دائمی: شاید سال آینده طرح "نکاشت" را اجرا کنیم

کدخبر: 962122

معاون وزیر نیرو در گفتگو با «نسیم» افزود: جابجایی محل کشت محصولات استراتژیک مانند گندم و برنج را به بهانه آب‌بر بودن به هیچ وجه تایید نمی‌کنم/ هجمه‌های رسانه‌ها و کارشناسان اجرای طرح نکاشت را در سال جاری لغو کرد

علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این سوال که " آیا طرح نکاشت در دریاچه ارومیه متوقف شده است یا خیر؟ " اظهار کرد: طرح نکاشت به دلیل هجمه های موجود از سوی رسانه ها و کارشناسان و همچنین بارندگی صورت گرفته امسال در حوزه دریاچه ارومیه به طور قطع اجرا نخواهد شد.

وی با دفاع از این طرح گفت: طرح نکاشت یک طرح برنامه ریزی شده بود که که در کمترین زمان ممکن به احیای دریاچه ارومیه کمک می کرد و دولت هم تمام جوانب اجرای این طرح را در نظر گرفته بود.

معاون وزیر نیرو با رد خطرات طرح نکاشت برای امنیت غذایی کشور تصریح کرد: قرار نبود طرح نکاشت به شکل بلند مدت در منطقه حوزه دریاچه ارومیه اجرا شود، و ما به طور موقت تنها قصد داشتیم منابع زیر زمینی حاشیه این دریاچه را حفظ کنیم تا دریاچه ارومیه از خطر خشک شدن در امان باشد.

دائمی در پاسخ به این سوال که آیا جابه جایی محل کشت محصولات استراتژیک مانند گندم و برنج به بهانه آب بر بودن برای آینده کشاورزی کشور خطرناک نیست به نسیم بیان کرد: اجرای گسترده طرح نکاشت برای کل کشور و همچنین جا به جایی محل کشت محصولات استراتژیک را به هیچ وجه تایید نمی کنم و اصلا قرار نبود طرح نکاشت به این شکل اجرا شود.

وی در خصوص برنامه های دولت برای احیای دریاچه ارومیه بعد از شکست طرح نکاشت گفت: بعد از بی نتیجه ماندن این طرح دولت در حال بررسی است تا بهترین تصمیم را برای دریاچه ارومیه بگیرد و هنوز در این خصوص به جمع بنید نهایی نرسیدیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: احیلی دریاچه ارومیه از مهم ترین دغدغه های دولت است و به همین دلیل سعی شده تا از افراد با تجربه مانند آقای کلانتری در ستاد احیای دریاچه ارومیه استفاده شود که نسبت به خطه آذربایجان احساس وظیفه می کنند و مردم مطمئن باشند که تمام تلاش خود را برای احیای دریاچه خواهیم کرد.

دائمی در پایان در پاسخ به این سوال که " احتمال اجرای طرح نکاشت برای سال آینده وجود دارد یا خیر " گفت: اجرای این طرح در سال آینده بستگی به اقدامات دولت دارد و اگر دریاچه بازهم در شرایط بحرانی قرار بگیرد شاید این طرح را اجرا کنیم.

به گزارش نسیم، گفتنی است طرح نکاشت طرحی است که براساس آن کشاورزان در ازای دریافت یارانه برای مدتی از کشت و زراعت دست می کشند تا منابع زیر زمینی این منطقه حفظ شود.

بنابراین گزارش اجرای طرح طی ماههای گذشته واکنش های مختلفی را در پی داشته است به شکلی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح امنیت غذایی کشور را نشانه رفته است.

ارسال نظر: