رئیس اتحادیه باغداران: عده‌ای می‌خواستند شب عید پرتقال وارد کنند، گفتند پرتقال کم است

کدخبر: 994059

شادلو در گفتگو با «نسیم» افزود: میوه‌های نوبرانه به زودی به مقدار زیادی وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد/ دلیل اصلی ورود مرکبات به صورت قاچاق جوی بود که برای ایجاد بازار کاذب ایجاد کردند

شادلو در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: اگر ما کمبودی در پرتقال داشتیم این کمبود نسبت به سال 92 بوده است و این در حالی است که در سال 92 افزایش بسیار چشمگیری در بحث میزان مرکبات وجود داشت.

وی ادامه داد: اگر سال 92 ملاک ما برای میزان مرکبات باشد بله می‌توان گفت که شب عید پرتقال کم بود، اما اگر ملاک ما میزان مصرف سالانه مردم است باید بگویم که شب عید نیز هیچ گونه کمبودی نداشتیم بلکه اگر برخی افراد دائما نمی‌گفتند پرتقال نداریم این وضعیت نیز پیش نمی‌آمد.

شادلو تأکید کرد: این یک جوی بود که می‌خواستند برای واردات از آن استفاده کنند و یا پرتقال را گران‌تر نمایند.اگر پرتقال کم بود پس چرا هنوز هم در مغازه‌ها این میوه وجود دارد؟

وی با بیان این مطلب که کیوی و سیب هم صادراتش از پاییز سال گذشته آزاد بود به نسیم گفت: بازار خارج از کشور نیز کششی برای خرید سیب و کیوی نشان نداد. البته دولت می‌توانست در این کار مساعدت‌هایی داشته باشد تا سیب و کیوی بیشتری از کشور خارج شود تا ما دچار این رکود قیمتی برای این محصولات نشویم.

وی افزود: البته بنده سیاست‌گذاری وزارت جهاد را با توجه به این که سال اولی بوده که تنظیم بازار شب عید را بر عهده گرفته و آن هم به صورت دیرهنگام و محدود بازار را در اختیار داشت، سیاست‌گذاری خوبی می‌دانم.

شادلو عنوان کرد: قاچاق میوه متأسفانه سال گذشته با عناوین مختلف صورت گرفت و در نهایت نیز این هم ضرر و زیان زیادی را بر بازار ما زد. البته اگر افرادی با جوسازی‌ها بازار کاذب ایجاد نکرده بودند این گونه قاچاق وارد کشور نشده بود.

وی تصریح کرد: امسال نیز هنوز شکوفه مرکبات درنیامده است و تا به حال هیچ مشکل خاصی نیز در سلامت درختان و باغات و بحث سرمازدگی به وجود نیامده است بنابراین بهتر است از حالا نیز در این رابطه جوسازی نشود.

رئیس اتحادیه باغداران در پایان خاطرنشان کرد: میوه‌های نوبرانه امسال به دلیل بهار زودرس زودتر از سال‌های قبل وارد بازار شده است بنابراین مردم مطمئن باشند که ظرف روزهای آینده و در اردیبهشت ماه گوجه سبز به مقدار زیادی وارد بازار شده و قیمت‌ها به قمیت واقعی نزدیک می‌شود.

ارسال نظر: