ساییدگی زانو در اثر چیست؟ 3 روش درمان سریع ساییدگی کشکک زانو

کدخبر: 2375783

زانو از نواحی حساس و آسیب زا در بدن است که به دلیل دامنه تحرکی و کاربرد بسیاری که دارد در معرض بسیاری از آسیب ها قرار دارد. در این میان یکی از آسیب های شایع که بسیاری از افراد به آن دچار می شوند ساییدگی زانو است.

ساییدگی کشکک زانو عارضه ای است که طی آن غضروف پشت کشکک زانو درگیر می شود و در نهایت خاصیت ارتجاعی آن از بین می رود. غضروف کشکک زانو جزو محکم ترین غضروف ها است که تنها در موارد خاص دچار آسیب میشود؛ در صورتی که این آسیب رخ بدهد به تدریج غضروف نرم تر می شود و ساییدگی بر روی آن رخ می دهد.

همان طور که اشاره کردیم این غضروف دارای توان قدرتی بالایی می باشد، بنابراین بیشترین افرادی که درگیر آسیب های آن می شوند افراد میانسال هستند که به دلیل کم شدن قدرت غضروف این آسیب برای آن ها رخ می دهد.

ساییدگی زانو و انواع آن

00

بسیاری از افراد بر این باورند ساییدگی زانو همان آرتروز زانو است، در صورتی که تصور اشتباه است و این دو با یکدیگر متفاوت هستند. در حقیقت ساییدگی زانو یکی از علل های آرتروز است.

غضروف دارای بافت زنده ای می باشد که از خواض ارتجاعی برخوردار است، با قرار گیری دور تا دور مفصل این امکان را فراهم می کند تا بر روی یکدیگر بلغزند. علاوه بر آن نقش ضربه گیر را نیز دارد و از مفصل در برابر انواع آسیب ها و ضربات مراقبت می کند.

با گذر زمان و افزایش سن، غضروف توانایی و استقامت خود را از دست می دهد و تخریب می شود که این زمان گفته می شود فرد به آرتروز زانو دچار شده است.

دو نوع ساییدگی مفصل وجود دارد:

ساییدگی اولیه مفصل: این نوع از ساییدگی در مفصلی ایجاد می شود که قبلا سالم بوده است، اغلب بیماران دارای سن بیشتر از 50 سال هستند. شدت بیماری خفیف می باشد و تنها در ده درصد مواقع ممکن است شدت یابد.

ساییدگی ثانویه مفصل: این نوع از ساییدگی بیشتر در افراد جوان تر و کسانی که قبلا به دلیلی مفصل آن ها آسیب دیده است دیده می شود. آسیب هایی مانند عفونت مفصل، شکستگی داخل یا اطراف مفصل و یا آسیب های رباط ها یا منیسک مفصل

در صورتی که شما به هر یک از این عارضه ها دچار شده باشید، لازم است که برای درمان نزد بهترین کلینیک ارتوپدی در تهران مراجعه نمایید.

علائم و نشانه های ساییدگی زانو چیست؟

00

علائم مرتبط با سایگیید زانو از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دردی که با استفاده بیشتر از زانو افزایش می یابد و با استراحت بهبود می یابد.
  • سفتی، مخصوصاً اول صبح یا بعد از یک دوره نشستن طولانی مدت.
  • ممکن است در هنگام لمس، زانو داغ یا حساس شود یا متورم به نظر برسد.
  • کاهش عملکرد و انعطاف پذیری زانو.
  • تیر کشیدن زانو در نواحی استخوان فمور و کاسه زانو.
  • سختی در زمان های نشست و برخواست، استفاده از پله ها یا حتی راه رفتن.

اگر شما هر یک از این علائم گفته شده در بالا را داشته باشید احتمال این که به ساییدگی زانو دچار باشید بسیار زیاد می شود، در این شرایط لازم است که جهت تشخیص دقیق تر نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.

فوق تخصص زانو در تهران وابسته به علائمی که دارید که برای شما از آزمایش های اشعه ایکس یا ام آر ای استفاده می کند. پس از آماده شدن نتایج عکس برداری، بررسی معاینه فیزیکی و سایر علائم های موجود؛ پزشک می توانید تشخیص دهد که آیا مشکل شما مربوط به ساییدگ زانو است یا خیر.

علل ساییدگی کشکک زانو

00

 

 

حتی غضروف های سالم نیز دائماً تحت یک چرخه طبیعی تجزیه و ترمیم قرار می گیرند. تغییرات استئوآرتریت زمانی در زانو رخ می دهد که تخریب طبیعی غضروف با سرعت بیشتری نسبت به تولید غضروف جدید اتفاق می افتد.

در برخی موارد این شرایط می تواند منجر به نازک شدن غضروف شود و قابلیت جذب ضربه آن را کاهش دهد که در پی آن پوشش کپسول مفصلی نیز ممکن است ضخیم شود و مایع بیشتری نسبت به حالت عادی تولید کند و باعث تورم مفصل شود.

دلیل ایجاد این عارضه در افراد و سنین مختلف، متفاوت است. با این حال بارز ترین دلایل شامل موارد زیر می باشد:

  • بالا رفتن سن
  • وزن بالا
  • ضعیف بودن عضلات همسترینگ و چهار سر ران
  • قرار گیری زانو در وضعیت نامناسب بخصوص در نواحی کاسه زانو
  • ناتوازنی بین عضلات
  • آسیب های مادرزادی
  • فشار هایی که در طی ورزش هایی مثل دویدن، پرش، اسکی و ... ایجاد میشود.
  • بیماری هایی مانند آرتریت چرکی، در رفتگی مکرر کشکک زانو، استئوکندریت دیسکان می توانند خطر ابتلا به ساییدگی را افزایش دهد.
  • اختلال محوری مفصل زانو که باعث کشیدگی استخوان کشکک روی استخوان ران می شود، که این اختلال می تواند ناشی از عدم رشد استخوان یا عدم هماهنگی عضلات اطراف مفصل باشد.
  • جنسیت (خانم هایی که بالای 50 سال دارند بیشتر از مردان و سایر گروه های سنی در معرض ابتلا قرار دارند)
  • هرگونه آسیب و ضربه به زانو

3 روش درمانی برای ساییدگی مفصل زانو

00

در ادامه چهار روش درمانی سریع که برای ساییدگی زانو و  انواع درد زانو کاربرد دارد را برایتان آورده ایم:

اوزون تراپی

در این روش از اتم اکسیژن برای ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده استفاده می شود. به جهت درمان ساییدگی کشکک زانو از طریق اوزون تراپی، پزشک مقدار کمی از گاز اوزون را به بدن بیمار انتقال می دهد تا با وارد شدن به گردش خون، ترمیم و بازسازی غضروف ها انجام شود.

تزریق پی آر پی زانو

پی ار پی روشی است که در آن از خون خود بیمار استفاده می شود. به این منظور مقداری از بازوی بیمار خون گرفته می شود و در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می گیرد، در این دستگاه قسمت های مورد نیاز خون جدا می شود و در نهایت محلولی به دست می آید که غنی از پلاکت خون است و این ماده به بیمار تزریق می شود.

تزریق ژل

می توان از تزریق ژل به جهت تسکین درد های حاصل از ساییدگی زانو استفاده کرد، معروف ترین ژل استفاده شده برای این عارضه، اسید هیالورونیک است که به درون مفصل تزریق می شود و به روان شدن مفاصل کمک بسیاری می کند.

در مفاصلی که دارای تورم می باشند، ماده طبیعی اسید هیالورونیک بسیار کم پیدا می شود، بنابراین تزریق مجدد این ماده می تواند تاثیر بسیاری داشته باشد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علت ساییدگی زانو و سه روش رایج درمانی آشنا نماییم. در آخر در نظر داشته باشید که آخرین گزینه درمانی که برای ساییدگی کشکک زانو توصیه می شود جراحی استت.

بیمارانی که درد شباه شدید، دشواری در راه رفتن و مشکل در انجام فعالیت های روزمره دارند می توانند جراحی را انتخاب کنند. البته جراحی به چندین روش قابل انجام است که شامل: آرتروسکوپی زانو، استئوتومی زانو، تعویض مفصل زانو، جراحی سفت کردن رباط

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص این عارضه و جزئیات درمان آن داشته باشید، می توانید به سایت کلینیک خانه درد به آدرس www.painhouse.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

ارسال نظر: