نامه به وزیر کشور برای حل مسئله تحصیل دانش آموزان افغانستانی

کدخبر: 2375591

عدم تعیین تکلیف اتباع ثبت‌نام شده در «طرح سرشماری افرادی که دارای فرزند در سن تحصیل هستند» و الزام مهاجرین جدید، دانش‌آموزان سال اول و دانش‌آموزان تغییر مقطعی به ارائه برگه حمایت تحصیلی جهت ثبت‌نام در مدارس، مانع اصلی جهت ثبت‌نام عده زیادی از مهاجرین در مدارس است.

نسیم‌آنلاین: چند روزی بیشتر تا شروع تحصیلی باقی نمانده و بسیاری از دانش آموزان افغانستانی هنوز نتوانستند در مدرسه ثبت‌نام کنند. بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق در واکنش به این موضوع نامه‌ای خطاب به وزیر کشور نوشت.

متن نامه را در ادامه بخوانید.

جناب آقای دکتر احمد وحیدی، وزیر محترم کشور؛
سلام علیکم؛

مسئله تحصیل کودکان مهاجر در کشور، همواره یکی از چالش‌های نظام آموزش‌وپرورش و یکی از مشکلات اتباع ساکن کشور بوده است. اهمیت این مسئله آنجا مشخص می‌شود که رهبر انقلاب در سخنانی صریح فرمودند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

حال علی‌رغم امید به اصلاح هرچه زودتر روند مهاجرپذیری و ساماندهی اتباع، با نزدیک‌شدن به شروع سال تحصیلی جدید باز هم شاهد مشکلات عدیده دانش‌آموزان اتباع (علی‌الخصوص مهاجرین افغانستانی) به‌واسطه ایجاد فرایندهای غلط و دارای نقص جهت ثبت‌نام در مدارس هستیم.

عدم تعیین تکلیف اتباع ثبت‌نام شده در «طرح سرشماری افرادی که دارای فرزند در سن تحصیل هستند» (موضوع بند «د» اطلاعیه مورخ ١١ مرداد ١۴٠١ اداره کل اتباع) و الزام مهاجرین جدید، دانش‌آموزان سال اول و دانش‌آموزان تغییر مقطعی به ارائه برگه حمایت تحصیلی جهت ثبت‌نام در مدارس، مانع اصلی جهت ثبت‌نام عده زیادی از مهاجرین در مدارس است.

علاوه بر این، در روند واکسیناسیون کرونا به علت دستورالعمل وقت، عده‌ای از مهاجرین کمتر از ١٢ سال واکسینه نشده و به‌این‌علت در سرشماری لحاظ نشده‌اند. همچنین ناقص بودن پایگاه‌داده مراکز نوبت‌دهی صدور برگه حمایت تحصیلی و عدم تطابق با دفاتر پیشخوان دولت، باعث شده حتی برخی از افرادی که کد اتباع دارند نیز نتوانند برای اخذ برگه حمایت تحصیلی ثبت‌نام کنند!

البته آغاز دیرهنگام زمان صدور برگه حمایت تحصیلی از موعد مقرر و هرساله خود در نیمه خرداد به دهه سوم مرداد و تخصیص مراکز محدود جهت صدور برگه حمایت تحصیلی (نظیر یک دفتر در تهران؛ آن هم در شورآباد!) چالش جدی را برای دانش‌آموزانی به وجود آورده که تاکنون موفق به دریافت برگه حمایت تحصیلی نشده‌اند؛ به‌نحوی‌که طبق پیش‌بینی‌ها، بسیاری از دانش‌آموزان دارای کد اتباع که می‌بایست وارد مقطع تحصیلی بالاتر شوند نیز برای نیمه مهر که مهلت ثبت‌نام مدارس تمام شده و ظرفیت آن‌ها تکمیل گشته برگه حمایت تحصیلی را دریافت می‌کنند و این یعنی نوشدارویی پس از مرگ سهراب! همچنین دانش‌آموزانی که پدر و مادر آن‌ها مدارک متفاوت جهت اقامت در ایران دارند نیز به علت عدم هماهنگی نهادهای ذی‌ربط، موفق به دریافت کد اتباع و برگه حمایت تحصیلی نشده‌اند و طبیعتاً آن‌ها نیز از ثبت‌نام در مدارس بازخواهند ماند.

باتوجه‌به موارد فوق‌الذکر، از جنابعالی انتظار می‌رود نسبت به تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر دانش‌آموزانی که سرشماری شده؛ اما بدون کد اتباع هستند، همچنین افزایش مراکز و تمدید زمان و تسریع صدور برگه حمایت تحصیلی و تمدید مهلت ثبت‌نام مدارس در تعامل با وزارت آموزش‌وپرورش اقدام نموده و موانع موجود بر سر تحصیل برادران و خواهران مهاجر را برطرف نمایید.

در پایان متذکر می‌گردیم، در صورت عدم تعیین تکلیف دانش‌آموزان مهاجر، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) این مسئله را تا به ثمر نشستن فرمان مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، از مراجع قضایی و اجرایی مربوطه پیگیری خواهد کرد.

ارسال نظر:
  • ناشناس

    سلام من مادر افغانی هستم خواهش میکنم همسرم توسر شماریشرکت کردن ولی تا ب حال نتونستم برگه حمایت تحصیلی بگیرم ی کمکی کنید بچم با امسال دوسال میشه از تحصیل جا مانده آخه این چه دولتی 😔😔😔😔

  • ناشناس

    سلام دختر من هم دوسال میشه از تحصیل بامونده امسالم که هنوز بی سرنوشته. خواهش میکنم با آینده کودکان بازی نکنید.