چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهم؟

کدخبر: 2368030

سئو به عنوان یکی از جذاب‌ ترین و در عین حال ناملموس‌ ترین مباحث مطرح برای اکثر مردم در دنیای کسب ‌و کارهای اینترنتی، نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. افراد بسیاری در تلاش اند تا با یادگیری اصول اولیه سئو وبسایت شخصی یا کسب و کار خود را بهبود بخشند، یا از افراد متخصص در این زمینه کمک می گیرند.

نسیم آنلاین : سئو به عنوان یکی از جذاب‌ ترین و در عین حال ناملموس‌ ترین مباحث مطرح برای اکثر مردم در دنیای کسب ‌و کارهای اینترنتی، نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده است. افراد بسیاری در تلاش اند تا با یادگیری اصول اولیه سئو وبسایت شخصی یا کسب و کار خود را بهبود بخشند، یا از افراد متخصص در این زمینه کمک می گیرند. چه قصد داشته باشید مدیریت وبسایت خود را به صورت شخصی به عهده بگیرید و چه بخواهید از نظر و تخصص یک فرد باتجربه در حوزه سئو بهره‌ مند شوید، نیاز است در ابتدا تا حدودی با مفاهیم اولیه سئو مانند ترافیک، نرخ پرش و.. آشنا شوید. بنابراین توصیه می کنیم در ادامه با برخی از مفاهیم و مسیر کلی برای درک بهتر سئو آشنا شوید.

سئو چیست؟

سئو ( SEO ) مخفف کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو است. با استفاده از تکنیک‌ های سئو، کمیت و کیفیت ترافیک سایت تان را می‌ توانید بهبود ببخشید؛ به ‌طوری ‌که در جست‌وجوی طبیعی کاربران گوگل در صفحه اول قرار بگیرید. حسین روشنایی متخصص و مشاور سئو( roshanayi.xyz ) ، هدف از سئو را به این شکل توضیح می دهد: " هر تکنیکی که در زمینه SEO استفاده کنید به شرطی که مورد تأیید الگوریتم های گوگل و مطابق با خواست و علاقه کاربران باشد، اهداف خاصی دارند. در واقع هدف از بکارگیری سئو در کلیه تکنیک ها و استراتژی ها عبارتند از: بهبود میزان بازدید ارگانیک سایت و افزایش سرعت سایت است. ".

اگر به دنبال یادگیری نکاتی در مورد سئو هستید، در این مطلب سعی داریم به زبان ساده شما را با سئو آشنا کنیم. در این میان شما با مفاهیمی همچون متا دیسکریپشن و چگونگی نوشتن آن آشنا خواهید شد. در آخر نیز قدری به نرخ پرش و اینکه چگونه می‌ توان با استفاده از آن به سئو سایت کمک کرد می‌ پردازیم.

گام‌ های نخستین برای شناخت سئو

برای درک بهتر سئو، بیایید به قسمت‌ های مختلف آن نگاهی اجمالی بیندازیم.

1.کیفیت ترافیک

با استفاده از سئو، شما می‌ توانید توجه تمام کاربران گوگل را به خود جلب کنید. در واقع کاربرانی که به خدمات یا کالای موجود در سایت شما واقعا نیاز داشته باشند، به دنبال آن می‌ گردند.

2.کمیت ترافیک

با استفاده از سئو افراد بیشتری در هنگام جست‌وجو در گوگل به سایت شما راه پیدا خواهند کرد.

3.نتایج طبیعی

درست است که با تبلیغات در سایت‌ های مختلف می‌ توان نرخ بازدید از سایت را بالا برد، اما با کمک سئو شما مخاطب را بدون هیچ تبلیغی به سمت سایت خود جذب خواهید کرد. به زبان ساده‌تر، ترافیک طبیعی یعنی ترافیکی که از طریق جست‌وجو در گوگل به سایت شما ختم شده باشد.

حال که متوجه شدید سئو چیست، در ادامه در مورد نحوه عملکرد گوگل توضیح خواهیم داد.

نحوه عملکرد گوگل

اگر گوگل یا یاهو را به‌عنوان موتور جست‌وجوگر در نظر بگیرید، با سرچ هر آنچه مدنظرتان است، لیستی از هزاران سایت را در مقابل تان قرار می‌ دهد که برای پاسخ‌دهی به سوال شما بهترین هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده‌ اید که در پشت این لینک‌ها چه می‌ گذرد؟ نحوه کارکرد گوگل یا هر موتور جست‌وجوگر دیگری به این شکل است که این موتورها دارای خزنده‌ ای باهوش‌ اند که تمام محتواهای موجود در سایت‌ ها را بررسی می‌ کنند. خزنده‌ ها با توجه به شاخص‌ های الگوریتم گوگل به سایت‌ ها امتیاز می‌ دهند. اگر سایت شما مطابق با الگوریتم‌ های گوگل باشد، این موضوع از چشم خزندگان گوگل پنهان نمی‌ ماند و حتما امتیاز بالاتری دریافت خواهید کرد.

فاکتورهای مهم برای ورود به الگوریتم گوگل چیست؟

رتبه‌بندی در گوگل دارای فاکتورهای متفاوتی است که در اینجا ما به بررسی اهمیت موضوعی هریک از این فاکتورها خواهیم پرداخت.

1.سطح دامنه

تعداد لینک‌ های مرتبط به دامنه، اعتماد مخاطب، کیفیت لینک‌ های مرتبط به دامنه و هر آنچه که به دامنه سایت مربوط باشد.

2.امکانات لینک صفحه

میزان اعتماد مخاطب، تعداد لینک‌ هایی موجود در سایت شما یا لینک‌ هایی که در سایر سایت‌ ها رپورتاژ داده‌ اید، کیفیت منشأ لینک‌ ها و فاصله بین انکرهای موجود در متن (لینک دهی در متن).

3.موضوع و نمره‌ای که به محتوای شما داده‌شده است، کیفیت محتوا، میزان ارتباط سایت با مخاطب

4.کلمات کلیدی، سرعت لود سایت، خوانش راحت و کپی نبودن مطالب سایت

5.نام دامین (دامنه)، ذکر نام برندهای معروف در زمینه موضوع سایت، دامنه اخبار، ویدیو و تصاویر موجود در سایت.

6.نظرات و عکس‌العمل کاربران، مثلا مدت‌زمانی که یک کاربر در سایت شما می‌ ماند، نوار ابزار سایت، تعداد کلیک خور سایت و تنوع مطالب.

7.پارامترهای سوشال مدیا، کیفیت لینک‌ های که از طریق توییتر، اینستاگرام، فیس‌بوک یا هر یک از شبکه‌ های اجتماعی به سایت شما داده‌ شده است. متا دیسکریپشن چیست و چگونه باید نوشته شود؟

اگر بخواهیم خیلی راحت توضیح دهیم، آنچه شما در صفحه اصلی گوگل در زیر لینک اصلی سایت می‌ بینید همان متا دیسکریپشن است که شامل توضیحاتی مختصر از محتوای آن لینک باید باشد. گوگل این توضیحات را برای بیشتر شدن کلیک در زیر لینک اصلی قرار می‌ دهد تا کاربر با خواندن مختصر توضیحاتی در مورد آن سایت بهتر متوجه مفید بودن یا نبودن مطالب آن سایت بشود. پس حالا متوجه می‌ شوید که چقدر باید در نوشتن متا دیسکریپشن دقت کنید و آن را سرسری نگیرید.

توضیحات متا می‌تواند بین 150-160 کلمه باشد؛ چرا که بیش از این تعداد در زیر لینک اصلی دیده نخواهد شد. بهتر است توصیفات مقاله را در بین همین تعداد کلمه بگنجانید. یادتان باشد که هدف متا دیسکریپشن بالا بردن تعداد کلیک خور سایت تان است، پس لطفا کوتاه و مفید و درعین‌حال جذاب بنویسید. استفاده از کلمات کلیدی که در متن مقاله به‌کار رفته‌ اند نیز می‌ تواند در این قسمت مفید باشد.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

با استفاده از نرخ پرش، می‌ توانید به سئو سایت و رفتار بازدیدکنندگان تاثیر بگذارید. اما قبل از اینکه بدانیم چگونه باید این کار را بکنیم، بهتر است نرخ پرش را ابتدا تعریف کنیم. Bounce Rate یعنی کاربر به سایت شما بیاید و بدون اینکه به صفحه دیگری از سایت شما برود، از سایت خارج شود. در یک تعریف کلی نرخ پرش معیاری است که میزان ماندگاری کاربر در سایت تان را می‌سنجد. اگر سایت شما به‌ قدری جذاب باشد که کاربر با ورود به آن روی مطالب دیگر هم کلیک کند، به شما تبریک می‌ گوییم؛ چراکه نرخ پرش سایت تان پایین است و این موضوع برای گوگل بسیار اهمیت دارد. اگر دوست دارید بدانید که چه چیز باعث بالا رفتن این نرخ می‌ شود در ادامه ما سه عامل اصلی را به شما می‌ گوییم.

  • سایتی که نرخ پرش بالایی دارد، یعنی قادر به جذب و نگهداشتن مخاطب نیست و این اصلا جالب نیست.
  • اگر بازدیدکننده نتواند با سایت ارتباط برقرار کند و سریع خارج شود نرخ پرش بالا می‌ رود.
  • کاربر مطلب مورد نظر را پیدا کرده و از سایت خارج‌شده است.

اگر به سئو و مطالب پیرامون آن علاقه‌ مند هستید یا در هر حال تلاش برای مدیریت و بهبود وب سایت کسب و کار خود هستید، می‌ توانید با شرکت در دوره های آموزشی به یک سئوکار حرفه‌ ای تبدیل شوید.

ارسال نظر: