسیاری از مشکلات دیگر را دامداران به امید سودی متعارف که حق عادی هر صنفی است پذیرفتند.

وی ادامه داد: سال 91 متأسفانه به بهانه این که علوفه یارانه توزیع می‌شود در هر کیلو شیر 200 تومان نرخ ما را کاهش دادند، و حدود 40 درصد آن چیزی که مقرر شده بود نیز محقق نشد.

وی تأکید کرد: در دولت جدید نیز علی رغم میل باطنی دامداران، جریانات ادامه داشت و ما وارد فضای آزاد اقتصادی نشدیم و باز یارانه نقدی شکل گرفت. در 4 ماه پایان سال 92، تنها سه ماه یارانه شیر و در سال سه ماهه اول 93 نیز حدود 144 تومان برای هر کیلو شیر یارانه پرداخت کردند.

رهنما بیان داشت: پس از آن دولت مصوبه‌ای را تعیین کرد که طبق آن از اول تیرماه 93 کارخانجات شیر را با قیمت 1440 که حداقل نرخ دامدار است خریداری کنند، در همین راستا کارخانجات از دولت خواستند تا نرخ محصولات را 26 درصد افزایش دهد اما دولت تنها اجازه داد تا کارخانجات محصولات خود 15 درصد افزایش دهند.

وی گفت: جالب این است که در پی درخواست کارخانجات، آن‌ها محصولات خود را حتی در برخی موارد بیش از 15درصد هم افزایش دادند اما ریالی به دامدار داده نشد و در حقیقت در حال حاضر دامدار شیر را به نرخ سال 91 به فروش می‌‎رساند.

وی افزود: در این زمان نهاده‌ها هم گرانتر شده است، تمامی این مشکلات باعث شده است تا دامداران به بانک نیز مقروض باشند و در وضعیت نامناسبی به سر ببرند. لذا تمامی این موارد بر دامدار فشار اقتصادی وارد کرده است و بیش از این هم تحمل ندارند.

رهنما گفت: سر آمدن کاسه صبر دامداران باعث شده است تا برای احقاق حق خود چندین بار تجمعاتی را راه بیندازند، که یک بار آن در میدان پاستور بوده است. در این هفته نیز دامداران در جلوی استانداری اصفهان گاوی را به نشانه اعتراض سر بریدند. در همان جلسه نیز اعلام کردند که اگر به مشکلشان رسیدگی نشود بار دیگر نیز تجمع خواهند کرد.

وی تصریح کرد: این‌ها همه نشانه این است که کارد به استخوانشان رسیده است زیرا دامداران، قشر بسیار زحمتکش و بی توقعی هستند. خواسته دامداران تنها این است که مصوبه‌ای که خود دولت تعیین کرده است اجرا شود، این در حالی است که در حال حاضر تمامی قوانین حمایتی از دامدار قربانی شده است.

رهنما در پایان خاطرنشان کرد: در راستای این تجمعات جلسه ای با دفتر آقای شریعتمداری تشکیل شد تا در رابطه با عملیاتی شدن مصوبه مربوط به قیمت 1440 تومانی اقداماتی صورت بگیرد. در این جلسه قرار شد سازو کاری را تعیین کنند تا بالاخره بعد از یک سال مصوبه دولت اجرایی شود.

ارسال نظر: