تفاوت دوربین دام و اسپید دام در چیست؟

کدخبر: 2380016

در این مطلب تلاش کردیم شما را با تفاوت‌های اصلی دوربین‌های مداربسته دام و اسپید دام آشنا کنیم تا بتوانید بهترین دوربین را برای محیط مورد نظر خود با عملکرد مناسب خریداری کنید. دانستن تفاوت این دو دوربین در انتخاب مناسب به شما کمک خواهد کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت شرکت مهندسی مکسا به آدرس www.maxasecurity.com و یا برقراری تماس با پشتیبانی مکسا از طریق شماره‌تلفن02178756000 راهنمایی لازم برای انتخاب و خریداری دوربین مداربسته دام یا اسپید دام مناسب را دریافت کنید.

امروزه از خانه‌های مسکونی تا فروشگاه‌ها و مراکز تجاری برای تامین امنیت خود از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند و به دلیل طراحی و ساخت انواع متعدد دوربین‌ها مشتریان اغلب در انتخاب مدل مناسب سردرگم می‌شوند. از جمله دوربین‌های مداربسته پرطرفدار و پرفروش دوربین دام و اسپید دام هستند. بنابراین در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی این دو مدل شناخته شده دوربین مداربسته، به مقایسه هر یک آنها پرداخته و تفاوت‌های این دو دوربین مداربسته را بیان کنیم. برای آشنایی بهتر با تفاوت دوربین دام و اسپید دام ما را انتها همراهی کنید.

دوربین مداربسته دام چیست؟

دوربین دام به شکل گنبدی طراحی شده و محفظه شیشه‌ای روی دوربین‌ها قرار گرفته است که زاویه تصویربرداری وسیعی را در بر می‌گیرد و از این رو برای استفاده در محیط‌های داخلی کاربرد دارد. دوربین دام در دو نوع تحت شبکه و آنالوگ طراحی و ساخته شده است و امروزه سهم بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

images_1717828304_6663fad074fd5.jpg

دوربین مداربسته اسپید دام چیست؟

دوربین مداربسته اسپیددام نیز از نظر ظاهری به شکل گنبدی طراحی شده و از جمله دوربین‌های مداربسته مناسب برای فضای باز و وسیع است. دوربین اسپید دام به سرعت در چرخش و تغییر جهت در مسیر افقی و عمودی معروف است. همچنین لنز این دوربین 360درجه در جهت افقی و 180 درجه در جهت عمودی حرکت می‌کند و اغلب از نوع لنز وریفوکال است که قابلیت زوم اپتیکال را نیز دارد.

تفاوت دوربین دام و اسپید دام

دوربین‌های مداربسته دام و اسپید دام تفاوت های عمده‌ای از جمله در محل نصب، نوع سنسور، نحوه استفاده، ولتاژ مصرفی و پروتکل های استفاده شده در آن دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

شکل ظاهری دوربین مداربسته دام و اسپید دام

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد دوربین دام با شکل ظاهری گنبدی شکل تولید می‌شود که دید وسیع‌تری را ارائه می‌دهد. برخی از دوربین‌های مداربسته دام بر روی لنز دوربین از محفظه شیشه‌ای بهره می‌برند که گزینه‌ای مناسب برای استفاده در محیط‌های داخلی هستند. دوربین اسپید دام بدنه گنبدی شکل دارد که روی پایه قرار گرفته و با چرخش (افقی و عمودی) فضای زیادی را پوشش می‌دهد. همچنین به دلیل برخورداری دوربین اسپیددام از فناوری ptz امکان ارائه میدان دید 360درجه را به دوربین می‌دهد و این دوربین قابلیت چرخش 180درجه به بالا و پایین را نیز دارد.

محل نصب و قرارگیری دوربین دام و اسپید دام

یکی از اولین تفاوت‌های دو دوربین دام و دوربین اسپید دام در محل نصب آنها است. در اغلب مواقع دوربین دام در کنج اتاق یا وسط سقف نصب می‌شود در حالی که دوربین اسپیددام در ارتفاع زیاد نصب می‌شود. از طرفی دوربین مداربسته دام اغلب برای محیط‌های سربسته استفاده می‌شود که به همین دلیل در ارتفاع پایین نصب می‌شود. اما بالعکس دوربین اسپید دام برای نصب در ارتفاع بالاتر و برای پوشش فضای وسیع از محیط کاربرد دارد. بهترین حالت نصب دوربین دام گوشه سقف است.

نحوه استفاده و عملکرد مورد انتظار

دوربین مداربسته دام برای محیط‌های داخلی از جمله خانه، محل کار استفاده می‌شود. اما دوربین اسپید دام برای استفاده در محیط‌های وسیع مانند چهارراه‌ها استفاده می‌شود.

میدان دید دوربین مداربسته

دوربین دام زوایه دید ثابتی داشته و بین 70 تا 100 درجه متفاوت است. اما دوربین‌های مداربسته اسپید دام زوایه دید 360درجه افقی و 90-180 درجه عمودی برای پوشش منطقه وسیع در بر می‌گیرد.

images_1717828328_6663fae8b4f39.jpg

لنز دوربین مداربسته

 لنز استفاده شده در دوربین اسپید دام قابلیت زوم اپتیکال و بزرگنمایی چند برابری روی سوژه بدون افت تصویر را دارد که جزئیات بیشتری را نمایش می‌دهد.

سنسور استفاده شده در دوربین

فناوری به کار رفته در ساخت سنسور دوربین اسپید دام پیشرفته تر از دوربین دام است.

ولتاژ مصرفی دوربین مداربسته

اغلب دوربین های مداربسته اسپید دام دارای ولتاژ ورودی 24 ولت هستند و دوربین دام از 12 ولت استفاده می‌کند.

تفاوت قیمت در دوربین اسپید دام و دام

دوربین مداربسته اسپید دام در مقایسه با دوربین دام فناوری‌های پیشرفته تری را ارائه می‌دهد و با اینکه برای نصب در محیط‌های خاص توصیه می‌شود اما با امکان چرخش به صورت افقی، عمودی، زوم اپتیکال در این دوربین از نظر قیمت با دوربین دام تفاوت زیادی دارد و گران‌تر است. این تفاوت قیمت به دلیل استفاده برندهای شناخته شده دوربین مداربسته از فناوری‌های پیشرفته در ساخت دوربین اسپیددام امری طبیعی است و بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

پروتکل‌های به کار رفته در دوربین مداربسته

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی دوربین دام و اسپید دام در پروتکل و استانداردهای استفاده شده در آن‌ها است. دوربین اسپیدداکم به دلیل برخورداری از تکنولوژی‌های پیشرفته از استانداردهای قوی تری برخوردار است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به T/100BASE-TX Ethernet اشاره کرد که نقش زیادی در انتقال سریع داده به سرور دارد.

images_1717828337_6663faf126410.jpg

تفاوت کیفیت تصویر دوربین دام و اسپید دام

دوربین دام و اسپیددام در دو نوع تحت شبکه و آنالوگ تولید می‌شوند که کیفیت تصویر نوع تحت شبکه بالاتر است. دوربین اسپید دام کیفیت تصویر Full HD تا K4  را برای کاربردهای مختلف پوشش می‌دهد. دوربین دام نیز اغلب کیفیت تصویری در حدود 1 تا 12 مگاپیکسل را ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم شما را با تفاوت‌های اصلی دوربین‌های مداربسته دام و اسپید دام آشنا کنیم تا بتوانید بهترین دوربین را برای محیط مورد نظر خود با عملکرد مناسب خریداری کنید. دانستن تفاوت این دو دوربین در انتخاب مناسب به شما کمک خواهد کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت شرکت مهندسی مکسا به آدرس www.maxasecurity.com و یا برقراری تماس با پشتیبانی مکسا از طریق شماره‌تلفن02178756000  راهنمایی لازم برای انتخاب و خریداری دوربین مداربسته دام یا اسپید دام مناسب را دریافت کنید.

 

ارسال نظر: