گزارش «نسیم‌ آنلاین» از آزادی زودهنگام تفنگداران آمریکایی در نقطه صفر برجام:

پاسخ آمریکا به حسن‌نیت بزرگ ایران چه خواهد بود؟

کدخبر: 2003922

ناظران سیاسی معتقدند بیرون آوردن قلب رآکتور اراک و ریختن سیمان به جای آن در راستای اجرای برجام و از طرفی آزادسازی زودهنگام تفنگداران آمریکایی که اقدامی بزرگ در راستای اثبات حسن نیت جمهوری اسلامی قلمداد می شود، زمینه‌ساز اجرای برجام و نیازمند پاسخ متقابل آمریکاست.

گروه سیاسی «نسیم‌ آنلاین»- آرزو نوروزجم : آبهای خلیج فارس همیشه هدف و مقصد نیرو‌های غیر خودی است از زمان هدف قرار دادن ناو مسافربری ایران گرفته تا ورود گاه و بی گاه غربی ها آن هم به بهانه های منختلف

همین هشت سال پیش بود که 15 تفنگدار و ملوان ناو جنگی اچ. ام.اس. کورنوال متعلق به نیروی دریایی بریتانیا ، در آبهای ساحلی ایران در شمال خلیج فارس دستگیر شدند .

هرچند پس از 5 روز آزاد شدند اما با وجود این آزادی چالش بین تهران و لندن به سادگی و سریع فروکش نکرد

در آستانه اجرای توافق برجام میان ایران و آمریکا 10 تن از تنفگداران نیروی دریایی آمریکا هر چند با بهانه گم شدن در آبهای خلیج فارس ؛ توسط نیروی دریای سپاه در جزیره فارسی دستگیر شدند .

بر اساس گزارش منابع آمریکا دو قایق آمریکایی با ده سرنشین، از عربستان عازم بحرین بوده است که در اثر نقص فنی وارد آب‌ها ی سرزمینی ایران شدند که نیروی دریایی سپاه پاسداران آنان را توقیف کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اما گم شدن دو قایق آمریکایی در آب‌های خلیج فارس و محدوده جزیره فارسی را غیر طبیعی و مشکوک می‌داند .

فرمانده نیروی دریایی سپاه هم در واکنش به حضور غیر قانونی نیروهای آمریکای می‌گوید: ورود شناورها به آب های هر سرزمینی با اطلاع و کسب اجازه قبلی باشد .

واشنگتن با اشتباه خواندن ورود ناو و تفنگداران خود به مرزهای آبی ایران گفت: دو شناور آمریکایی به دلیل قطع ارتباط و وجود نقص نفنی اشتباهی وارد آب های ایرزان شده اند.

جان کری نیز در تماسی تلفنی با جواد ظریف همتای ایرانی خود تاکید کرد این اقدام عمدی نبوده و اشتباهی صورت گرفته است .

پس از اعلام این خبر بود که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ایران دو شناور نظامی نیروی دریایی این کشور را توقیف کرده است.

همان موقع پنتاگون از قصد ایران برای آزاد سازی خدمه دو قایق آمریکایی خبر داد.

پس از گذشت یک روز از بازداشت ملوانان آمریکایی، دریادار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با «نسیم آنلاین» اعلام کرد که برای پاسدارن انقلاب محرز شده که آمریکایی ها سهوا وارد آبهای ایران شده اند، و مقامات این کشور هم به صورت رسمی از ایران عذرخواهی کرده اند.

ساعتی بعد از اعلام این خبر از سوی دریادار فدوی بود که روابط عمومی سپاه پاسداران طی بیانیه‌ای آزادی این 10 ملوان را اعلام کرد.

خبری که برخی ناظران سیاسی و امنیتی آن را زمینه ای برای ایجاد تأثیر گذاری مثبت بر افکار عمومی جهان آن هم در آستانه اجرای برجام می‌دانند.

از سوی دیگر فقط چند روز تا اجرای برجام باقی مانده و به عبارتی دوران صفر برجام در حال سپری شدن است، اجرایی که برخی کارشناسان معتقدند با وجود اتفاقات اخیر منطقه ممکن است دست خوش تغییراتی جدی شود، تغییراتی که تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و مصویات روزهای اخیر کنگره آمریکا علیه ایران میتواند عامل اصلی آن باشد.

از همین رو باید منتظر ماند و دید بیرون آوردن قلب رآکتور اراک و ریختن سیمان به جای آن در راستای اجرای برجام و از طرفی دیگر آزاد سازی زودهنگام تفنگداران آمریکایی که اقدامی بزرگ در راستای اثبات حسن نیت جمهوری اسلامی قلمداد می شود چقدر میتواند شرایطی را فراهم کند تا ایالات متحده آمریکا نیز، مانند ایران هم به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشد و هم از رفتارهای به شدت خصمانه خود که در دوران پسا برجام بارها تکرار شده است دست کشیده و حداقل برای یک بار هم که شده به تعهدی بین المللی که پای آن را امضا کرده است پایند باشد.

رفتارهایی که با وجود تلاش ایران برای اعتماد سازی، با اظهارات بایدن و جان کری رنگ و بوی تهدید آمیز و تازه به خود گرفته است.

ارسال نظر: