بهترین درمان سیاتیک چیست؟ 4 راه حل اساسی برای بهبود سیاتیک

کدخبر: 2375756

سیاتیک یکی از شایع ترین درد هایی است که کم و بیش سراغ بعضی افراد می آید و بهترین درمان سیاتیک یکی از موضوعاتی است که شاید با آن سر و کار داشته باشید. این درد عذاب آور گاها در دست، پا و یا کمر حس می شود و بعضا با درد دیسک کمر هم اشتباه گرفته می شود. بنابراین برای اینکه بتوانید منشا و علت اصلی درد خود را متوجه شوید ابتدا باید بدانید درد شما از عصب است یا خیر. با ما همراه باشید.

سیاتیک چیست؟ چه چیزی باعث درد می شود؟

بزرگترین عصبی که در بدن انسان وجود دارد عصب یا رگ سیاتیک است. فشار به این عصب و یا ضربه به ناحیه کمر از باعث حساس شدن و یا آسیب دیدن این عصب باشد. در حقیقت این درد نشانه ای از مشکلی دیگر است که در ناحیه آسیب دیده از کمر ایجاد شده است.

00

یکی از رایج ترین علت های درد سیاتیک، فشار دیسک کمر روی این عصب و اختلالات دیسکی مانند لغزندگی یا بیرون زدگی دیسک کمر است. مواد داخل دیسک بر اثر فشار هایی که به صورت تدریجی یا به صورت ناگهانی به دیسک وارد می شود، دیسک را پاره یا حتی بدون پارگی تحریک کند و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. در این صورت دیسک کمر رخ می دهد. معمولا این درد تنها یک طرف از بدنتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

علت دیگر می تواند تحریک مهره های جابجا شده در کمر باشد. حتی اسپاسم عضله پریفورمیس در لگن می تواند موجب تحریک عصب شود. عواملی مانند بارداری و چاقی که باعث کشیدگی و فشار بر روی شکم می شود، می تواند منجر به سیاتیک شود.

عصب سیاتیک در کجا قرار دارد؟

همانطور که گفتیم عصب یا رگ سیاتیک از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر شروع شده و به سمت استخوان لگن و باسن می رسد، سپس از پشت ران وارد ساق پا می شود. هنگامی که این عصب درگیر می شود، هر نقطه ای از عصب می تواند نشان دهنده درد باشد. ممکن است شما دچار درد تنها در قسمت خارجی ساق پا و بدون کمردرد شوید اما ندانید که علت آن سیاتیک است، زیرا رگ سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود، یکی از پشت ساق پا به کف پا می رود و دیگری از کناره خارجی ساق و روی مچ پا می گذرد.

مردان بیشتر دچار این مشکل هستند یا زنان؟

سیاتیک در مردان بیشتر رواج دارد اما در زنان مخصوصا بعد از بارداری نیز شایع است. معمولا افراد در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال دچار  این درد می شوند اما امروزه و با توجه به شیوه زندگی، این بیماری در هر سنی حتی نوجوانان رواج یافته است.

چگونه میتوان سیاتیک را تشخیص داد و چه علائمی دارد؟

اگر شما هم دچار این علائم شدید آگاه باشید که احتمالا به این بیماری مبتلا شده اید. بیماری سیاتیک به دردی گفته می شود که در قسمت تحتانی کمر یا باسن ایجاد می شود و در پا انتشار می یابد و با سوزن سوزن شدن پا و ضعف پا همراه است.

این علائم ممکن است کم یا حاد باشد به حدی که فرد توان حرکت نداشته باشد. معمولا این درد یک طرفه بوده و تنها در یک سمت احساس می شود. برخی از افراد درد شدیدی در ناحیه ای از پا و یا لگن احساس می کنند و در ناحیه ای دیگر از پا دچار بی حسی می شوند. همچنین ممکن است دچار درد پا در ناحیه ساق پا یا کف پا شوید. درد سیاتیک به زیر زانو هم منتشر می شود. این درد با انجام بعضی فعالیت ها مانند عطسه، سرفه و راه رفتن شدیدتر می شود. مدت تقریبی بهبودی بین 28 الی 60 روز زمان احتیاج دارد. از راه های تشخیص سیاتیک می توان به معاینه بالینی، تست نوار عصب و عضله و MRI اشاره کرد.

درمان سیاتیک چقدر طول می کشد؟ آیا خطرناک است؟

طول درمان به حاد یا مزمن بودن آن بستگی دارد ولی اغلب درمان سیاتیک چند هفته زمان می برد. کمترین و بیشترین دوره درمان به ترتیب، دو هفته و ۸ الی ۱۲ هفته می باشد. عدم درمان می تواند به کاهش تدریجی توان پا از باسن به پایین منجر شود و این خطر با لاغر شدن پا، خود را نشان می دهد. مقاوم شدن به درمان هم از خطرات این بیماری است. تا به حال این درد را در پای چپ  تجربه کرده اید؟ ممکن است شنیده باشید افراد به سیاتیک پای چپ نسبت به پای راست بیشتر مبتلا می شوند. دلیل این مسئله مشخص نیست اما تئوری هایی مانند ضعیف تر بودن پای چپ نسبت به راست وجود دارد که هنوز رسما ثبت نشده است.

00

سیاتیک را چگونه درمان کنیم؟

از بهترین روش های درمان سیاتیک می توان به چهار مورد زیر اشاره کرد:

  1. استراحت مطلق ۳ روزه: این روش می تواند به روند درمان کمک کند. در دوره درمان، افراد مبتلا باید از انجام فعالیت های شدید و سنگین خودداری کنند و به فعالیت های سبک بپردازند.
  2. داشتن وزن متعادل: رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید تا به چاقی و سیاتیک دچار نشوید.
  3. استفاده از داروهای مسکن: برای کاهش درد و تورم مفاصل، می توانید داروهای ضد التهاب مصرف کنید.
  4. ماساژ سیاتیک: یکی از  بهترین و مطمن ترین روش هایی که بعد از  ماجعه به متخصص با آن آشنا خواهید شد ماساژ درمانی است. شما می توانید سیاتیک خود را با ماساژ  بافت عمیق و سنگ داغ و  خدمات دیگر بهبود دهید و به شرط  انجام مکرر و رعایت کردن سه مورد بالا آن را  درمان کنید و از درد سیاتیک در امان بمانیدبرای ماساژ به کجا مراجعه کنیم؟

همانطور که پیش تر گفتیم یکی از بهترین روش های درمان سیاتیک، ماساژ درمانی است. اما نداشتن تخصص لازم در این زمینه نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه می تواند باعث بیشتر شدن درد شما شود. به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم از روش ها غیر تخصصی و ماساژ برای بهبودی سیاتیک در خانه و به اصطلاح دستکاری آن جلوگیری کنید. مراکز ماساژ تخصصی بسیاری وجود دارد که شما می توانید به آن ها مراجعه کنید و ماساژ سیاتیک دریافت کنید.

اگر به دنبال یک سالن تخصصی هستید قطعا نام مرکز ماساژ دانوب اسپا را شنیده اید. دانوب اسپا بهترین سالن ماساژ در کرج است که در تمامی لاین های تخصصی ماساژ، سونا و جکوزی خدمات ارائه می دهد. این مجموعه با پرسنلی متخصص و آموزش دیده، محیطی آرام بخش و تمیز می تواند به نامی ماندگار در ذهن شما تبدیل شود. این مجموعه برای بانوان در روزهای زوج و برای آقایان در روزهای فرد خدمات خود را ارائه می کند که میتوانید از طریق سایت رسمی دانوب اسپا به آدرس https://danubespa.com نوبت خود را رزرو کنید.

ضمن تشکر از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید اگر تجربه در خصوص درمان سیاتیک و روش های آن دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: