چرا حرم‌‌های مطهر بازگشایی نشده‌‌اند؟

کدخبر: 2353519

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان «منطقه بی‌‌خطراز لحاظ کرونا نداریم»، گفت: روز چهارشنبه در باره بازگشایی آستان‌‌های مقدس تصمیم گیری می‌‌شود. فقط ریسک انتقال بیماری در حرم مورد بحث نیست بلکه مسافرت‌ و اشغال بازار و هتل‌‌ها نیز مورد بحث است.

دکتر علیرضا رئیسی در گفت‌‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه در کشور منطقه بی‌‌خطر از لحاظ کرونا نداریم، اظهار کرد: اگر در یک منطقه روزانه به ازای هر 100 هزار نفر یک نفر بستری شود منطقه کم‌‌خطر (سفید) تلقی می‌‌شود، اگر این عدد بالای 3 باشد قرمز و اگر بین یک و سه باشد منظقه زرد تلقی می‌‌شود. اگر منطقه‌‌ای بی‌‌خطر باشد رنگ سبز خواهد گرفت اما در حال حاضر هیچ منطقه‌‌ای در کشور سبز رنگ نیست.

رئیسی ادامه داد: ما مشاغل را نیز به سه دسته مشاغل پرریسک، متوسط‌‌ریسک و کم‌‌ریسک تقسیم بندی کردیم. در ابتدا مشاغل کم‌‌ریسک و سپس مشاغل با ریسک متوسط را در سطح کل کشور بازگشایی کردیم اما زمانی که می‌‌خواستیم برای مشاغل پرریسک تصمیم‌‌گیری کنیم به تقسیم شهرستان‌‌های کشور به به مناطق سفید، زرد و قرمز پرداختیم.

رئیسی افزود: دلیلی ندارد که اگر استانی وضعیت بدی پیدا می‌‌کند کل کشور را تعطیل کنیم. این مسئله مانند آلودگی هواست که وقتی در تهران اتفاق می‌‌افتد تنها مدارس تهران را تعطیل می‌‌کنیم.

چرا حرم‌‌های مطهر بازگشایی نشدند؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره بازگشایی حرم‌‌های مطهر و ریسک انتقال بیماری از طریق بازگشایی حرم‌‌ها گفت: روز چهارشنبه درباره آستان‌‌های مقدس تصمیم‌گیری می‌‌شود. اینکه ریسک انتقال بیماری چقدر است باید این نکته را در نظر گرفت که یکی بحث ریسک انتقال در صحن و یا حرم است و دیگر ریسکی است که در نتیجه بازگشایی این حرم‌‌ها رخ می‌‌دهد و هتل‌‌ها بازگشایی می‌‌شوند و مسافرت‌‌ها رخ می‌‌دهند و بازارها شلوغ‌‌تر خواهد شد و در بازگشایی حرم فقط ریسک انتقال بیماری در حرم مورد بحث نیست بلکه مسائل دیگر نظیر مسافرت‌‌ها و اشغال بازار و هتل‌‌ها نیز وجود دارد؛ ضمن اینکه همه مردم و ما دوست داریم که هرچه زودتر این بازگشایی صورت بگیرد اما باید حتماً پروتکل‌‌ها رعایت شود و نیاز داریم که تصمیم‌‌گیری‌‌های هوشمندانه‌‌ای در این باره انجام شود.

رئیسی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان، بیان کرد: شماره 4030 مردم را به مشاوره روانشناسی وصل می‌‌کند و 600 هزار نفر از این طریق مشاوره دریافت کردند. تا جایی که امکان دارد برخی بازگشایی‌‌ها را انجام می‌‌دهیم و حتی این مجوز نیز داده شد که سینماهای ماشینی ایجاد شود. یکی از بحث‌‌هایی که درباره سلامت روان مهم است مساجد و اماکن متبرکه است که بسیار موثر است و یکی از دلایلی که شهرها را به رنگ‌‌های سفید تقسیم بندی کردیم بازگشایی مراکز فرهنگی و مذهبی بود.

زندگی با ویروس در کنار تأمین معیشت مردم

وی در خصوص بازگشایی آرایشگاه‌‌ها تصریح کرد: تا پیش از این نیز که آرایشگاه‌‌ها بسته بوند برخی مردم از آرایشگرها می‌‌خواستند که به خانه آن‌‌ها بروند و این وضعیت بدتری ایجاد می‌‌کرد. باید بر اساس واقعیت پیش برویم و بازگشایی آرایشگاه‌‌ها نیز بر اساس نیاز مردم بوده است؛ اگر قانونی بگذاریم که قابلیت اجرا نداشته باشد اصلاً نباید قانون‌‌گذاری کنیم. پروتکل‌‌های سختگیرانه‌‌ای برای آرایشگاه‌‌ها ابلاغ شده است و آرایشگرها باید از ماسک و شیلد استفاده کنند و تا جایی که امکانش هست باید فاصله‌‌گذاری رعایت شود؛ نکته مهم‌‌تر، پذیرش مسئولیت اجتماعی است و اگر یک آرایشگر یا مراجعه کننده دارای علائم کرونا باشد نباید به آرایشگاه برود و ما باید با این ویروس زندگی کنیم و معیشت مردم تأمین شود.

رئیسی در خصوص رعایت پروتکل‌‌ها در هواپیما خاطرنشان کرد: هر سه دقیقه یکبار، هوای هواپیما به بیرون عوض می‌‌شود و پروتکل‌‌ها از قبل نیز ابلاغ شده است؛ پروازهای خارجی بسیار کاهش یافته است اما از ایرانیانی که از خارج کشور وارد می‌‌شوند تست پی‌‌سی‌‌آر گرفته می‌‌شود؛ این افراد در کشور مبدا تعهد می‌‌دهند که تا 14 روز پس از ورود به کشور ما در خانه قرنطینه باشند و از بین افرادی که وارد کشور شدند کمتر از یک دهم درصد موارد مثبت پیدا کردیم.

وی افزود: به پروازها ابلاغ شده است که ظرفیت هواپیما 60 درصد پر شده باشد و پک‌‌های بهداشتی باید بین مسافرین توزیع و از آن‌‌ها استفاده شود. توصیه ما به مردم نیز این است که در پرواز هیچ غذایی نخورند.

تست‌‌های الایزا تشخیصی نیست

وی درباره تست‌‌های الایزا گفت: از این تست‌‌ها برای تحقیقات می‌‌توان استفاده کرد اما برای شناسایی و تشخیص بیماری هنوز آن را به رسمیت نشناخته‌‌ایم. در صورتی که IGg فرد مثبت باشد نشانگر ابتلای قبلی فرد به کروناست و می‌‌توان با این تست‌‌ها فهمید که چند درصد مردم یک منطقه با کرونا مواجهه داشته‌‌اند. برنامه ما این است که پس از اتمام قرنطینه افراد بهبودیافته، میزان آنتی بادی کرونا را در بدن فرد اندازه‌‌گیری کنیم؛ بنابراین از این تست برای برآورد میزان آنتی‌‌بادی استفاده می‌‌شود نه برای تشخیص بیماری و درباره تست سرولوژیک بحث بسیاری وجود دارد.

تصمیم‌‌گیری درباره بازگشایی دانشگاه‌‌ها از شنبه آینده

رئیسی با بیان اینکه تمام مدارس کشور دایر هستند، گفت: مدارس برای رفع اشکال با رعایت پروتکل بازگشایی می‌‌شوند.

وی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد:30 درصد دانشجویان، از دانشجویان علوم پزشکی در حال حاضر در حال ارائه خدمت و تحصیل در مراکز درمانی هستند، شنبه آینده درباره دانشگاه‌‌ها گرفته می‌‌شود اما قرار بود دروس نظری به صورت آنلاین امتحان گرفته شود و دروس عملی در روزهای خاصی تقسیم بندی شوند و خوابگاه‌‌ها و دانشگاه‌‌ها در اختیار افراد قرار بگیرد و مشکلات به زودی رفع شود.

زیرساخت‌‌های حمل ونقل عمومی ضعیف است

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برقراری مجدد طرح ترافیک، متذکر شد: زیرساخت حمل و نقل عمومی به ویژه در تهران بسیار ضعیف است و این موضوع قبل از کرونا نیز وجود داشت، یک پارادوکس در زمینه طرح ترافیک وجود دارد به این صورت که اگر طرح ترافیک اجرا نشود آلودگی هوا ایجاد می‌‌شود و اگر اجرا شود میزان تماس‌‌های مردم با یکدیگر افزایش می‌‌یابد. اجباری شدن استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله‌‌گذاری فیزیکی از ابتدا در حمل و نقل عمومی مورد تأکید ما بوده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: