حقوق کارگران عادلانه افزایش پیدا نکرد

کدخبر: 2366950

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: در حال رایزنی با شورای عالی حقوق و دستمزد هستیم تا جلسه این شورا به منظور افزایش دوباره حقوق کارگران در سال ۹۹، با تشکیل فوری جلسات آن، محقق شود.

علی بابایی‌کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به میزان افزایش حقوق کارگران در سالجاری، اظهار کرد: حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری با دخالت‌های دولت، عادلانه افزایش پیدا نکرد، به طوری که امروز شاهد فاصله حقوق و دستمزد کارگران با مخارج‌شان هستیم.

وی افزود: امسال در بودجه مقرر شده حقوق کارکنان دولت ۲۵ درصد افزایش یابد، اما نکته قابل توجه این است که میزان افزایش حقوق کارگران عموما ۵ درصد از حقوق کارمندان دولت بیشتر بوده است، اما نکته قابل تأمل دیگر این است که به دلیل بالاتر بودن پایه‌های حقوق و دستمزد کارمندان دولت، افزایش ۲۵ درصدی به مراتب منجر به دریافتی بیشترِ آنها نسبت به کارگران با پایه‌های سنواتی پایین‌تر، ولو با افزایش ۴۰ درصدی می‌شود که این نقیصه را نیز باید برطرف کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه در سال آینده نیز به طور طبیعی و آنچه که همواره حقوق کارگران ۵ درصد بیشتر از حقوق کارمندان افزایش یافته، باید حقوق کارگران در سال آینده، ۳۰ درصد افزایش یابد، گفت: ما در فراکسیون کارگری و حتی کمیسیون اجتماعی مجلس به دنبال تحقق این امر هستیم.

بابایی‌کارنامی با اشاره به بخشی از اقدامات فراکسیون کارگری مجلس برای کم کردن فاصله حقوق و دستمزد کارگران با نرخ تورم در سال جاری، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در فراکسیون کارگری مجلس انجام دادیم و در حال پیگیری آن نیز هستیم، این است که چاره‌ای اساسی برای پُر کردن شکاف تورمی و میزان درآمد کارگران در سال جاری بیندیشیم، به طوری که در همین راستا، در حال رایزنی با دولت و شورای عالی حقوق و دستمزد هستیم تا جلسه این شورا به منظور افزایش دوباره حقوق کارگران از ابتدای نیمه دوم سال ۹۹، با تشکیل فوری جلسات آن، محقق شود.

وی تصریح کرد: در هفته جاری قرار است جلسه‌ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در سال آینده تشکیل شود که بنده نیز در آن حضور دارم، حتما به طور جدی پیگیر موضوع تشکیل جلسه شورای عالی حقوق و دستمزد به صورت فوری برای افزایش مجدد حقوق کارگران تا پیش از پایان سال ۹۹ و از ابتدای نیمه دوم امسال خواهم بود، البته این مسئله دغدغه جدی نمایندگان مجلس و همین طور اعضای فراکسیون کارگری است که باید پیگیری و محقق شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: طی روزهای اخیر نیز ملاقاتی با آقای شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم و از وی نیز درخواست کردم جلسه‌ای فوری برای بررسی میزان افزایش حقوق کارگران در سال جاری از ابتدای مهرماه تشکیل شود تا در این جلسه به دغدغه جدی جامعه کارگری رسیدگی شود.

بابایی‌کارنامی تأکید کرد: کارگران و تشکل‌های کارگری توقع زیاد و خارج از عُرفی برای افزایش مجدد حقوق‌شان ندارند، آنها فقط خواهان اجابت مطالبات به حق قانونی‌شان طبق ماده ۴۱ قانون کار، به منظور افزایش حقوق و دستمزدشان طبق نرخ تورم موجود در جامعه هستند و ما نیز در فراکسیون کارگری مجلس به طور جدی به دنبال استیفای این حق کارگران هستیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در جهت تأمین مطالبات کارگران خواستار این هستیم که جلسه شورای عالی حقوق و دستمزد برای افزایش حقوق کارگران تا پیش از پایان سالجاری تشکیل شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: