تا چند سال بعد از ترک مواد سمی در بدن فرد معتاد باقی می ماند؟

کدخبر: 2375779

یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادی که اعتیاد خود را درمان نموده اند، این است که تا چند سال بعد از ترک، مواد سمی در بدن باقی می ماند؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات مطالعه این مقاله می تواند کمک قابل توجه ای به شما کند.

یکی از اصلی ترین دغدغه های افرادی که اعتیاد خود را درمان نموده اند، این است که تا چند سال بعد از ترک، مواد سمی در بدن باقی می ماند؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات مطالعه این مقاله می تواند کمک قابل توجه ای به شما کند.

مواد مخدر چقدر در بدن فرد معتاد باقی می ماند؟

میزان ماندگاری مواد مخدر در بردن فرد معتاد پس از ترک بسته به عوامل متعددی، متغییر است و نمی توان عدد و رقم ثابتی را برای آن در نظر گرفت اما عوامل زیر در دسته مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری یا عدم ماندگاری مواد سمی در بدن است.

  • میزان مصرف

طبیعی است که هرچه میزان مصرف ماده مخدر شما بیشتر باشد، مواد سمی ناشی از مصرف برای مدتی طولانی در بدن شما خواهد ماند.

  • مدت زمان مصرف

برای آن دسته از افرادی که به تازگی مصرف مواد مخدر را شروع کرده اند، در مقایسه با افرادی که میزان مصرف آن ها طولانی است، مدت زمان کمتری مواد در بدن آن ها باقی می ماند.

  • سن

هرچه میزان سن در فرد مصرف کننده بیشتر باشد، میزان ماندگاری مواد سمی نیز بیشتر خواهد شد.

  • وزن

به دلیل وجود توده های چربی و حل شدن مواد مخدر در آنها، افرادی که دارای اضافه وزن هستند، ماندگاری مواد در بدن آن ها نسبت به سایر افراد دیگر که دارای وزن متعادل تر و مناسبی هستند، بیشتر است.

  • متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن

متابولیسم هر فرد بسته به نوع ژنتیک آن متفاوت است. افرادی که سوخت و ساز بالاتری دارند، ماندگاری مواد در بدن آن ها کمتر است و بالعکس.

  • مصرف سایر داروهای دیگر

مصرف سایر داروهای دیگر در کنار اعتیاد به مصرف مواد مخدر می تواند زمینه ساز افزایش مدت زمان ماندگاری مواد در بدن فرد مصرف کننده باشد.

  • تغذیه

از دیگر موارد مهم در ماندگاری یا عدم ماندگاری مواد سمی در بدن، نوع تغذیه است. استفاده از میوه های سالم و تازه به همراه نوشیدن آب کافی در طول روز می تواند باعث کاهش ماندگاری مواد سمی در بدن شود.

  • تا چند سال بعد از ترک مواد سمی در بدن فرد معتاد باقی می ماند؟سلامت و تندرستی عمومی بدن

بیماری های زمینه ای می تواند باعث افزایش میزان ماندگاری مواد سمی در بدن باشد. به طور طبیعی افرادی که دارای مشکلاتی همچون قلبی ، کلیوی و گوارشی هستند، مواد سمی در بدن آن ها دیر از سایر افراد دیگر از بین می رود.

  • فعالیت های ورزشی

فعالیت های ورزشی و تحرک های روزانه همچون پیاده روی باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش ذخیره چربی اضافی می شود که این موضوع خود به دفع مواد سمی از بدن کمک قابل توجه ای می کند.

  • توجه به نوع ماده مصرفی

برخی از مواد مصرفی نسبت به سایر مواد اعتیاد آور یا مخدر دیگر، توانایی ماندگاری طولانی مدتی را در بدن دارند.

مدت زمان باقی ماندن مواد بعد از ترک

اعتیاد با استفاده از روش های نوین پزشکی همچون سم زدایی و سایر روش های دیگر می تواند به میزان قابل توجه ای باعث کاهش مواد سمی موجود در بدن شود. این که تا چند سال بعد از ترک، مواد سمی در بدن فرد معتاد باقی می ماند موضوعی نیست که بتوان زمان دقیقی برای آن در نظر گرفت، با این حال توصیه می کنیم برای کاهش مدت زمان مواد سمی پس از ترک، روش های نامبرده را مدنظر داشته باشید.

در کلینیک طلوعی دوباره  بهترین خدمات ترک اعتیاد را با جدیدترین روش ها می توانید زیر نظر پزشکان متخصص دریافت کنید.

معرفی مدت زمان وجود مواد سمی و دفع آن ها در بدن در مخدر های متفاوت

یکی از مهم ترین موارد در میزان ماندگاری مواد سمی در بدن، نوع مخدر مصرفی است. در ادامه به معرفی انواع مخدر ها و میزان ماندگاری و دفع مواد سمی در بدن می پردازیم:

  • ماری جوانا یا گُل

ماری جوانا یا گل که یکی از پر مصرف ترین مواد اعتیاد آور در میان جوانان است، ماندگاری بالاتری در مقایسه با سایر مواد اعتیاد آور دارد. پس از مصرف این ماده: 14 روز در خون، 30 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل پیگیری است. ماری جوانا محرکی با قدرت اعتیادآوری بسیار بالا است که از برگ ها و غنچه های گیاه شاه بدست می آید و با نام های گراس و علف نیز شناخته می شود.

 

ماری جوانا از خانواده کانابیس ها می باشد و THC موجود در ماری جوانا که مکانیزم عملکرد آن اتصال به گیرنده های مغزی می باشد باعث اختلال در عملکرد مغز و سیستم عصبی مصرف کننده می شود و کارکرد طبیعی آن را متخل می کند. شدت تاثیر گذاری ماری جوانا نیز ارتباط مستقیمی با میزان THC دارد. متداول ترین روش مصرف ماری جوانا، پر کردن آن در کاغذ سیگار است که دود حاصل از سوختن ماری جوانا بوی بسیار تندی دارد اما از دیگر روش های مصرف آن می توانیم به استفاده از پیپ و مصرف خوراکی اشاره کنیم.

 تا چند سال بعد از ترک مواد سمی در بدن فرد معتاد باقی می ماند؟

  • هروئین

هروئین از مشتقات افیونی (تریاک، مورفین، کدئین) است و به مراتب از تمامی مشتقات افیونی بسیار خطرناک تر و قوی تر است. پس از مصرف هروئین این ماده 12 ساعت در خون، 4 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو ماندگار است.

  • شیشه

شیشه یا مت آمفتامین یکی از قوی ترین محرک ها است که بیش از سایر مواد محرک و اعتیاد آور، در بدن باقی می ماند که بسته به میزان این اعداد می تواند متفاوت باشد. در حالت کلی: 24 تا 72 ساعت در خون، 3 تا 6 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص است.

  • متادون

این ماده اعتیادآور به صورت قرص یا شربت مورد مصرف قرار می گیرد که از آن برای تسکین درد استفاده می شود. سوءمصرف این ماده اعتیاد آور می تواند سبب اعتیاد به آن شود. ماندگاری متادون پس از مصرف: 24 تا 36 ساعت در خون، 3 تا 4 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو باقی می ماند.

  • کوکائین

کوکائین یا کوکولی از دیگر مواد محرکی است که مصرف مداوم آن می تواند زمان ماندگاری آن در بدن را دست‌خوش تغییر کند. پس از مصرف: 1 تا 2 روز در خون و 3 تا 4 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل بررسی و پیگیری است.

  • قرص ب2

برخی از افراد از این قرص به منظور ترک تریاک و هروئین استفاده می کنند که پس از مصرفی خود درگیر اعتیاد به آن می شوند. پس از مصرف این قرص، ماندگاری آن در بدن 24 الی 48 ساعت، تا 2 روز در خون، تا 6 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل بررسی است.

جمع بندی:

همان طور که مشاهده نمودید، اعداد و ارقام متفاوتی برای میزان ماندگاری مواد مخدر پس از مصرف و پس از ترک وجود دارد، از این رو برای از بین بردن مواد سمی بهتر است به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کنید و یا نکات نام برده در این مقاله را به خوبی مورد بررسی و توجه قرار دهید. هرچه مدت زمان مصرف مواد مخدر پس از ترک افزایش یابد و در کنار آن، موارد دیگر رعایت شود به خوبی می توان شاهد کاهش و حذف دائمی مواد سمی در بدن بود.

 

ارسال نظر: