حامد ترابی

دستورالعملی برای تحریف

کدخبر: 2368579

بررسی نمونه استدلال های حامیان FATF، نشان می دهد که حرف های آنها بیش از آنکه استدلال باشد، روشی است برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت ها. گویی آنها پیش از هر صحبت یا یادداشت با خود فکر می کنند چگونه خلاف واقع صحبت نمایند تا هم احساسات مردم برانگیخته شود و هم آمریکا و سیاست هایش بزک شود.

نسیم آنلاین ؛‌ حامد ترابی: بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF ، یعنی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و سی اف تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است. پیش از شروع بررسی لوایح در مجمع، حامیان FATF جریان‌سازی و فشار رسانه‌ای بر مجمع و افکار عمومی را آغاز کرده بودند. هرکدام از این مدافعان برای پیش برد این هدف شیوه و ادبیات خاصی را پیش می گیرند. یکی از در مباحث فنی وارد می شود و دیگری از در احساسات مردم و نیاز کشور به واکسن کرونا یا مشکل تبادلات بانکی و ارزی حتی در ارتباط با کشورهایی مثل روسیه و چین.

البته بررسی نمونه استدلال های حامیان FATF ، نشان می دهد که حرف های آنها بیش از آنکه استدلال باشد، روشی است برای سرپوش گذاشتن بر واقعیت ها. گویی آنها پیش از هر صحبت یا یادداشت با خود فکر می کنند چگونه خلاف واقع صحبت نمایند تا هم احساسات مردم برانگیخته شود و هم آمریکا و سیاست هایش بزک شود.

FATF و همکاری با چین و روسیه

یکی از این استدلال تراشان، ربیعی سخنگوی دولت است. ربیعی تلاش و استعداد بسیاری برای تغییر واقعیت و خلاف واقع گویی دارد. اما مشکل همه کسانی که واقعیت را تغییر می‌دهند، این است که برخی موارد را از قلم می‌اندازند. یعنی زود برملا می کنند که چه نقشه ای در سر دارند. ربیعی روزی ادعا کرد که عدم تصویب لوایح FATF ، باعث شده است حتی کشورهای دوست ما(چین و روسیه) با ایران همکاری نکنند. ربیعی اما، وقتی خواست برای این ادعایش سند ارائه کند، هیچ سندی از عدم همکاری بانک های روسی یا چینی با ایران ارائه نکرد و مثال هایش همه از عدم گشایش حساب برای ایرانیان در کشورهای آلمان و بریتانیا بود [1] . واضح است در شرایط تحریمی با اجرای الزامات FATF ، حلقه تحریم تنگ تر می شود و روابط با کشورهایی مثل روسیه و چین سخت تر می شود، و البته به نظر نمی‌رسد وی نسبت به این موضوع آگاهی نداشته باشد؛ اما برای اجرای سیاست دولت چاره ای نبود که این واقعیت وارونه جلو شود و مشکل آنجا بود که هیج شاهدی برای این ماجرا وجود نداشت و ربیعی مجبور بود از کشورهای اروپایی شاهد بیاورد.

FATF و واکسن کرونا

ربیعی برای بیان ادعاهای کذب خود حتی از احساسات مردم درگیر بیماری کرونا نیز نگذشت و ادعا کرد عدم تصویب لوایح FATF باعث شده تا ایران نتواند واکسن کرونا تهیه کند [2] . ادعایی که خیلی زود وزیربهداشت و رئیس بانک مرکزی خلاف واقع بودن اش را ثابت کردند. وزیر بهداشت صریحا اعلام کرد FATF ، اثری در تهیه واکسن ندارد و ایران 16 میلیون دز واکسن خریداری کرده [3] است. رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرد مشکل پرداخت پول واکسن ها حل شده است [4] .

افزایش ریسک همکاری با شناسایی منشا پول

جدا از چنین اظهاراتی که با واقعیت تضاد دارد، برخی تحریف واقعیت را از طریق کارشناسی انجام می دهند. افشین کلاهی از اعضای اتاق بازرگانی در راستای افزایش فشار به مجمع برای تصویب لوایح مرتبط با FATF ، سعی کرد حرف های ربیعی را با سرپوش کارشناسی ارائه کند.

کلاهی که صحبت هایش توسط روزنامه دولت انتشار پیدا کرد، مدعی شد آنچه در واردات دارو اخلال ایجاد کرده، FATF است نه تحریم. کلاهی مدعی بود چون الزامات FATF اجرا نمی شود و منشا پول ها معلوم نیست، ما نمی توانیم دارو وارد کنیم [5] . ادعایی که خیلی زود معلوم شد کذب است. اولا همتی، رئیس کل بانک مرکزی، صریحا گفت مشکل از تحریم و مجوز افک خزانه داری آمریکا است و با حل شدن این معضل، پول دریافت دارو پرداخت شد [6] . ثانیا فرض کنید ما مشکل منشا پول را حل کنیم. آیا بانک های کشورهای اروپایی اگر بفهمند منشا پول از ایران است با ایران کار می کنند؟ براساس تحریم های آمریکا کار کردن بانک های خارجی با نهادهای ایرانی که تگ تحریمی تروریسم دارند حتی در موارد حقوق بشری باعث محرومیت آنها از حساب کارگزاری دلاری می شود. از آنجایی که بیش از 400 نهاد اصلی و مالی ایران براساس تگ تروریسم در لیست تحریم آمریکا هستند آیا بانک های اروپایی حاضرند با ایران کار کنند و خود را از حساب دلاری محروم کنند؟ واضح است که بانک ها هیچ گاه ریسک محرومیت از حساب دلاری را نمی پذیرند چراکه در صورت محرومیت از حساب دلاری، آن بانک دیگر کارآیی بین المللی ندارد.

در واقع شناسایی منشا پول باعث افزایش ریسک همکاری و اثربخشی بیشتر تحریم ها می شود. این افزایش ریسک باعث شده دیده بان حقوق بشر، معافیت های تحریمی برای تجارت بشردوستانه با ایران را چندان کارآمد نداند و در گزارش خود بگوید:« تحریم‌های گسترده آمریکا علیه بانک‌های ایران، همراه با مواضع تهاجمی از سوی مقامات امریکایی به شدت توانایی ایران در پرداخت برای واردات بشردوستانه را محدود کرده است.» [7] همچنین یان اگلند، رییس شورای پناهندگان نروژ در اوت ۲۰۱۹ در اینباره گفت:« بانک‌های نروژی و دیگر بانک‌های بین‌المللی به خاطر تحریم‌های آمریکا از انتقال پولی که دولت‌ها برای فعالیت های بشر دوستانه داده‌اند می‌ترسند» [8]

بنابراین ادعای این عضو اتاق بازرگانی که با پوشش کارشناسی بیان شده نیز، ادامه تلاش های مسئولین دولتی و رسانه های همسو با آن برای تحریف واقعیت و افزایش فشار به مجمع است. ادعایی که نه واقعیت موجود و نه اظهارات کارشناسی آن را تایید نمی کند.

[1] https://b2n.ir/862399

[2] https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3723892

[3] https://www.eghtesadonline.com/n/2UKR

[4] https://www.irna.ir/news/84159919

[5] http://www.irannewspaper.ir/newspaper/item/563979

[6] https://www.irna.ir/news/84159919

[7] https://www.hrw.org/fa/report/2019/10/29/334939

[8] همان

ارسال نظر: