نحوه کار با کوترجهت استفاده چگونه است ؟

کدخبر: 2375770

یکی از دستگاه هایی که در انجام اقدامات جراحی مورد استفاده قرار داده می شود، کوتر نام دارد. اساس عملکرد cauter بر پایه ی وارد کردن جریان الکتریکی به بافت های مختلف می باشد. در این دستگاه، در ابتدا جریان الکتریکی به بافت مورد نظر وارد می شود. این امر باعث می شود، بافت مورد نظر تحت تاثیر جریان وارد شده قرار گرفته و دچار تغییر شود. بسته به اقدامی که مورد نظر پزشک متخصص می باشد، نتیجه ی متفاوتی به دست می آید.

منظور از این جمله این است که اگر هدف شما ایجاد برش در بافت مورد نظر باشد، میزان جریان وارد شده متفاوت است. این جریان به میزانی است که قادر می باشد محتویات سلول را تخریب کرده و باعث ایجاد برش  در آن بافت شود. در حالی که برای رخ دادن فرایند انعقاد در آن، باید تغییراتی در میزان جریان ایجاد شود. برای خرید انواع کوتر می توانید از لینک زیر استفاده فرمایید.

قیمت دستگاه کوتر

آشنایی با اجزای دستگاه cauter جهت عملکرد صحیح

برای آشنایی با نحوه کار با کوتر، لازم است ابتدا با اجزای مختلف این دستگاه آشنایی لازم را بدست آورید. برای این منظور، از معرفی ژنراتور اصلی( منبع تغذیه) آغاز می کنیم. برای تولید جریان مورد نیاز جهت کارکرد دستگاه، یک منبع تغذیه در نظر گرفته شده است. این منبع تغذیه تحت عنوان ژنراتور شناخته می شود. روی این ژنراتور، یک صفحه ی دیجیتالی تعبیه شده است. این صفحه دارای دکمه های مختلفی می باشد که مهمترین آنها شامل موارد زیر می باشند:

  • دکمه های تنظیم مد. دکمه ی cut، coagulation، non contact coagulation
  • دکمه های تنظیم میزان جریان
  • دکمه های تنظیم استفاده از دستگاه به عنوان بای پولار یا مونوپلار

 هر یک از این دکمه ها در cauter برای انجام تنظیمات بخصوصی در نظر گرفته شده اند. می توان با استفاده از این صفحه مواردی همچون: مد های مختلف قابل اجرا توسط دستگاه، میزان جریان و نوع آن را تعیین کرد.

cauter

قلم و پنست های cauter

سوکت های اتصال کابل های مختلف به دستگاه cauter نیز روی ژنراتور قرار دارند. این سوکت ها برای اتصال کابل قلم cauter، کابل پلیت بیمار و کابل متصل کننده ی دستگاه به پریز برق، در نظر گرفته شده اند. پس از ژنراتور اصلی، یکی از مهم ترین قطعات دستگاه الکتروکوتر، قلم یا پنست آن است. با استفاده از این دو ابزار می توان انرژی مورد نیاز را به بافت وارد کرده و اقدامات جراحی را برای کنترل خونریزی یا ایجاد برش در بافت انجام داد.

به صورت اختصاصی، از قلم cauter برای ایجاد برش در بافت ها استفاده می شود. در حالی که پنست ها بیشتر برای ایجاد فرایند انعقاد و کنترل خونریزی مورد استفاده قرار داده می شوند.  برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه درما اف می توانید از لینک زیر استفاده فرمایید.

درما اف التراسونیک شاول

نحوه استفاده از مد های دستگاه electrocautery

به منظور استفاده از کوتر، مد های مختلفی در این دستگاه تعریف شده است. منظور از mode در cauter این است که می توان در جهت فرایندهای انعقاد، برش بافتی یا انعقاد غیر تماسی، از آن استفاده کرد. وقتی شما مد انعقاد را برای انجام اقدامات لازم انتخاب کرده باشید، قادرید خونریزی های بافتی را کنترل نمایید.

پنست cauter

 

 

نحوه ی استفاده از coagulation mode

دکمه ای که برای فعال سازی مد انعقاد روی صفحه ی دیجیتالی cauter تعبیه شده است، جهت فعال سازی این مد بکار برده می شود. پس از انتخاب آن، امکان وارد کردن جریان الکتریکی به بافت فراهم می شود. البته این جریان با چگالی کمتری وارد بافت می شود و تنها باعث جمع شدن سلول و ایجاد انعقاد در محل مورد نظر خواهد شد. این مد یکی از بهترین اختراعات بشر به شمار می رود. زیرا امکان کنترل خونریزی های سطحی و عمقی توسط دستگاه electrocautery را برای پزشکان و جراحان فراهم کرده است.

نحوه استفاده از مد cut

در مقابل آن، می توان از mode دیگری تحت عنوان cut، برای ایجاد برش در بافت ها استفاده کرد. توانایی ایجاد برش در بافت توسط cauter های مورد استفاده در اتاق عمل و کلینیک های سرپایی، یکی از مهم ترین کاربردهای این وسیله به شمار می رود. در نتیجه وقتی از این مد استفاده می شود، جریان الکتریکی با چگالی بسیار بالا به بافت مورد نظر وارد می شود. این امر با تبخیر محتوای سلولی و تخریب ساختار سلول، همراه است. در نتیجه بافت مورد نظر از بین رفته و دچار برش می شود.

استفاده از cauter

 

 

نحوه کار با کوتر

به طور کلی برای استفاده از کوتر لازم است دوره های آشنایی با عملکرد آن را گذرانده باشید. cauter یکی از وسایل بسیار کاربردی و مهم در حوزه ی پزشکی به شمار می رود. استفاده ی نادرست و غیر ایمن از این دستگاه می تواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری شود.

در ابتدا باید قبل از استفاده از cauter، سلامت دستگاه را بررسی نمایید. پس از چک عملکرد صحیح electrocautery، لازم است نکات ایمنی مورد نیاز برای بیمار را چک کنید. به عنوان مثال، باید تمام اشیا فلزی متصل به بدن بیمار را از وی جدا نمایید. زیرا انرژی وارد شده توسط cauter می تواند باعث ایجاد سوختگی در محل اتصال فلز به بدن بیمار شود. پس از اطمینان از نبود اتصالات غیر ایمن، می توانید بر اساس بای پولار یا مونوپلار بودن دستگاه خود، از آن استفاده نمایید.

در cauter های  مونوپلار، یک پلیت به پای بیمار متصل می شود تا بتواند جریان وارد شده به بدن بیمار را جمع آوری کرده و به ژنراتور برگرداند. این نوع cauter ها قادرند میزان انرژی بسیار بیشتری را از طریق قلم، به بافت مورد نظر وارد کنند. در نتیجه توان بالاتری دارند.

در دستگاه های بای پولار از یک پنست استفاده می شود. این پنست قادر است میزان جریان خارج شده از cauter را کنترل کند. در نتیجه میزان جریان وارد شده به بدن بیمار کمتر است. همچنین، در دستگاه های بای پولار از پلیت استفاده نمی شود و تمام جریان توسط همان پنست مورد استفاده، به دستگاه برگردانده می شود.

در نهایت با استفاده از پدال پایی و دکمه های تعبیه شده روی پنست یا قلم، جریان را وارد بافت می کنید. دکمه های قرار داده شده روی قلم اغلب به رنگ آبی( برای انعقاد) و رنگ زرد( برای برش)، می باشند. در نتیجه با استفاده از آنها و پدال های پایی، قطع و وصل کردن جریان الکتریکی انجام خواهد گرفت.

قیمت دستگاه میکرونیدلینگ دکتر پن

 

 

 

 

ارسال نظر: